האירו נחלש הבוקר (שלישי) כמעט באחוז שלם, לשער של 3.56 שקל, בעוד שהדולר נותר יציב מול השקל על שער של 3.43 שקל. הפער בין לטובת האירו לעומת הדולר עומד על כ-4%, זאת לאחר שרק לפני חודש הדולר היה שווה יותר ממקבילו האירופי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
יורו אירו
יורו אירו
אירו
(צילום: שאטר סטוק)
לקראת סוף החודש החברות נוהגות להמיר מטבע חוץ ולרכוש שקלים כדי לשלם משכורות, לספקים ולחשבונות שמשולמים כולם בשקלים, וכך צפוי שייווצרו עודפי היצע בשוק השבוע.
גם אמירות נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, כי העלאות הריבית יימשכו משפיעה פסיכולוגית על התחזקות השקל, אף שהחלטת הריבית הבאה צפויה רק ב-2 בינואר.
ד"ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל ולשעבר ראש המטה של נגיד בנק ישראל, אמר בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio דקות ספורות לאחר ההכרזה של בנק ישראל על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.5%. כי: "אנחנו בסבירות די גבוהה לא נעצור בהעלאת הריבית הזו. התחזית הקודמת דיברה על יעד ריבית של 3.5%, אנחנו מעריכים שזה יהיה קצת מעל זה. לאו דווקא בהעלאה הקרובה, אבל בשנה הקרובה".
דבריו של בניטה הגיעו כאמור מיד לאחר ההכרזה של בנק ישראל, אשר העלתה את שיעור הריבית הבסיסי במשק הישראלי בפעם השישית ברציפות השנה ל-3.25% - הגבוה ביותר מאז שנת 2011. בכך, ריבית הפריים זינקה ל-4.75% והתשלום החודשי של החזרי ההלוואות הצמודות לריבית הפריים, בהן חלק גדול מהמשכנתאות, ימשיך לגדול.
החשש כעת הוא שהאינפלציה תמשיך לעלות גם בחודשים הבאים, כולל בשל עליית מחיר הדלק מחרתיים, וכמו כן התייקרויות של החשמל, המים ומוצרים רבים. כל אלה יחייבו העלאות ריבית גם ברבעון הראשון של שנת 2023.