זאת לא עוד מכה קלה בכנף הכלכלה הישראלית. הורדת דירוג האשראי של ישראל אמש (שישי), לראשונה אי פעם, עלולה להכות כרעם ביום בהיר במשק הישראלי. אחרי סדרת הגשמים הארוכה שהייתה כאן רק בימים האחרונים, לראשונה מזה שנים רבות, היא תגרום לסערה במשק הישראלי שלא חווינו זה שנים. בכל מקרה הלילה התברר מעבר לכל ספק כי יש לנו "ממשלת ימין-ימין מלאה בצרות" לא רק בתחום הביטחוני והמדיני, כי אם לראשונה זה כמה עשורים - גם בתחום הכלכלי, שנחשב יציב יחסית עד לאחרונה.
בתחום הביטחוני ייזכר לעד ולדיראון עולם בישראל התאריך של שבעה באוקטובר. בתחום הכלכלי ייזכר כמועד היסטורי שלילי תשעה בפברואר - היום שבו בפעם הראשונה דירוג כלכלת ישראל הופחת. המעצמה הכלכלית ישראל - כן, בהחלט מעצמה בתחומי כלכלה רבים ובראשם ההייטק ובניית מדינה לתפארת ב-75 שנים - ספגה הלילה מכה אמיתית, שיהיה קשה מאוד להתאושש ממנה בעת הקרובה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ראש הממשלה ושר האוצר
(צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL)
תגובתו המהירה מאוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, באופן נדיר מאד בעיצומה של השבת שלא בנושא ביטחוני, מבהירה עד כמה המכה שהנחיתה מודי'ס על ישראל בדוח החמור שפרסמה בחצות ליל יום שישי, מדאיגה את נתניהו פעמיים: פעם אחת כי הוא מפנים כעת שהכלכלה חטפה הפעם מכה מטלטלת שאי אפשר להתעלם ממנה. פעם שנייה מהחשש המוצדק שלו שהדוח הקשה, המאשים את הממשלה בלא מעט מהסיבות להורדת הדירוג, עלול יהיה לפגוע עוד במנדטים הפוחתים של מפלגתו ובאהדת הציבור שעדיין נאמן לו ולדרכו.
אולם, עצם תגובתו של נתניהו כי הדירוג הורד כביכול רק בגלל המלחמה ולא בגלל חולשת הכלכלה והממשלה, נסתרת לחלוטין בדוח המקיף שפרסמו כלכלני חברת הדירוג השנייה בגודלה בעולם. בדוח הם מציינים מפורשות כי אלמלא בלימת הפגיעה במערכת המשפטית ברגע האחרון על ידי בית המשפט העליון - מצבה של מדינת ישראל הדמוקרטית היה בימים האלה רע הרבה יותר.
למעשה הדוח בליל חורף קר היה ממש לא "הערת אזהרה", כפי שהיה הדוח הקודם של חברת דירוג האשראי. אז נשלף הכרטיס הצהוב, אולם הפעם צבע הכרטיס הוא אדום בוהק, ולא רק זאת. בנוסף לכרטיס האדום הוצא הפעם עוד כרטיס צהוב, חדש, שמעורר דאגה רבה במשק הישראלי. מודי'ס לא רק הורידה את דירוג האשראי לראשונה מאז מדידת הדירוג של ישראל ב-1998, אלא הוסיפה הערת אזהרת דירוג שלילית חדשה לממשלת ישראל. לא צריך כאן פירוש רש"י, כדי להבין את המשמעות החמורה.
המילים בדוח ברורות לחלוטין: אם הממשלה לא תנהג באחריות מלאה בניהול תקציבה ואם חלילה תיפתח במזרח התיכון זירת מלחמה נוספת, בצפונה של ישראל, הדירוג יירד בדרגה נוספת. וזאת כבר אזהרה חמורה במיוחד, למדינה שהייתה עד יום שישי בחצות בין 20 המדינות עם דירוג האשראי הגבוה בעולם.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מראשי המשק הישראלי, ביטא בפנינו היום את ההערה הזאת במילים הברורות ביותר: מה שהפתיע לרעה במיוחד בדוח הזה הוא הוספת תחזית "שלילית" גם לצד דרגת דירוג האשראי החדשה והחשש שהורדת הדירוג ב-9 בפברואר בחצות היא רק הראשונה. אכן, חשש אמיתי לקראת האביב הממשמש ובא, שעלול ממש לא להיות אביב כלכלי במקרה חמור שכזה.
אפשר לומר כאן לכן שהיו שתי בשורות רעות במיוחד בדוח של מודי'ס: הרעה הראשונה היא שהדירוג ירד והרעה עוד יותר היא, שמדינה שהדירוג שלה רק עלה במשך השנים באופן מהיר - צפויה לצנוח ממעמדה הכלכלי הרם, אם ממשלת ישראל תמשיך לנווט את כספי משלמי המיסים למקומות הלא נכונים וחלילה להיכשל בכלכלה, כפי שנכשלה בביטחון בשבעה באוקטובר.

