עובדי נמל חיפה הכריזו על סכסוך עבודה, ו-700 עובדי הנמל מאיימים לפתוח בשביתה ב-12 באוגוסט. המהלך צפוי להתרחש במקביל לסגירת רציף 21 לקליטת גרעינים בנמל אשדוד ובזמן שיש סכסוך עבודה פעיל בממגורות חיפה, מה שעלול להוביל למצב בו אין לאוניות גרעינים מקום לפרוק בו.
העובדים המאוגדים תחת ההסתדרות במרחב חיפה הכריזו על סכסוך עבודה, כאשר לטענתם כבר חודשים ארוכים הם מתנהלים מול הנהלה זמנית שמעכבת את חתימת הסכם הגג של ההסכם הקיבוצי. על פי הטענות שהעלו העובדים בבית הדין לעבודה, הנהלת הנמל שוכרת עובדי קבלן לבצע את עבודתם, בעוד הם נאלצים לעבוד עם מחסור של כוח אדם באופן שפוגע בהם. לטענתם, ההנהלה מבצעת שינויים מבניים בנמל ושכרה שטחי אחסון להרחבת פעילות מבלי לעדכן את העובדים. כך למשל, ההנהלה הרחיבה את אחסון המכוניות בייבוא, פעילות הדורשת פחות כוח אדם, דבר שגרם לצמצום שעות העבודה של חלק מעובדי הנמל. כמו כן, ההנהלה ביצעה שינויים בתנאי העסקתם ללא הסכמה, תוך פגיעה בהסדרים קיימים.
שני הסכמים קיבוציים נחתמו בין העובדים להנהלה, כאשר ההסכם השלישי, שמאגד בתוכו את ההסכמים הקיימים, נמצא במשא ומתן. במקביל לתהליך, בשבוע שעבר קיבלו סוורים בנמל זימון לשימוע, בטענה כי יש עודף עובדים בסקטור ועל כן רבים אינם משובצים לעבודה תפעולית, אך מקבלים שכר בהתאם להסכם הקיבוצי. במכתב נטען כי עד אמצע יולי אפשר הוועד להעביר עובדים לסקטורים אחרים, בהם קיים מחסור של עובדים, אך כיוון שהוועד אסר להמשיך עם הנוהל, הוחלט לפטר מספר עובדים.
הוועד מצידו מסרב להמשיך את התהליך בטענה כי הנהלת הנמל הנוכחית היא זמנית, ולכן מקשה את ידה ולא מנסה להגיע להבנות. לטענת הוועד, הם היו קרובים יותר מתמיד לחתום על הסכם שיאפשר פרישה מרצון, קליטה של עובדים חדשים מדור ג' ואף ייעל את פעילות הנמל ויוריד את התור התפעולי. אך כיוון שהמשא ומתן נתקע, ב-12 באוגוסט כלל הסקטורים בנמל צפויים לשבות.
באיגוד יבואני התבואות לישראל מזהירים כי השביתה בנמל חיפה, במקביל לסגירה הצפויה של רציף 21 (המיועד לפריקת גרעינים) בנמל אשדוד לרגל עבודות תשתית למשך שבועיים באוגוסט וסכסוך העבודה שהוכרז בנמל ממגורות חיפה בתחילת חודש יולי, עלולה להוביל למשבר חמור בענף. "אין לנו היבואנים היכן לפרוק בשבועות הקרובים את אוניות התבואה ומוצרי הגרעינים המגיעות לנמלי הארץ", אמר איתי רון, יו"ר האיגוד. "הממשלה חייבת להתערב באופן דחוף כדי לפתור את המשבר. אני קורא לשרת התחבורה ושר החקלאות להתערב במשבר ולאפשר פריקה סדירה של אוניות, כדי להבטיח אספקה שוטפת של מזון לארץ".
הדאגה של רון אינה מנותקת מהמציאות: עקב איחור בקציר באוקראינה ורוסיה, באוגוסט צפויה להתחיל שיא עונת יבוא הגרעינים. בחודש שעבר הוכרז סכסוך עבודה בממגורות חיפה. המשמעות היא שגם שם יכולה לפרוץ שביתה בכל רגע. לנמלים הפרטיים, נמל מפרץ חיפה ונמל הדרום, אין עדיין רישיון מטעם המדינה לפרוק מטענים כללים (בניהם גרעינים), אלא רק אוניות מכולה. בנמל מספנות ישראל אין יכולת לקלוט את כל יבוא הגרעינים לישראל, לכן בתרחיש בו גם בחיפה וגם בממוגרות יממשו את איומי השביתה, אף נמל בישראל לא יקלוט גרעינים, ויבוא החיטה לישראל כמעט ייעצר.
אם אכן תפרוץ שביתה בנמל חיפה, יבוא גרעינים יהיה רק חלק מסדרה של בעיות חמורות שעלולות להיגרם למשק בישראל בתחום יבוא הרכב, המכולות והמטען הכללי. מנמל חיפה טרם נמסרה תגובה.
מנמל חיפה נמסר בתגובה: נמל חיפה יבוא בדברים עם ההסתדרות לגבי סכסוך העבודה שהוכרז.






