האם סל מוצרי המזון לחגים הקרבים יתייקר? נכון לעכשיו הנתונים מעלים חשש כבד להתייקרות מוצרי המזון בחודשים הקרובים לעומת השנה הקודמת, אם כי הצפי הוא שבחגי תשרי עדיין לא נחוש בהתייקרות הזאת. הסיבה: ההכנות והתמחור למבצעי החג שעורכות רשתות המזון מתחילים שבועות לפני החגים, וכבר נקבעו. זה כמובן לא כולל את מחירי הפירות והירקות שנקבעים מדי יום ביומו לפי הכמויות בשוק.
הקמעונאים מבטיחים מבצעים מעמיקים ולא מתכוונים להעלות מחיר ערב החגים. השנה רוב החגים (ראש השנה, סוכות ושמחת תורה) יהיו בשישי-שבת, בניגוד לשנה שעברה שנחגגו באמצע השבוע בנוסף לשבת, ולכן היקף קניות המזון לחגים צפוי להיות קטן בהשוואה לאשתקד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: shutterstock)
רמי לוי אמר ל-ynet ול"ממון" כי "כמו כל שנה לקראת החג יהיו מבצעים מעמיקים שיתחילו בשבוע הראשון של ספטמבר. הקניות לחג יתחילו שבועים לפני ראש השנה. כעת עדיין אנשים בחופש ועסוקים בקניות לבית הספר. לא נראה לי שהמחירים יעלו לעומת שנה שעברה, להפך. התייקרויות, אם תהיינה בכלל, יהיו אולי אחרי החגים". אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל, מסר: "ברור שלא לא נעלה מחיר, אנחנו כבר בפריסת חג ונערכים למבצעים עמוקים".
מה שעוד צפוי לתרום הוא פרסום המכרזים הפטורים ממכס ליבוא דבש ושמן זית למי שירבה בהנחה על המחיר. קרפור ואחרים זכו בשמן הזית במחיר של בין 11 שקל ל-13 שקל לליטר במקום כ-30 שקל. בדבש המחירים הם של כ-19 שקל לק"ג במקום 45 שקל. אולם, יש לזכור שמדובר בכמות מוגבלת שתספיק רק לחגים.
2 צפייה בגלריה
(נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

מזג האוויר משפיע

בטווח הארוך יותר צפויים להשפיע על המחירים שני מרכיבים: הדולר ופגעי האקלים. הדולר זינק מתחילת השנה ב-15% וזה צפוי לייקר את היבוא וחומרי הגלם.
פגעי האקלים הכו בתוצרת חקלאית בכל רחבי העולם: הודו עצרה לאחרונה את יצוא האורז בגלל יבול דל עקב ההצפות והשיטפונות מחשש למחסור לאזרחיה - ומחירו מזנק.
שמן הזית חווה בכל העולם עליות מחירים קיצוניות. ספרד, שאחראית ל-50% מהתוצרת בעולם, סבלה מעונת מסיק מהחלשות בעשור כתוצאה מההתחממות הגלובלית שגרמה למחסור בגשמים ובגלי קור, שהכרחיים ליבול. ביוני האחרון הודיעו בספרד שגם השנה הקרובה תהיה חלשה ביותר. מרגע ההודעה, השוק חווה עליות מחירים קיצוניות.
בנוסף, הרוסים שוב סגרו את הנתיב הימי מאוקראינה למעבר של חיטה, צעד שצפוי להקפיץ את מחירה.

הכל התייקר

אבל עוד לפני העליות הצפויות כבר ברור שהשנה סל המוצרים יהיה יקר יותר בהשוואה לשנה שעברה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים שלפיהם ההוצאות בתחומים רבים ביולי 2023 גבוהות באופן משמעותי מיולי אשתקד: קטגוריית המזון, כולל פירות וירקות, התייקרה ב-4.6%. קטגוריית לחם, דגנים ומוצרי בצק, התייקרה ב-4.8%, כאשר הלחם התייקר ב-5% והקמח ב-2.7%.
קטגוריית בשר, עופות, דגים ומוצריהם התייקרה ב-3.6%. בשר בקר עלה ב-2.9% ועופות ב-7.9%. בשימורי דגים ודגים מעובדים נרשמה עליית מחירים של 2.3%, ולעומת זאת בתחום הדגים הטריים חלה ירידה של 4.1%.
גם הירקות והפירות התייקרו ב-6.5% - הירקות הטריים התייקרו ב-7.8% והפירות הטריים ב-7.4%. מוצרי חלב התייקרו ב-8.9% והחלב התייקר ב-11.6%. מוצרי לבן, יוגורט ומעדני חלב התייקרו ב-7.6%, במוצרי השמנת חלה עלייה של 12.8%, בחמאה של 8.2%, בגבינה של 8.9% ובגלידות של 3.4%. בתחום הביצים חלה עלייה של 14.4% ובסוכר ותחליפיו של 10.1%. בתחום התבלינים, הרטבים, מוצרים לעוגה ומזון לתינוקות חלה עלייה של 4.5%, ובתחום הארוחות מחוץ לבית של 4.5%.