האזרחים הצילו את המדינה - באין ממשלה מתפקדת

אולם, יש לומר ביושר כי בדוח משבחים כלכלני מודי'ס גם את הממשלה ואת בנק ישראל ובעיקר את אזרחי המדינה. השבחים לממשלה נובעים מעצם הסכמתה, אחרי שנים של הימנעות לא מוסברת מכך, להעלות מיסים, כמובן בלית ברירה, כדי לנסות ולהציל את קריסת תקציב המדינה לתוך גירעון בלתי נשלט. את בנק ישראל משבחים בחברת הדירוג בשל התנהלות נכונה ומתחשבת בתחום הפיננסי ושמירה על האיתנות והחוזקות שלו, בעיקר מעת פרוץ המלחמה. ואת אזרחי ישראל מציינים בדוח במפורש, כי הם אלו שפעלו להגנת והצלת מדינתם היקרה להם מאוד בעקבות אירועי שבעה באוקטובר הנוראים. לא במרומז נאמר כי האזרחים בעצם החליפו את הממשלה, שנכשלה, בהתנהלות נבונה ויעילה מפרוץ המלחמה.
למעשה, כלכלני מודי'ס יותר מרומזים כי את ההתנהלות הנכונה בעת מלחמה נטלו האזרחים, כאשר הממשלה צעדה למחוזות בלתי ברורים. למעשה הכלכלנים מודים, בין שורות הדוח, כי לא הבינו מקברניטי המשק, שעם רבים מהם הם נועדו בשבועות האחרונים, לאן בדיוק מובילה הממשלה הזאת את המדינה. אין פתרון ביטחוני נראה לעין, אין חזון ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה והמצב הפוליטי הנוכחי בישראל משדר חוסר יציבות מדאיג.

ההבדלים לעומת הורדת הדירוג באוקראינה

ראוי לציון כי חברות דירוג האשראי ממש אינן נגד מדינת ישראל. לציוצים מטומטמים ברשתות החברתיות שמדובר שוב ב"אנטישמיות" אין שחר. לאוקראינה הופחת דירוג האשראי יום אחד בלבד לאחר פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה. שם לא חיכו אפילו שעה מעבר ל-24 השעות הראשונות למלחמה. מה שקרה כאן הוא ממש ההפך הגמור: מיד לאחר פרוץ המלחמה התכוונה למעשה חברת מודי'ס כבר להוריד את דירוג האשראי של ישראל, נוכח דאגה ממצבה הכלכלי המתדרדר, אולם נמנעה מלעשות כן. זאת, אחרי שכלכלניה הפנימו מיד את גודל האסון שנפל על מדינת ישראל מהטבח הנורא בעוטף עזה ותקיפת ישראל ללא סיבה ממשית בגבולה הצפוני. הם גילו התחשבות רבה ודחו את הדוח הקשה והורדת הדירוג בארבעה חודשים תמימים. גם שתי חברות הדירוג הבינלאומיות הגדולות האחרות, סטנדרד אד פור, הגדולה בעולם, ופיץ', נמנעו מלהוריד עד כה את הדירוג, מה שצפוי לדאבוננו שיקרה בשבועות הקרובים גם בהן.
חברות הדירוג מתייחסות זה שנים בכבוד רב מאד לכלכלת ישראל ולמשק הישראלי ובכל דוח מציינים זאת הכלכלנים. מאז 1998 ציינו המדרגים כי מדובר במדינה עם כישרונות רבים בתחום הכלכלי, חברות מצויינות, כמו "טבע", שהייתה לחברה מובילה בעולם בתחום התרופות הגנריות, וכמו החברות שהתמחו והובילו בהגנה מתקיפות סייבר. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה לא אחת לתשבחות בדוחות החברות על ניהול כלכלת ישראל בתבונה ובנחישות.
וזה בדיוק מה שמדאיג כעת את בכירי חברות דירוג האשראי. נתניהו, בעל תואר שני במנהל עסקים, שמבין כלכלה היטב ויכול היה למנוע כנראה במהלכים נכונים את הורדת דירוג האשראי, איבד עניין בניהול הכלכלה. בחברות הדירוג הבינו שנתניהו עוסק בימים האלה, מבלי לקחת כל אחריות על אירועי שבעה באוקטבר, בעיקר בניסיון לחלץ את עצמו מהבור העמוק שאליו צנח יחד עם מדינתו באסון הטבח בעוטף עזה.
דווקא מאותו נתניהו, שמבין היטב בניהול כלכלה נכונה, הם היו יכולים לצפות שימנע העברת כספים לגורמים ומוסדות משיחיים, יסגור לפחות מניין או תריסר ממשרדי הממשלה ההזויים שהקים, כדי לחלק ג'ובים לאנשי מפלגתו ולשותפיו, ודווקא הוא יכול היה בכוחו הפוליטי הרב לגזור גזירות בעת צרה על האזרחים, כמו קיצוצים כואבים בתקציבי הוצאות הממשלה וקבלת החלטות (בניגוד להבטחתו לבוחריו לא העלות מיסים) על העלאות מיסים כבר השנה ולא רק ב-2025, שאת אלה לפחות משבחים בדוח של מודי'ס.
עם זאת אין לשכוח במועד השלילי הזה, של תשעה בפברואר, שבו ירד דירוג האשראי של ישראל בפעם הראשונה, כי לבנימין נתניהו יש מניות רבות בהעלאות דירוג האשראי של ישראל מאז שכבש לראשונה ב-1996 את כס ראש הממשלה, הביא במלאת 50 שנה למדינה ב-1998 לעצמאות כלכלית של ישראל וגם לחיזוק משמעותי של השקל בעולם, ביצע שורת הפרטות ענק של חברות ממשלתיות מובילות, בתחומי התשתיות, התעופה והסביבה, והזניק את ישראל לצמרת הכלכלה העולמית. ודווקא משום שהיה שר האוצר האחרון, מאז שהתפטר באוגוסט של שנת 2005, בעל ידע והשכלה בתחום הכלכלי – הכעס והאכזבה ממנו ומניהול כלכלת ישראל כיום כה גדול בחברות דירוג האשראי.

