בשיתוף אתר "המקצוענים"
טפטופי הגשם של הימים האחרונים הם בדיוק התזכורת הראשונה והעדינה, שאמורה לגרום לכם לבדוק את תקינות גג הרעפים.
אחרת, אמנם אולי לתקן את מקור נזילות המים, אך לא בהכרח את הנזקים שנגרמו בעקבותיהן.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זאת, משום שחדירת מים אל תוך המבנה מחייבת המתנה עד לייבוש מלא של התקרה והקירות שספגו רטיבות.
אידוי המים אורך מספר חודשים, ויכול לגרום לכם לנזק מיותר לא רק לתקרה ולקירות אלא גם לריהוט, לפרקטים ולשטיחים.
בכדי שתגיעו לחורף הזה מוכנים, כדאי לנצל את תקופת הסתיו בדיוק לביצוע התיקונים האלה. זאת, כשזמינות בעלי המקצוע עוד לטובתכם וכך גם המחירים של התיקונים.

מרזבים סתומים או סדוקים

המרזב הוא אותו צינור שאמור לנקז את מי הגשמים מהגג, ובכך למנוע היקוות שלוליות מים עליו.
מה גורם למרזב להיסתם או להיסדק: לאורך השנה, ישנה נטייה להצטברות של אבק, לכלוך, עלים, לשלשלת יונים ושקיות שמתעופפות ברוח בפתח הניקוז של המרזב. כשהמרזב סתום, הוא אינו יכול לנקז את המים, מה שגורם להצפות מים על הגג ולחדירת מים אל תוך הבית.
ישנו הבדל משמעותי בין מרזב פנימי למרזב חיצוני הן מבחינת גודל הנזק שיכול להיגרם והן מבחינת היכולת שלכם לבצע בו תיקון.
מרזב פנימי: ממוקם בתוך קירות הבית, ולכן נחשב לעמיד יותר לפגעי מזג-האוויר. ואולם, כשהוא נסתם או נסדק, הגישה אליו מאוד מורכבת ולא תמיד משתלם או ניתן לתקן אותו. פעמים רבות, פשוט אוטמים את פתח כניסת המים אליו, ומתקינים במקומו מרזב חיצוני חדש.
מרזב חיצוני: כשמו כן הוא, מרזב זה הוא צינור שמורכב מחוץ לגג והמים מתנקזים דרכו לכיוון החצר או לכיוון צינור ניקוז המוטמן באדמה.
שימו לב, שגם אם בשלב זה המרזב תקין ומנקז את המים, הרי שלא בטוח שהוא יעמוד בניקוז המים בעת מערכת גשמים כבדה.
לא כדאי לקחת סיכון מיותר, וכדאי לנקות אותו היטב ולוודא שפתח הכניסה אליו גם הוא נקי ומוכן לחורף.
לכל הפחות כדאי לנקות את המרזב אחת לשנה, לפני החורף.
ואולם, אם אתם מעוניינים לשמור עליו לאורך זמן נקי מסדקים, הקפידו לנקות אותו גם באמצע הקיץ. זאת, בשל הצטברות לחות בתוכו, אשר הופכת לחומצתית כשהיא באה במגע עם אבק ולכלוך. ואז, היא גורמת לחורים בצינור הפח.

כיצד מתקנים חור או סדק במרזב?

אם מדובר בסדק קטן יחסית במרזב חיצוני, הרי שניתן לאטום אותו לבד באמצעות חומר איטום המתאים לחומר שממנו עשוי המרזב.
לעומת זאת, אם יש כמות גדולה יחסית של סדקים או אם השבר משמעותי, מוטב להשאיר את התיקון לגגן.
מרזב פנימי ניתן לסתום באמצעות מכשור מתקדם מבפנים, לעתים, ולמנוע נזקי רטיבות בתשתית הבית. מרזב חיצוני שכבר ניזוק בצורה משמעותית, יהיה כלכלי יותר פשוט להחליף, במקום להשקיע בתיקון שלו.

