בשיתוף "המקצוענים"
אחת ההחלטות שכדאי לקחת בחשבון כבר בשלבי התכנון, היא היכן תמוקם המרפסת או היציאה לגינה.
כשמדובר בבית פרטי, יש לכם הרבה יותר גמישות בשלב התכנון, ולכן כדאי שההחלטה תתקבל מראש ותוך הסתמכות על מספר גורמים שישפיעו על השאלה אם בפועל תיהנו מאזור זה או לא.
זה יהיה בדיוק ההבדל בין תפאורה של גינה לא מנוצלת ומוכת שמש, לבין חווית מגורים שמשלבת בין הפנים לחוץ.
כשהסלון פונה לאזור המוכה שמש רוב שעות היממה, ניתן להתגבר על כך באמצעות ויטרינות עם זכוכית שכוללת מסנני קרינה או תריסים חשמליים. ואולם, לגבי מרפסת, הדבר מורכב יותר. אמנם תוכלו להוסיף הצללה, אך בפועל, אזור זה יהיה מסנוור, חם יותר והרבה פחות נעים לשהות בשעות אחר-הצהריים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה לקחת בחשבון כשבוחרים את מיקום המרפסת?

ישנם מספר שיקולים שלוקחים בחשבון מעבר למיקום השמש, והם מידת הפרטיות שתוכלו לקבל, המושפעת ממיקום הבית ביחס למבנים סמוכים, לכבישים ולצמחיה. שיקול נוסף, קשור לרעש.
אם האזור אינו פונה לכיוון השמש מרבית שעות היממה, הוא יכול להיות אידיאלי מבחינת מזג-האוויר, אך הרבה פחות נעים אם הוא סמוך לכביש רועש. ויש גם את עניין הנוף: אם תרצו שהגינה או המרפסת יפנו לכיוון כביש או בניינים סמוכים או שתעדיפו ליהנות מהנוף הנשקף מהצד השני?
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם לאורח החיים שלכם יש השפעה על הבחירה. סביר להניח, שאתם כמו מרבית האנשים מעדיפים לשבת בחוץ בסיום יום העבודה (שעות אחר-הצהריים והערב).
אם לעומת זאת, המרפסת או הגינה משמשים אתכם לעבודה בשעות הבוקר, זהו סיפור אחר. לכן, שאלו את עצמכם מהן השעות שסביר להניח שבהן תרצו לנצל את המרפסת שלכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשעות אחר-הצהריים, השמש נמצאת בצד מערב (או דרום-מערב). בעונת הקיץ, הדבר מורגש במיוחד לא רק מבחינת החום, אלא גם מבחינת הסנוור.
ככל שהשקיעה מאוחרת יותר והשמש נמוכה יותר, כך סביר להניח שפחות תרצו לשהות באזור זה של הבית. במקרים מסוימים, פרגולה להצללה תוכל להקל מעט, אך היא עדיין לא הפתרון האולטימטיבי.
כלומר, בשעות שלפני השקיעה, השמש תהיה נמוכה, וממילא תחדור מתחת לפרגולה, אלא אם תשקיעו בפרגולה צדדית או בצמחיה שתסתיר את השמש. ואז, תרגישו שאתם באזור מקורה, שירגיש יותר כמו "פנים" הבית ופחות כמו מרפסת או גינה.

יש לכם אפשרות בחירה? לכל צד יש יתרונות וחסרונות

ככלל, האפשרות האידאלית היא מרפסת הפונה לכיוון צפון. זאת, משום שכך תרוויחו כמה שפחות שעות של שמש ישירה במהלך היום, ותהנו מהישיבה בה לאורך מרבית שעות היום, מבלי לסבול מקרינת שמש ישירה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אין לכם אפשרות כזו, לאורך מיקום הבית, בשל מגבלות רעש או רצון בפרטיות, תוכלו להתפשר על מרפסת בכיוון מזרח (כשצפון-מזרח הוא מיקום עדיף).
כך, אמנם לא תוכלו ליהנות מישיבה במהלך שעות הבוקר (עד הצהריים), אך בשעות אחר-הצהריים תיהנו ממרפסת מוצלת ונעימה. כמו כן, בשעות הבוקר המוקדמות, כשעדיין לא חם, עדיין תרוויחו את הקפה של הבוקר או ארוחת בוקר נעימה גם בצד זה.
האפשרות הכי פחות מומלצת היא מרפסת הפונה לכיוון מערב. אמנם, פעמים רבות הנוף הנשקף מצד זה הוא מרהיב (לכיוון הים-התיכון, בו מתרחשת השקיעה), אך השמש בהחלט תגביל את השימוש באזור זה, בייחוד בעונה החמה.
לכן, במקרים אלה, ובהנחה שיש לכם אפשרות להוסיף מרפסת נוספת בבית הפרטי, כדאי מאוד להשקיע במרפסת נוספת, הממוקמת בכיוון צפון או צפון-מזרח, ואשר מתחברת אל חלל הסלון והמטבח, שתאפשר לכם גישה נוחה לחלל הציבורי של הבית.
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתלבטים לגבי דירה מסוימת? שימו לב גם למיקום המרפסת

גם כשבוחרים דירה, ישנה התלבטות בין בחירת מיקום המרפסת לפי הנוף הנשקף ממנה, הרעש וכיוון השמש. בכדי ליהנות משקיעה מרהיבה מדי יום, כדאי שהדירה תפנה לכיוון מערב. ואולם, זה בהחלט יגרום לדירה להיות מאוד מסנוורת בשעות אחר-הצהריים.
מעצבים ואדריכלים, לרוב ימליצו לכם על דירה שבה המרפסת החיצונית היא צפונית או מזרחית. אם אין ברירה, תוכלו להתפשר על מרפסת דרומית. האפשרות הכי פחות מומלצת היא מרפסת מערבית. לאורך זמן, תרגישו את ההבדל בחיי היומיום, כשתמצאו את עצמכם עם תריסים מוגפים מרגע שאתם חוזרים מהעבודה הביתה.