בעוד שהמשק בכללותו מתחיל להתייצב סביב התאמות ל"שגרת מלחמה", כאשר מספר הנשלחים לחל"ת וכן המפוטרים החדשים קטן ועל כן מצביע על מגמת שיפור מסוימת מאז המחצית השנייה של חודש נובמבר - העצמאים והפרילנסרים, שמהווים בשנים האחרונות כ-10% מכוח העבודה בישראל, עדיין נאבקים תחת הסיטואציה המלחמתית החדשה.
כיוון שאין נתונים רשמיים ועדכניים על השינויים במצב העצמאים והפרילנסרים כמו על מצבם של השכירים שמתעדכנים בביטוח הלאומי ובלשכת התעסוקה באופן כמעט יומיומי, נעזרנו בסקר של אתר הפרילנסרים XPlace מבית AllJobs, שבחן את השפעות חודשי המלחמה על שוק העצמאיים והפרילנסרים בישראל.
הסקר נערך בקרב 271 משתתפים בשבוע האחרון של חודש נובמבר, ועולה ממנו כי 88% מהם מדווחים על ירידה בהיקפי העבודה. ל-63% מהעצמאיים והפרילנסרים היקפי העבודה ירדו משמעותית, ו-23% נוספים מדווחים על ירידה מסוימת. 12% מדווחים על כך שלא חל שינוי משמעותי ורק 2% מדווחים על גידול בעבודה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תמונת עבודה מהבית
תמונת עבודה מהבית
פרינלסר, אילסוטרציה
(צילום: Shutterstock)
מבחינת הסיבות לצמצום היקף העבודה, מהסקר עולה כי 90% נבע מעצירה או צמצום העבודה מצד הלקוחות, 24% ציינו שיש להם קושי לתפקד בימים אלו, 15% העידו שבגלל המצב והימצאות הילדים בבתים הם צמצמו את העבודה, 5% בגלל גיוס של בן/בת הזוג למילואים, עוד 2% בגלל גיוסם למילואים ו-3% בגלל שפונו מבתיהם מאזורי העימות.
בנוסף, כמחצית מהפרילנסרים מעידים על קושי להחזיק את העסק שלהם. 52% מהם העידו על קושי כלכלי ואף חרדה מהפרנסה. 81% מציינים שהדבר נובע מירידה בביקושים והזמנות העבודה שלא מגיעות. 40% מעידים על עצמם שהם נמצאים בחוסר ריכוז וירידה בפרודוקטיביות שפוגעת בהם. 35% ציינו שישנם דחיות של פרויקטים ותשלומים על ידי הלקוחות ו-16% שמתקשים לעמוד בלוחות הזמנים בגלל מצב החירום.
מעבר לקשיים לשמור על פעילות העסק או להיות פרודוקטיבי, רבים ממשתתפי הסקר העידו שהם חוששים לגבי המצב הכלכלי שלהם. 22% דיווחו כי הם חוששים מאוד ומציינים שהמצב כבר קריטי עבורם. 38% ציינו שהם חוששים במידה רבה, 22% חוששים במידה בינונית ו-9% חוששים במידה מועטה. ורק 9% מעידים שאינם חוששים כעת. לאור החשש הכלכלי, 66% מהנשאלים העידו שהם שוקלים בהחלט או במקצת לחזור ולהיות שכירים או לכל הפחות לשלב עבודה כשכיר לצד המשך העסק.

חלק גדול מציבור העצמאים כלל לא מבין את הסיוע

בנוגע למתווה הסיוע והפיצויים שהציגה המדינה, מתברר שמעטים מהעצמאים שנשאלו הגישו בקשות לסיוע, וחלק בלתי מבוטל מהנשאלים כלל לא הבינו את פרטי המתווה (41%). 23% ציינו שהם הבינו רק באופן חלקי ו-20% ציינו שהם כלל לא מכירים את המתווה. רק 16% מהעצמאים והפרילנסרים העידו שהם מבינים היטב את כל פרטי המתווה שהציגה הממשלה.
עם זאת, רק 9% פנו לקבלת פיצוי וסיוע, ו-37% טרם פנו אך ציינו שהם עתידים לעשות זאת. 18% העידו שטרם החליטו האם לפנות או לא, 37% אמרו שאינם זכאים ואינם מתכוונים לפנות בבקשה.
במהלך הסקר, התבקשו המשיבים לענות באופן פתוח לשאלה - אילו מענים צריכה הממשלה לספק לעצמאיים ולפרילנסרים בישראל? בין התגובות שחזרו על עצמן חזרו הבקשות להפחתת מיסים, דחיית תשלומים וקבלת מענקים מיידים מבלי לבדוק כושר הכנסה בשלב זה, כדרך שתסייע להתמודד עם הירידה בהכנסות.
הילה מוסקל, סמנכ"לית שיווק ותוכן, AllJobs, ציינה כי "שוק התעסוקה בישראל עבר ועובר טלטלות רבות בשנים האחרונות, בהן משבר הקורונה. חלק מהשינויים בין היתר הוא הגידול במספר הפרילנסרים. לצערי, כמו תמיד, אנו רואים שהראשונים להיפגע הם העצמאים, שלרוב גם זוכים למענה מזערי, אם בכלל, של סיוע ממשלתי. הפגיעה החדה נובעת מעצירה וצמצום הפעילות של לקוחותיהם, צמצום הביקושים והזמנות העבודה".