רעפים שבורים או חסרים

אחת הסיבות הנפוצות לנזילות מים ולבעיות רטיבות בתקרה ובקירות בבית עם גג רעפים היא הרעפים עצמם. ברגע שהם נסדקים או נשברים הדרך לחדירת מים לתוך המבנה קצרה.
לרוב, מבחינים בתקלה רק לאחר מערכת הגשמים הראשונה, אך בהחלט ניתן למנוע את הנזק עם בדיקה מקדימה של הרעפים אחת לשנה. בהזדמנות זו, גם ניתן לנקות את הגג ולוודא שהמרזבים שלו פתוחים ומוכנים לגשמים.
מה גורם לסדקים ולשברים ברעפים: ישנם שני סוגי רעפים: מבטון ומחרס. רעפי בטון הם הרעפים שנהוג היה להתקין לפני עשרות שנים. הם נוטים יותר להיסדק ולהישבר, אך עדיין בעלי המקצוע מחזיקים רעפים מסוג זה לצורך ביצוע תיקון נקודתי. אם כמות גדולה מדי של רעפים מצריכה החלפה, הרי שמוטב להחליף אותם ברעפים מהסוג החדש – חרס. אלו, עמידים יותר.
ואולם, גם רעפי החרס יכולים להישבר בעקבות הזנחה או רשלנות. הסיבה הנפוצה ביותר היא שבעלי מקצוע שמטפסים על גג הרעפים גורמים לנזק תוך כדי ביצוע תיקונים או התקנות על הגג.
הסיבה השנייה, היא שאריות של חומרי בניין או לכלוך שמצטבר על הגג. אלו, מונעים מהמים להתנקז בצורה תקינה ומכבידים על משקל הרעף עד שהוא נשבר.
סיבה שלישית היא אנטנות שהותקנו בעבר על הגג ולא הוסרו.
כיום, משאינן בשימוש, מוטב להסיר אותן גם אם טרם גרמו נזק לרעפים.
אחרת, בזמן רוחות חזקות הן יכולות לזוז ממקומן ולגרום לנזק לרעפים. בנוסף, הן מושכות אליהן יונים שגורמות בעצמן לכמות גדולה של לכלוך ולנזק לרעפים. כמו כן, הן חודרות אל חלל הגג ומתמקמות שם.
כיצד מתקנים את הנזק: לרוב מדובר בתיקון נקודתי. בעל המקצוע עולה לגג ומחליף את הרעפים שנסדקו או נשברו.
שימו לב, שבעלי מקצוע רבים לא יעלו על גג במהלך מערכת גשמים, שכן אז הוא הופך למסוכן מאוד בשל העובדה שהעלים הרטובים שלרוב נמצאים עליו, מאוד מחליקים.
לכן, אם תגלו את התקלה מאוחר מדי, תיאלצו לחיות עם דליים וסמרטוטים באזור של נזילת המים, ולהמתין למספר ימי שמש לצורך ביצוע התיקון.
כיצד ניתן למנוע זאת או להקטין את הסיכוי לנזק של הרעפים: כדאי לבצע פעמיים בשנה ניקוי של הגג (או לכל הפחות פעם בשנה לפני תחילת הגשמים). מומלץ מאוד להשאיר פעולה זו לבעל מקצוע מנוסה ובעל היתר עבודה בגובה.
לא כדאי לסכן את החיים שלכם בשביל חיסכון של כמה מאות שקלים.
מדי שנה אנו עדים למקרים של נפילה מסולם לא יציב שהחליק, שיכולים להסתיים בשבר במקרה הקל או במוות במקרה המצער יותר.
ניקוי הגג מעלים ומאבק, ימנע מהם להפוך לבוציים עם בוא הגשמים. במצב כזה, המים יתקשו לזרום כלפי מטה, ויגרמו לנזק גדול יותר לרעפים ולחלל הגג שלכם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תיקון של הרוכבים שעל הגג

רוכבים הם אותם רעפים עגולים ומאורכים שתפקידם לחבר את הגג בין כל שני שיפועים שלו. חשוב מאוד לוודא שהם תקינים, שכן הם מאוד חשובים לשמירה על תקינות הגג.
מרבית התקלות לא נגרמות בשל הרוכבים עצמם, אלא בשל סדקים בתשתית הבטון עליה הם מונחים. הבעיה הגדולה היא שקשה מאוד לאבחן את היווצרות הסדקים בשכבת הבטון, שכן הרוכבים המונחים עליה מכסים אותה.
התיקון כרוך באיטום הסדקים עם חומר אלסטי, על מנת שגם עם תנודות חוזרות ונשנות של המבנה במהלך רוחות חזקות או בשל תנודות עקב תנאי הקרקע, הסדקים לא ייפערו שוב.
ככל שהסדקים של הבטון עמוקים יותר, כך הסכנה שהרוכבים יזוזו ממקומם ויפלו תוך כדי רוחות כבדות עולה.
אם הרוכבים כבר מתנדנדים, לא כדאי להמתין לכך שהנזק יהיה גדול יותר. יש להסיר את הרוכב ואת שאריות שכבת הבטון הישנה, להחליף אותה בשכבת בטון חדשה ולהקפיד למרוח מעליה שכבת סילר של חומר גמיש, למניעת הישנות הסדקים.

כמה אמור לעלות תיקון של גג רעפים?

טווח המחירים גדול יחסית ומתחיל בסכום של 300-400 שקל עבור החלפת רעפים בודדים, ויכול להגיע גם לסכום של מעל עשרת אלפים שקלים לשיפוץ כללי של גג רעפים. כדאי לבדוק היטב את המחירונים הנהוגים בתחום, בכדי לדעת שאתם משלמים מחיר התואם את מחיר השוק. לשאר המחירים של התיקונים הנפוצים בתחום גגות רעפים, לחצו כאן.