עיכוב בטיסה של 9.5 שעות תעלה לארקיע ב-346 אלף שקל שתאלץ לשלם כפיצוי ל-84 נוסעים - 4,120 שקל לכל נוסע. כך עולה מפסק דין שהותר לפרסום וניתן בשבוע שעבר. פסק הדין ניתן בהמשך לתביעה שהוגשה בשנת 2022 על ידי 84 תובעים. התביעה עסקה בטיסת ארקיע מפריז לתל- אביב שהייתה אמורה להמריא ב-17 ביולי 2022 בשעה 17:00. התובעים טענו בתביעה באמצעות עו"ד אייל אבידן כי הנתבעות, ארקיע אינטרנשיונל (1981) וארקיע קווי תעופה ישראליים עיכבו את הטיסה ב-9.5 שעות אשר אמורה הייתה להחזירם מפריז לישראל.
עוד נטען, כי הנתבעות לא טרחו לעדכן את התובעים בדבר עיכוב משמעותי זה והחליטו על דעת עצמן לדחות את הטיסה לשעה 2:30 בלילה, זאת כאשר סיבת הדחיה הייתה ידועה לחברות התעוןפה מבעוד מועד, זמן רב לפני הגעת הנוסעים לשדה התעופה.
לפיכך, הנוסעים טענו כי יש להכיר בטיסה, כטיסה שבוטלה ועל כן זכאי היה כל אחד מהנוסעים לקבל מארקיע את ההטבות המצוינות בחוק שירותי תעופה ובהן: שירותי סיוע ללא תשלום הכוללים מזון ומשקאות; השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע; פיצוי כספי בסך 2,120 שקל בהינתן כי מדובר בטיסה עד למרחק של 4,500 ק"מ ועוד.
1 צפייה בגלריה
מטוס אמבראר 195 של חברת ארקיע
מטוס אמבראר 195 של חברת ארקיע
מטוס אמבראר 195 של חברת ארקיע
(צילום: shutterstock)

"איחור ידוע מראש"

מנגד טענה ארקיע כי העיכוב בטיסה נבע בעקבות צירוף נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה. ביניהן: תקלה טכנית שהביאה לקרקוע של אחד המטוסים והצורך בשיבוץ מחדש של המטוסים המבצעים את הטיסות, וכן אילוצים ביטחוניים של גורמי הביטחון המקומיים בשדה התעופה בפריז, והכל בשיאה של עונת התיירות ובצל מגפת הקורונה. למעשה, לפי הנטען בכתב ההגנה של ארקיע, טיסת המקור הייתה אמורה לצאת מהארץ באיחור של שעה ועשרים בלבד, ולאחר מכן עיכובים מצד גורמי הביטחון גררו את העיכוב עוד יותר.
עוד נטען כי ארקיע קווי תעופה נקטה בכל האמצעים להוציא את הטיסה בהקדם האפשרי, והחברה השקיעה משאבים רבים לטיפול בנוסעים והעניקה להם שירותי סיוע הכוללים שוברים לארוחות.
השופטת אביגיל פריי מבית משפט השלום ברמלה קבעה כי הטיסה המריאה בסופו של יום בשעה 2:30 , למעלה מ- 9 שעות מהמועד בו הייתה הטיסה אמורה להמריא ומשכך, בהתאם להוראות חוק שירותי תעופה, המדובר בטיסה שבוטלה שכן היא המריאה למעלה מ- 8 שעות לאחר המועד המקורי בו הייתה אמורה להמריא.
עוד קבעה השופטת כי החברות "השתיתו את לוח הטיסות המתוכנן שלהן ביחס לטיסה נשוא התביעה על איחור ידוע מראש של למעלה משעה. המדובר בבחירה כלכלית של הנתבעות, שהעדיפו לקבוע מראש לוח טיסה הכולל איחור. משם והלאה האיחור רק גדל בעקבות אילוצי בטחון, אשר לא היו בשליטת הנתבעות, אולם לא ניתן לקבוע כי לא היו צפויות. אפשרות סבירה הינה כי אם לא הייתה הטיסה מיועדת לצאת באיחור, ניתן היה לצמצם את האיחור שהתהווה בפועל. אבן הדומינו הראשונה בשרשרת האיחורים הופלה על ידי הנתבעות, והתוצאה של איחור שהביא להגדרתה כטיסה שבוטלה הינו פועל יוצא של החלטה זו של הנתבעות".
בית-המשפט פסק פיצוי של 4,120 שקלים לכל נוסע בגין העיכוב – 2,120 שקלים פיצוי על הפרת חוק שירותי התעופה ועוד 2000 שקלים פיצוי לדוגמא (פיצוי נוסף הניתן בגין התנהלות החברה) לכל אחד מהנוסעים. בסה"כ 346 אלף שקל וכן הוצאות משפט ושכ"ט בסך 25 אלף שקל.
אייל אבידןעו"ד אייל אבידן
עו"ד אייל אבידן, בא כוח 84 הנוסעים שתבעו מסר בתגובה: "סכום הפיצוי המשמעותי שבו חויבה ארקיע צריך להדהד ולהעביר מסר לכל חברות התעופה, שעל הפרת הזכויות המוקנות לנוסעים בחוק הן עלולות לשלם ביוקר".
מארקיע נמסר בתגובה: "ארקיע שמה בראש סדרי העדיפויות את מתן השירות לנוסעיה ומצרה על תחושת הלקוח. מבדיקתנו, בפסק הדין נפלו שגיאות מהותיות במישור העובדתי והמשפטי. ארקיע כפופה להחלטות הגורמים הרלבנטיים בשדות התעופה בהם היא נוחתת וכחברה ישראלית היא כפופה להנחיות והוראות גורמי הביטחון הישראליים. המטוס אשר אמור היה לבצע את הטיסה המוזכרת בכתבה היה מוכן להמראה מתל אביב אל פריז במועד, אולם גורמי הביטחון בפריז עיכבו את המראתו. בשל העיכוב, ארקיע סיפקה שירותי סיוע כנדרש לכלל הנוסעים. מטבע הדברים, עיכוב המראת המטוס מתל אביב, גרר אחריו עיכוב בנחיתה בפריז, ובהתאם, עיכוב בהמראה חזרה לארץ. על פסק הדין יוגש ערעור".