בשיתוף Peak
אומת הסטארט אפ הפכה מזמן לשמה השני למדינת ישראל, ובצדק – בעשור האחרון חברות הייטק וטכנולוגיה שנוסדו בישראל על ידי יזמים ישראלים שוברות שיאים עם אלפי אקזיטים במאות מיליוני דולרים, ואפילו במיליארדים במקרה של מובילאיי ו-וויז. ועכשיו תארו לעצמכם שהייתה לכם הזדמנות להצטרף לחגיגה ולהשקיע בחברות האלו כשהן היו בתחילת דרכן?
עד לפני זמן לא רב, האפשרות הזו הייתה שמורה אך ורק לבעלי כיסים עמוקים או לגופים גדולים פרטיים. כל זה משתנה לאחרונה כאשר הוסרו חסמים רגולטוריים והאפשרויות להשקעה בסטארט אפים הפכה לנחלת הכלל. היום, בהשקעה מינימלית, אפילו של כמה אלפי שקלים, כל אחד יכול לקחת חלק בתעשיית החדשנות הישראלית.
4 צפייה בגלריה
רווח כלכלי בבורסה
רווח כלכלי בבורסה
השקעה במניה של חברת הייטק מסמנת את השלב האחרון בחייה של חברת הסטארט אפ.
(צילום: Shutterstock)
איך עושים את זה, אילו מודלים של השקעה קיימים ולמה בכלל כדאי להשקיע בתחום בתקופה שבה מניות ההייטק רושמות ירידה? ליטל לשם, מייסדת ומנהלת הפיתוח העסקי בחברת ההשקעות Peak, עושה סדר בתחום הרותח של השקעות בהייטק ועונה על כל השאלות החשובות.
מה ההבדל בין השקעה בחברת הייטק לבין השקעה במניה של חברת הייטק?
השקעה במניה של חברת הייטק מסמנת את השלב האחרון בחייה של חברת הסטארט אפ, כאשר היא כבר בשלה, יוצאת להנפקה ומניותיה נסחרות בבורסה כמו כל מניה אחרת. אפשר להשקיע במניות בודדות או במדדים שמתמקדים בתחום, כמו למשל מדד ת"א טק עילית.
השקעה בחברת סטארט אפ מתנהלת בשלבים מוקדמים יותר בחייה של החברה, כאשר היא נמצאת בראשית דרכה ויוצאת לסבבי גיוס כספים. השקעה בחברת הייטק היא למעשה הזדמנות להשקיע בחברה צומחת ומבטיחה בתמורה למניות ולאופציות. לרוב, השקעות מסוג זה מאפשרות רכישה של נתח גדול יותר בחברה ובסכומים נמוכים יותר ביחס להנפקה.
ליטל לשם, מייסדת שותפה וסמנכ"לית הפיתוח העסקית בחברת ההשקעות peak. ליטל לשם, מייסדת שותפה וסמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת ההשקעות peak. צילום: עידו איז'ק
בעוד ששוק ההון נחשב לתחום נזיל, ניתן למכור ולקנות מניות בכל רגע נתון, השקעה בחברות הייטק היא בדרך כלל השקעה לטווח ארוך יותר, שכן היא תלויה בחברה שמפתחת מוצר, בהתאמה של המוצר לשוק וביכולת שלו להיות טוב יותר מאחרים. הרווח מהשקעה בחברת הייטק מתממש כאשר החברה יוצאת לאקזיט. מדובר בתהליך ארוך של כמה שנים, אם כי לאחרונה, חל שינוי במודל הזה, ובחלק מההשקעות ניתן להרוויח ולצאת לפני שהחברה יצאה לאקזיט, עוד בסבבי גיוס הכספים.
למה כדאי להשקיע בחברת סטארט אפ דווקא עכשיו, כשהשוק נמצא בהאטה?
זה נכון שאנחנו נמצאים בתקופה לא יציבה, המשק חווה טלטלה וההייטק הישראלי בהחלט מושפע מהמצב. אך למרות זאת, תעשיית הטכנולוגיה והחדשנות הישראלית היא חזקה ואיתנה. דוח של חברת המחקר IVC ולאומי-טק שהתפרסם החודש הראה כי ברבעון האחרון של שנת 2022 חברות סטארט אפ ישראליות גייסו 4.12 מיליארד דולר ב-182 עסקאות. הנתון הזה מעיד כי למרות ההאטה, סטארט אפים ממשיכים לקום וחברות הון סיכון שמשקיעות בהם ממשיכות לעבוד. ייתכן שתהליכים ייקחו יותר זמן מפאת זהירות יתר, והחברות ייאלצו להראות היתכנות גבוהה יותר לפני שיצליחו לגייס כסף גדול, אבל המנגנון ימשיך לפעול וההייטק ימשיך להיות מנוע הצמיחה הכלכלי של מדינת ישראל.
