רק 47,700 מפונים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל נותרו בבתי מלון נכון להיום. זאת, לעומת כ-125 אלף רק לפני חודשיים. בקהילה ובדירות שכורות שוהים עתה 55,400 מפונים. עוד כעשרת אלפים תושבים מגבול הצפון ומאזורים בדרום, שמעבר לאזור המוגדר כעוטף עזה, עזבו את בתיהם ומתגוררים על חשבונם ביישובים המרוחקים מקווי העימות.
מנתונים שנמסרו היום (ראשון) ממשרד התיירות, הממונה על שיכון המפונים בבתי המלון ודואג לשהייתם שם, עולה כי המדינה שילמה כבר 1.92 מיליארד שקלים לבתי המלון מאז ה-7 באוקטובר עבור שהיית המפונים, ודאגה לכל צרכיהם במלונות. השר חיים כץ, שמטפל במפונים מאז חודש אוקטובר, אמר כי למעשה בדיוק מחצית מהמפונים כיום הם מעוטף עזה ומחציתם האחרת מגבול לבנון, כך שטיפול הממשלה במפונים ממש זהה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל נמסר היום מהביטוח הלאומי כי עד כה שולמו מאז השבעה באוקטובר על ידי הביטוח הלאומי 2.52 מיליארד שקלים דמי אבטלה ל-219 אלף מובטלים שנרשמו מה-7 באוקטובר. בחודש ינואר נרשמים בממוצע בכל יום כ-1,000 מובטלים חדשים, קרוב למחציתם הוצאו לחל"ת שלא מרצונם.
מרשות המיסים נמסר כי בסך הכל הוגשו לרשות לטיפול מיידי בפיצויים עקיפים לעסקים וישירים עבור נזק לרכוש עד היום כ-285 אלף תביעות במסלולי הפיצוי השונים. עד כה שולם פיצוי סופי או תשלום מקדמה בסכום של כ-5.2 מיליארד שקל.
מתוך 243 אלף הבקשות שהוגשו עבור אוקטובר (החישוב לגבי נובמבר-דצמבר עדיין נעשה), אושרו סופית כ-182 אלף, עבור 37 אלף שולמה מקדמה של 60% והן נמצאות בבדיקה מעמיקה יותר, וכ-11 אלף בקשות נדחו. עוד נמסר כי בסך הכל הוגשו כ-32,700 תביעות על נזק ישיר בכל רחבי הארץ (בעיקר מפגיעות טילים), ושולמו עד כה 750 מיליון שקל.
נתוני הנזק הישיר לא כוללים את היישובים שסמוכים לגבול בצפון וצמודים בדרום ממש לגבול הרצועה, משום שעקב ההגבלות הביטחוניות והשלכות הלחימה, וכן היעדר התושבים, יש קושי להעריך את היקף הנזק ולשקמו.

נפתחה האפשרות להגיש תביעות פיצויים לעסקים עבור נובמבר-דצמבר

היום גם נפתחה המערכת המקוונת להגשת תביעות לפיצויים במערכת של רשות המיסים בגין החודשים נובמבר-דצמבר עבור עסקים ביישובים שבהם חלו הגבלות מחמירות של מערכת הביטחון. על מנת להגיש תביעה יש להיכנס למערכת, להזדהות, לבחור באפשרות "חרבות ברזל – נובמבר-דצמבר" ולבחור במסלול המתאים, בהתאם להנחיות ורשימות היישובים המפורטות באתר הרשות.
בגין החודשים נובמבר-דצמבר 2023, נקבע כי עסקים ביישובי ספר וביישובים בגבול הצפון יהיו זכאים לבחור בין פיצוי מלא במסלול מחזורים (בכפוף לתקרה של 5 מיליון ₪) לפיצוי במסלול שכר. עסקים ביישובים אחרים באזור המיוחד יהיו זכאים לבחור בין פיצוי במסלול "מחזורים" בגין 75% מירידת המחזורים בחודשים נובמבר-דצמבר 2023 (בכפוף לתקרות שנקבעו), לפיצוי במסלול "שכר" בסכום קצוב של 520 ₪ ליום לעובד בגין חודש נובמבר 2023 בלבד.