בשיתוף אתר "המקצוענים"
מדי יום טכנאי מיזוג מגיעים לבתים שהזמינו אותם, רק בשביל לגלות שלא מדובר בתקלה, ושהפעולה מסתכמת בלחיצת כפתור.
טכנאי הגון, יברר כבר בטלפון מה התקלה וינחה אתכם כיצד לפתור אותה בעצמכם. מתי אין טעם להיפרד מדמי ביקור טכנאי מיותרים? בדקנו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החדר הממוזג הגיע לטמפרטורה אליה מכוון השלט

אם חיישני המזגן מזהים שהטמפרטורה בחדר הגיעה למעלה שאליה מכוון השלט, הוא ייכנס למצב השהיה. לרוב, מדובר בהשהיה של מספר דקות, וזו הסיבה הנפוצה ביותר להשהיה של המזגן.
אין צורך לעשות שום דבר, אלא להמתין. ברגע שתהיה סטייה מהטמפרטורה, המזגן יחזור לפעולה. במקרה זה, כמובן אין צורך להזמין טכנאי. אגב, כיוון של השלט לטמפרטורה אחרת, יגרום לו מיד להיכנס לפעולה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המזגן פועל ולחצתם בטעות על 'מצב' שונה? הוא ייכנס להשהיה

לעתים, בלי לשים לב או בלי להכיר את האייקונים של השלט, לוחצים על מצב הפעלה אחר, תוך כדי שהמזגן דלוק. למשל, אם המזגן על מצב קירור (עם סימון של 'פתית שלג') ולחצתם על מצב חימום (לרוב, סימון של 'שמש'), הוא ייכנס למצב השהיה.
הסיבה: על משאבת החום להתחמם לפני שהיחידה הפנימית נכנסת לפעולה. גם במקרה זה, אין צורך להזמין טכנאי, אלא להמתין מספר דקות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המזגן נכנס למצב 'מנוחה' עקב פילטרים סתומים

הפילטרים (מסננים) של המזגן ממוקמים בתוך היחידה הפנימית שלו. ברגע שהם נסתמים, המזגן מתקשה מאוד לשאוב את האוויר מתוך חלל החדר. במצב כזה, הוא נכנס למצב השהיה, בכדי להגן על המנוע ועל רכיבים נוספים. התקלה הנפוצה ביותר כתוצאה מפילטרים סתומים היא היא בסוללה של המאייד, תיקון מיותר שבהחלט ניתן למנוע.
מה עושים? לא חייבים למהר להזמין טכנאי, אלא ניתן לפתוח בזהירות את מכסה הפלסטיק של היחידה הפנימית, לשלוף את הפילטרים ולנקות אותם תחת מים זורמים. בכדי לא לגרום לעובש במזגן (שיגרור ריחות מאוד לא נעימים בחדר בזמן שהמזגן פועל), הקפידו לייבש היטב את הפילטרים (בשמש או עם מייבש שיער) לפני שאתם מרכיבים אותם בחזרה.
עוד סיבה לכך שהמזגן נכנס להשהיה כשהפילטרים נסתמים היא שהחיישן הפנימי של המזגן מזהה בטעות את האוויר החם הכלוא בתוך היחידה הפנימית כטמפרטורה של החדר. זה קורה כשהפילטרים סתומים מלכלוך, אבק, עשן סיגריות או שומן של טיגונים מאזור המטבח.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלה במשאבת החום?

כשהמזגן פועל על מצב חימום, לעתים הוא יכול להיכנס למצב השהיה בשל תקלה במשאבת החום. ואז, המשאבה לא מצליחה להגיע לטמפרטורה אליה מכוון השלט של המזגן.
במקרה כזה, אין ברירה אלא להזמין טכנאי מיזוג. שימו לב, שמדובר בתקלה נדירה יחסית, ולכן חשוב לשלול קודם תקלות אחרות: למשל, מחסור בגז, תקלה בתרמוסטט, תקלה במדחס או פילטרים סתומים.
אם אכן הסיבה לתקלה היא משאבת החום, הרי שלא ניתן לתקן אותה אלא רק להחליף אותה (או את סליל החימום שמכניס אותה לפעולה).
החלפת סליל חימום אמורה לעלות 350-450 שקל, ולכן מדובר בתיקון משתלם יחסית. לעומת זאת, החלפת משאבת חום תעלה 1,000-1,500 שקל, בהתאם לדגם, למורכבות העבודה ולאיזו עונה מדובר (זה לא סוד שבעונת הקיץ מחירי התיקונים עולים, עקב ביקוש רב לטכנאים).
בכל מקרה, אם מדובר במזגן ישן יחסית, ועלות התיקון היא של מעל 30-40 אחוז מעלות מזגן עילי חדש, לא בטוח שהתיקון ישתלם, וכלכלי יותר יהיה להשקיע בדגם חדש.