עדיין אין הסכמות בוועדת הכספים בעניין הטלת מס גבוה יותר על רווחי הבנקים, ולפי שעה במשרד האוצר לא נלהבים מהצעת איגוד הבנקים לקבוע תשלום חד פעמי של 2.6 מיליארד שקלים על יד הבנקים - במקום להעלות את המס למשך שנתיים מ-17% ל-26%.
היום (שני) קיימה ועדת הכספים דיון שלישי בהצעת החוק למיסוי רווחי הבנקים במסגרת ניסיונות האוצר להמציא מיסים חדשים כדי להפחית את הגירעון העצום בתקציב שיגיע השנה לפחות ל-6.6% מהתוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
 בנקים
 בנקים
בנקים
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
כידוע, האוצר מבקש להעלות ולהטיל עוד מיסים, כאשר אחד מהם כבר אושר בשבוע שעבר: העלאת שיעור המע"מ בשנה הבאה באחוז אחד ל-18%. לפי שעה לא אושרו העלאת המס על הפחמן, העלאת מס הבריאות והטלת מס נסועה על רכבים חשמליים. גם אגרת גודש בכניסות לתל אביב לא אושרה עד היום בכנסת ולפי שעה לא תיכלל בתקציב לשנתיים הבאות.
הצעת החוק קובעת שינוי של שיעור המע"מ על הבנקים בהוראת שעה, החל מיום חקיקת החוק ועד לתום שנת 2025, כך שעל רווחים של הבנקים יחול שיעור מע"מ של 26% לעומת 17% כיום, כאשר השינוי לא יחול על בנקים "בעלי היקף פעילות קטן", קרי בנקים ששווי הנכסים שלהם נמוך מ-5% משווי כלל נכסי הבנקים בישראל.
במשרד האוצר הגיבו בפתח הדיון לדיווחים על הסדר שהושג כביכול עם הבנקים במסגרת הצעת החוק. "הוועדה הובילה שיח עם חברי הכנסת, בנק ישראל ואיתנו. אנחנו עומדים לפי שעה רק מאחורי הצעת החוק כפי שהוגשה. אולם, ככל שניתן יהיה אנחנו נרצה להגיע להסכמות, בתנאי שהמס שישולם יהיה בסכום שהאוצר מבקש לגבות", אמרה אביגיל ונקרט מאגף התקציבים.
ח"כ ינון אזולאי הגיב לדברים: "בפגישה שהייתה לי אתכם, יחד עם ח"כ בליאק, רק אמרתם 'לא, לא, לא'. פשוט לא הסכמתם לזה. משהו השתנה מאז? היה שיח והייתם אמורים לחזור אלינו עם תשובות. ביקשנו דברים פשוטים, לעצור את כל העמלות שלא יגלגלו על הציבור את החוב הזה. בנוסף ביקשנו בדרך כלשהי לבוא עם חבילה למילואימניקים העצמאים, עם הלוואה או משהו אחר, משהו שלא הצלחתם לעשות באוצר".
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
מרבית חברי הוועדה ציינו כי הם עומדים על דרישתם כי חלק מהכנסות של כל הסדר יוחזרו לציבור, וכי יימנע גלגול עלויות מצד הבנקים על הציבור. נציגי הבנקים טענו כי הם עומדים על התנגדותם להצעת החוק, וכי ישנו שיח והתקדמות, והפתרונות שהועלו במסגרת השיח בין הצדדים נועדו לצמצם חלק מהבעיות שהם רואים בהצעת החוק, וכי בכוונתם לקדם צעדים לרווחת הציבור לדרישת הוועדה.
בנוסף, באוצר ציינו, בעקבות שאלות חברי הוועדה, כי הם מתנגדים להחרגת שלושת הבנקים, יהב, מסד ומרכנתיל, וציינו כי אין הצדקה להחריגם כאשר הם מהווים חלק מקבוצה בנקאית גדולה יותר, והם פועלים בהתאם לתמריצי הקבוצה ולא בצורה תחרותית, וכי גם בסוגיית התשואה להון, הייתה עלייה חריגה גם לשלושת הבנקים האלה.
לשאלת חברי הכנסת ציינו באוצר כי צפי ההכנסות מהחקיקה הינו 1.4 מיליארד שקל לשנת 2025, ו-1.2 מיליארד שקל בשנת 2024, לאור כך שהחוק יכנס לתוקף בחודש מרץ.