הבנקים הציגו ברבעון שעבר את רווחיהם הגבוהים ביותר מזה שנים, אולם בד בבד החליטו לא להסתכן במתן אשראי דווקא לעסקים הקטנים, משום שחלקם כבר נטלו אשראי בעבר ושיעור הסירובים לבקשות למתן הלוואות עלה. למעשה, בעוד שבכל תחומי האשראי נרשמה צמיחה, היקף האשראי לעסקים קטנים דווקא פחת. כך התברר בדיון רחב שקיימה היום (ג') ועדת הכספים של הכנסת בנושא "מחנק האשראי לעסקים הקטנים".
בדברי הבקשה לקיום הדיון, ציין יוזמו, ח"כ אוסאמה סעדי, כי "משבר הקורונה אינו רק בריאותי, אלא גם חברתי-כלכלי, וממדי הפגיעה לא פחתו". עוד נאמר בדברי הבקשה כי מחצית מהחברה הערבית נמצאת מתחת לקו העוני, וכי שם המצב חמור במיוחד משום ש-89% מהעסקים שבבעלות ערבים הם עסקים קטנים - שהם הנפגעים העיקריים ממשבר הקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים שנסגרו בשל הקורונה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בארגוני העסקים הקטנים והזעירים טענו כי בחודשים האחרונים ישנו צמצום משמעותי בהיקף האשראי לעסקים הזעירים והקטנים, וכי בעוד אלה מהווים 85% מהעסקים, נתח האשראי שלהם עומד על 13% בלבד, וכי מדובר בירידה משמעותית בהיקף. חלק מהארגונים קראו להקצאת 10 מיליארד שקל מטעם המדינה לטובת אשראי לעסקים אלה.
במשרד האוצר הציגו היום כי הקרן לסיוע לעסקים שהוקמה נוכח משבר הקורונה עודנה פעילה, וציינו כי נכון לסוף דצמבר 2021 ניתנו במסגרת קרן הקורונה כ-26 מיליארד שקל אשראי, אך הודו כי בחודשים האחרונים ישנה ירידה, כאשר רק כשני מיליארד שקל מתוך סכום זה ניתנו בחודשים האחרונים של השנה.
באוצר ציינו כי אחוז הסירובים לעסקים במסגרת הקרן עלה במעט בחודשים האחרונים, וציינו כי אחוז אישור הבקשות עומד בתקופה הזאת על כ-60%, ונוכח כך שעסקים מגישים מספר בקשות לגורמים שונים, שיעור ההלוואות המאושרות עומד על קרוב ל-70% מהעסקים המבקשים.
באוצר ייחסו את הירידה באחוז אישור הבקשות, בכך שהעסקים מינפו עצמם בצורה גבוהה בהלוואות שונות, וכך טבעי שהקושי לקבלת אשראי יהיה גדול יותר. לצד כך ציינו באוצר כי הם פועלים להכניס גופי אשראי נוספים לשוק לצד הבנקים, בתקווה שהדבר ייתן פתרון לסוגיה.
לשאלת הוועדה, ציינו באוצר כי נתוני החברה הערבית גבוהים יותר מחלקם באוכלוסייה בהיקף האשראי שניתן להם, וכי גם בכל הנוגע להקמות עסקים קטנים, ישנה נוכחות מורגשת של החברה הערבית. בתוך כך גם הודו נציגי האוצר כי יש להנגיש יותר את המידע לחברה הערבית ולסייע לה באופן הגשת הבקשות.
בפיקוח על הבנקים ציינו כי הקצאת האשראי לעסקים קטנים וזעירים גדלה ב-2021 ב-16 מיליארד שקל, שמהווה גידול של 8%, וכי גם חל גידול בגובה ההלוואה הממוצעת, וכי גם גובה הריביות בהן ניתנו ההלוואות היו בממוצע קרובות לאחוז הריבית שנגבה בקרן בסיוע המדינה. עוד ציינו בפיקוח כי לאחר מתווה דחיות החזרת האשראי שהועמד לרשות העסקים, רוב העסקים הקטנים שדחו הלוואות חזרו לשלמן כסדרן.
ברשות שוק ההון הציגו כי ישנם כ-650 גופים בעלי רישיון למתן אשראי בישראל, אך נתח השוק שלהם מצומצם מאוד, כאשר בקרב העסקים הוא עומד על 5%, ובקרב משקי הבית על כ-2%. ברשות ציינו כי בכוונתם לעודד ולהגדיל את התחרות, ולהמליץ להכניס את הגופים האלה לקרנות בערבות המדינה.
באיגוד הבנקים טענו כי בשנה האחרונה גדל האשראי הבנקאי לעסקים זעירים וקטנים ב-6%, וכי מדובר בתוספת אשראי בהיקף של 16 מיליארד שקל רק בשנה האחרונה. עוד טענו כי בבדיקת ה-OECD נמצא כי בישראל ניתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים בהיקף גבוה מהממוצע בקרב המדינות החברות בארגון.
בבנק לאומי טענו כי סעיף בחקיקת "ועדת שטרום", שעתיד להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים ונוגע לחובת הבנקים לצמצם את מסגרות האשראי שלהם ב-50%, יגרום לבנק לאומי לצמצם את היקף האשראי שלו לעסקים ולבתים בצורה משמעותית "ויפגע במאות אלפי לקוחות".
ח"כ אוסאמה סעדי ציין כי "לצערי לא קיבלתי תשובות ממשרד האוצר ומהבנקים. כדי שמישהו ייגש לבנק ויקבל הלוואה בריביות כאלה ואחרות הוא לא צריך אותנו, אבל אנחנו במצב חירום, בריאותי וכלכלי. אין ספק שהעסקים האלה נפגעו".
הוועדה דרשה ממשרד האוצר להציג מתווה שהממשלה מתכננת עבור העסקים הקטנים. "בעלי העסקים אומרים שאין קרן בפועל. אנחנו רוצים לדעת כמה כסף יש בקרן, באיזה ריביות, שיפרסמו את זה לעסקים ויידעו אותם. מעבר לזה, אני קוראים גם לגיבוש חבילת סיוע לעסקים עם ירידה בהכנסות ובהיקף העסקאות. אני מבקש גם שוועדות הכנסת יכנסו לעובי הקורה של צמצום מסגרות האשראי", אמר ח"כ אוסאמה סעדי.
ח"כ ולדימיר בליאק, שניהל את הדיון ציין כי "הפתרון לבעיית האשראי נמצא בשני מישורים: הראשון - יש להרחיב את פעילות הקרן בסיוע המדינה. אני מבקש שהאוצר ישלחו לנו דו"ח מפורט של פעילותה. המישור השני והמועיל יותר - צריך סוף סוף לפתוח את השוק לשחקנים חדשים, אני מצפה ממשרד האוצר ומהממשלה כולה להציג בפני הוועדה פתרונות בנושא הזה, וננסה לקדם אותם. בנושא המענקים אנחנו בשיח מול רשות המיסים להקל על עסקים ולאפשר להם מרווח נשימה בכל הנוגע לגל החמישי. ככל שנגיע למסקנה שיש צורך ברשת ביטחון בדומה למה שהיה לפני שנתיים, נהיה עם היד על הדופק ונעשה כל מאמץ. הקואליציה הזאת מחויבת למגזר העסקי ונעשה כל שניתן כדי לסייע לו".