כך הורדת הדירוג תשפיע על הריבית

להורדת הדירוג הלילית תהיה משמעות קשה. כך קרה ביוון, באיטליה ובמדינות אחרות שדירוג האשראי שלהן הופחת בשנים האחרונות. הריבית שם עלתה, המטבע פוחת, הקיצוצים היו כואבים והמשכורות של האנשים העובדים ירדו.
גם בישראל, כל אזרח צפוי לספוג, במוקדם או במאוחר, כמה מכות כתוצאה מהורדת הדירוג. הבורסה, גם אם לא תקרוס חלילה, וזה ממש לא צפוי, לא תזנק בקרוב לשיאים, כפי שקרה רק הלילה בבורסה של ארה"ב. לכן גם קופות הגמל והפנסיה לא יזנקו, כפי שאמור היה להיות אילו הבורסה הישראלית הייתה מתנהגת כמו אלה בארצות מתקדמות אחרות בעת האחרונה.
השקל צפוי להיחלש וכתופעת לוואי יעלו כאן מחירי היבוא של חומרי הגלם ויתייקרו אלפי מוצרים. הדלק עלול להתייקר בפעם השלישית מאז ראשית השנה כבר בעוד שלושה שבועות. והריבית, שאמורה הייתה לרדת עוד פעמים אחדות כבר בחודשים הקרובים, אחרי שהנגיד הישראלי, הפרופסור אמיר ירון, היה הראשון בעולם להוריד אותה ב-1 בינואר השנה, אחרי מכת האננפלציה שעברה על כל ארצות העולם - ייאלץ להמתין עם הפחתות ריבית נוספות. להפך - הריבית בעולם על הלוואות של מדינת ישראל וחברות ישראליות צפויה רק לעלות בקרוב.

הקב"ה יעזור? הפעם תידרש תגובה רצינית משר האוצר

כאשר תצא השבת צפוי שר האוצר שומר המצוות בצלאל סמוטריץ' להוציא שוב הודעה "מרגיעה", או כהרגלו גם מזלזלת, ולספר לנו שהכל טוב וגם מצויין (כפי שהתבטא בעבר) בכלכלה הישראלית. אז מר סמוטריץ', עדיף שהפעם תבליג ופשוט תנסה ולו פעם אחת לתקן את סדרת הטעויות שעשית לאחרונה בהסכמים הקואליציוניים ובמימון השגוי של המלחמה. הפעם פשוט מצופה ממך שתעשה צעדים נכונים ותפסיק לספר לאזרחי המדינה סיפורים דמיוניים שגם בחברות הדירוג כבר מזמן לא מאמינים להם.
לפני קצת יותר משנה, ערב מינויו לתפקיד הכלכלי הבכיר ביותר, אמר שר האוצר סמוטריץ' בריאיון: "ניסו קפיטליזם, ניסו סוציאליזם, אבל דבר אחד לא ניסו - תפיסה שנקראת 'והיה אם שמוע'. ככל שמדינת ישראל תקדם יותר יהדות ויותר תורה - הקב"ה ישלח לנו שפע כלכלי וביטחון". לצערנו גם השיטה הזאת לא ממש עבדה כאן בשנה האחרונה. אז כדאי פשוט לנסות כמה שיטות אחרות לאישוש הכלכלה הישראלית מהמכה הלא קלה בכנף שספגה בלילה האחרון.