תקופת החגים, שתחל השנה בתחילת ספטמבר, תמיד מעלה שאלות רבות הנוגעות לזכויותיהם של עובדים במקומות העבודה. לנוכח משבר הקורונה המתמשך, השאלות הללו מתחדדות עוד יותר. באמצעות עו"ד שני אשכנזי, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', גיבש ynet מדריך לעובדים לקראת החגים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תמונת עבודה מהבית
תמונת עבודה מהבית
זכויות העובדים בחגים - בימי קורונה
(צילום: Shutterstock)
המעסיק הוציא אותנו לחופשה מרוכזת בחגים, ובמהלכה הודיעו לי שאני אמורה להיכנס לבידוד. האם ימים אלה ייחשבו ימי מחלה או ימי חופשה? הזכות לחופשה שנתית היא זכות סוציאלית, שבאה להבטיח לעובד מנוחה ואגירת כוחות. כאשר עובד מצוי בתקופת בידוד, אין הוא יכול לנפוש ואין הוא יכול לממש את תכלית החוק. לפיכך, לא ניתן לחפוף בין תקופת החופשה השנתית לבין ימי הבידוד, שנזקפים על חשבון ימי המחלה. חפיפה, פירושה כי העובד יפסיד אחת משתי הזכויות הללו.
בשל משבר הקורונה המעסיק לא ייתן לנו השנה בחגים מתנה, על אף שבשנים עברו תמיד נתן. מה הדין? החוק אינו מחייב מעסיקים להעניק לעובדים שי בחג. למרות זאת, אם המעסיק העניק לעובדיו שי בחגים, העובדים יכולים לטעון כי מדובר בנוהג במקום העבודה. נוהג מוכר כמקור משפטי מחייב במשפט העבודה, אולם העובד יידרש לפנות לערכאות ולהציג תשתית ראייתית נאותה, שתוכיח כי השי הוענק לו מדי שנה. עם זאת, קיים ספק אם בית הדין לעבודה יחייב מעסיק להמשיך ולתת שי, במידה שהסיבה להפסקתו סבירה ונעשית בתום לב, כגון שינוי לרעה במצבו הכלכלי.
המעסיק הוציא אותי לחל"ת, נוכח משבר הקורונה, וטרם השיב אותי לעבודה. האם אהיה זכאי לקבלת תשלום בגין ימי חג, החלים בתקופת החל"ת? בתקופת החל"ת יחסי העבודה בין העובד למעסיק מושעים אך לא ניתקים. המשמעות היא שהעובד אינו זכאי לקבלת תשלומים, הטבות או תנאים נלווים בתקופה זו מאת המעסיק. בהתאם, העובד לא יהיה זכאי לתשלום דמי חגים, החלים בתקופת החל"ת.
מהם ימי החג המזכים בתשלום? האם גם ימי חול המועד סוכות נחשבים כימי חג? לעובדים יהודים, ימי החג אשר מזכים בתשלום דמי חגים מאת המעסיק הם ראש השנה (חג ראשון ושני); יום כיפור; סוכות (חג ראשון ושני); פסח (חג ראשון וחג שני); יום העצמאות וחג שבועות. עובדים שאינם יהודים יכולים לבחור אם לקבל את ימי החגים בחגי עדתם או במועדי ישראל, לפי בחירתם. חשוב לציין כי גם אם נבחרו חגי דתם, אם מקום העבודה סגור במועדי ישראל, הם לא יהיו זכאים לכפל תשלום, כך שינוכו להם ימי חופשה שנתית מן המכסה הצבורה.
עו"ד שני אשכנזישני אשכנזיצילום: אייל טואג
האם המעסיק רשאי לחייב אותי לעבוד בערב חג? ערב חג נחשב ליום עבודה רגיל, ולכן המעסיק יכול לחייב את העובד לעבוד ביום זה. למרות זאת, לפי חוק חופשה שנתית התשי"א - 1951, העובד רשאי לקחת יום אחד מתוך ימי החופשה השנתית שהוא זכאי להם, במועדים המנויים בתוספת לחוק. בין מועדים אלו, ניתן למצוא חלק מערבי חג ומועדים נוספים אחרים. על מנת שהעובד יוכל ליהנות מכך, יהיה עליו להודיע למעסיקו לפחות 30 ימים מראש, ודין היעדרות זו כדין חופשה שנתית בתשלום.
האם המעסיק רשאי לחייב אותי לצאת לחופשה במהלך חול המועד סוכות? נקודת המוצא בדין היא שהמעסיק הוא מי שמסדיר את מועדי החופשות של העובדים, כשם שהוא מסדיר את ימי ושעות העבודה. למרות זאת, המעסיק אינו יכול להשתמש בזכות זו באופן בלתי מוגבל ועליו לנהוג כלפי העובד בתום לב. כחלק בלתי נפרד מחובה זו, על המעסיק לקבוע את מועד החופשה בתיאום עם העובד, ותוך התחשבות, עד כמה שניתן, בצרכיו. כאשר החופשה היא של שבעה ימים ומעלה, החוק מחייב מתן התראה של שבועיים לעובד. בנוסף, לא ניתן לכפות על עובד חופשה במקרה שבו אין לו מכסה צבורה מספקת או שהוא מצוי ביתרה שלילית (משום שחופשה בנסיבות אלה כמוה כחל"ת, ומעסיק אינו רשאי להוציא עובד לחל"ת ללא הסכמתו).
האם גם עובדים שמועסקים לפי שעות עבודה או בהסדר קבלני זכאים לתשלום עבור ימי חג? עובד יומי או שעתי זכאי לתשלום עבור ימי חג בתנאי שעבד שלושה חודשים במקום העבודה ובכפוף לכך שלא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחריו), אלא בהסכמת המעסיק. למרות זאת, חשוב לציין שהעובד לא יהיה זכאי לתשלום יום חג שחל בימים שאינם ימי עבודתו (כדוגמת יום שבת).
בדומה לכך, גם עובד קבלן יהיה זכאי לתשלום דמי חגים, אם הועסק שלושה חודשים מלאים ורצופים אצל קבלן כוח האדם ולא נעדר בסמוך ליום החג, וזאת ללא קשר לפרק הזמן שבו הוצב אצל מזמין העבודה, במועד שבו יחול החג.
אני מועסק מהבית. האם יש לכך השלכה על זכויותיי לימי חג? מגפת הקורונה הובילה את שוק העבודה לעידן חדש של מודל עבודה היברידי המשלב בין עבודה מרחוק לעבודה במשרד. אין משמעות אם העובד מועסק בעבודה מרחוק לעניין תשלום דמי חגים.