ועדת חוקה של הכנסת אישרה היום (יום שני) לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק המרכז לגביית קנסות במסגרת חוק ההסדרים: המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה הוסמך לגבות חובות בשל אגרות ממשלתיות, הכוללות אגרות רישוי לעיסוק במקצועות ועוד, זאת כדי לנסות ולמנוע מצבים שבעל החוב לא ידע על קיומו של החוב, ויגלה אותו רק כשצבר ריביות וקנסות נוספים או כישעוקל חשבון הבנק שלו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
בנוסף, הוצעה התייעלות באופן משלוח הדרישות לתשלום החוב, כך שיישלחו שתי דרישות לתשלום החוב, האחת בדואר רגיל והשנייה בדואר רשום, במקביל. פרק הזמן במשלוח הדרישות יקוצר ב 30 יום. התיקון מבטיח, כי החייב יקבל את ההתראה על קיום החוב בטרם נקיטת הליכי גביית החוב. התיקון ייכנס לתוקף עם פרסום חוק ההתייעלות הכלכלית.
הצעת החוק נועדה להרחיב את סוגי החובות שייגבו ע"י המרכז לגביית קנסות ולשנות את הכללים הנוגעים להמצאת דרישת התשלום לחייב על-ידי המרכז. כדי לשפר את מערך גביית האגרות הממשלתיות, מוצע להסמיך את המרכז לגביית קנסות לגבות חובות בשל אגרות ממשלתיות, הכוללות אגרות רישוי לעיסוק במקצועות, רישום והנפקות רישיונות, וכן חובות בשל קנסות והוצאות המוטלים על ידי ועדות משמעת או בתי דין, לטובת המדינה, למספר מקצועות מוסדרים. זאת, מכוח רשימה של למעלה מ-40 חוקים. לפי דברי ההסבר להצעת החוק מדובר על למעלה מ- 720 סוגי אגרות.
ככלל, על משרדי הממשלה לשלוח דרישות תשלום לחייב, אשר מיידעות אותו על קיום החוב וכי אם החוב לא ישולם, הוא יועבר לגבייה במרכז לגביית קנסות.
יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן ציין כי "בשעה טובה הבוקר ועדת החוקה הצביעה על הצעד הראשון בדרך להעברת פקודת המסים (גביה) המנדטורית מהעולם. דרשתי ואני שמח שהתקבל שהשימוש בפקודה המנדטורית יופסק ביחס לחובות שיעברו לטיפול המרכז לגביית קנסות. המשמעות: למעלה מ-40 סוגי אגרות וחובות ייגבו באמצעות הממשק הממשלתי ולא בכלים הדורסניים המאפשרים עיקול חשבונות בנק ושליחת מעקלים לבית המגורים ללא שהחייב מיודע כנדרש על חובו. פקודת המסים (גביה) המנדטורית המאפשרת גביה באמצעים דרקונים וארכאיים ללא התרעה וללא עדכון של בעל החוב, תישלל בכל הנוגע לסוגי חובות אלה. זהו צעד משמעותי בדרך להעברת פקודת המסים (גביה) המנדטורית מהעולם. אין הצדקה שבשנת 2023 יוכלו רשויות שונות לעשות שימוש בפקודה שבה ההגדרות "מוכתר" ו"אזור של שבט" עדיין משחקות תפקיד, וכל ממונה יכול להסמיך כמעט כל אדם להיכנס לביתו של החייב".