4 צפייה בגלריה
אפליקציה להשקעה בשוק ההון
אפליקציה להשקעה בשוק ההון
השקעה בחברות הייטק היא בדרך כלל השקעה לטווח ארוך.
(צילום: shutterstock)
האם יש הבדל בין השקעה בשוק ההייטק המקומי להשקעה בשוק הבינלאומי?
ההבדל בין השוק הישראלי לגלובלי הוא בעיקר בגודל השוק. ישראל אמנם מובילה בחדשנות טכנולוגית, אבל השוק הישראלי לרוב קטן ויהווה סוג של הוכחת היתכנות לפני הגדילה וחדירה לשוק גדול יותר לרוב השוק האמריקני והאירופי.
מה הסיכונים בהשקעה בהייטק, האם מדובר בשוק תנודתי?
תחום השקעות ההייטק חשוף לאותן תנודות וסיכונים כמו שוק המניות "הרגיל". כיוון שההייטק הוא תעשייה מרכזית במשק הישראלי, ובעשור האחרון נרשמו אקזיטים של חברות ישראליות בהיקפים גדולים, הפוטנציאל הרווחי בתחום הוא גבוה יחסית. הסיכון הגדול ביותר הוא בהשקעה בחברות שעדיין לא גייסו כספים מקרנות הון-סיכון. חשוב לזכור שהמוני סטארט אפים נסגרים בשלבים המוקדמים שלהם. הדרך לצמצם את הסיכון הזה היא הצטרפות להשקעה לצד קרנות הון סיכון. מודל ההשקעה הזו מעיד בהכרח על הפוטנציאל הגלום בחברה ובמוצר שהיא מפתחת.

4 צפייה בגלריה
טיפים להתנהלות פיננסית נכונה
טיפים להתנהלות פיננסית נכונה
קרן הון סיכון היא גוף מקצועי המאתר הזדמנויות פיננסיות ואסטרטגיות לטובת השקעה.
(צילום: shutterstock)
אילו מודלים של השקעות בהייטק קיימים כיום?
עד לא מזמן, האפשרויות להשקעה בחברות הייטק היו מוגבלות למדי, כיוון שרוב החברות מתנהלות בשוק הפרטי. לאחרונה, נכנסו רפורמות והוסרו חסמים הנוגעים להשקעות בחברות ההייטק, והיום כל אחד יכול להשקיע בסכומים לא גבוהים במיוחד בחברות סטארט אפ, גם בשלבים הראשונים לחייהן. שני מודלים בולטים של השקעה בחברות הזנק היא באמצעות מימון המונים, ומודל חדש יחסית שהושק לאחרונה – השקעה לצד קרנות הון סיכון.
השקעה באמצעות מימון המונים כשמה כן היא – מבוססת על חוכמת ההמונים והיא מוגבלת להיקפי גיוס וכן לסכום המקסימלי שניתן להשקיע בו. מודל ההשקעה החדש שמובילה בחודשים האחרונים חברת ההשקעות פיק (Peak) מבוססת על השקעה לצד קרנות הון סיכון. היתרון במודל שפיתחה פיק הוא שניתן לצאת בין סבבי הגיוס ולממש את האחזקות בזמן ממוצע של 24 חודשים. זאת לעומת מודלים אחרים שמבוססים על הפוטנציאל לאקזיט, שעלול לקרות בין 7 ל-10 שנים.
מה זה בכלל קרן הון סיכון ומה היתרון בהשקעה לצד קרנות הון סיכון?
קרן הון סיכון היא גוף מקצועי המאתר הזדמנויות פיננסיות ואסטרטגיות לטובת השקעה והובלה לצמיחה והעלאת שווי. נכון להיום, פועלות בישראל למעלה מ-100 קרנות הון סיכון, לכל אחת יש אסטרטגיה השקעות, וכל אחת מהן משקיעה בסטארט אפים בשלבים שונים ובתחומים שונים. לקרנות הון סיכון מורכבות מצוותים של אנליסטים, כלכלנים ואנשי מקצוע אשר סל היכולות שלהם מאפשר איתור של הזדמנויות. השקעה לצד קרנות הון סיכון מאפשרת למעשה פוטנציאל תשואה גבוה יותר לאורך זמן.
האם יש תחומים בולטים בשוק הישראלי שמעידים על פוטנציאל השקעה?
בישראל פועלים כ-9,000 סטארט אפים בשלבים ובתחומים שונים, כולם מתחרים על כספי המשקיעים. שלושה תחומים חמים בכל העולם וגם בישראל הם הסייבר, הבינה המלאכותית והפינטק. בתחום הסייבר לישראל יש יתרון ברור והיא בהחלט נחשבת למעצמה בתחום, בייחוד בגלל הרקע הביטחוני והמודיעיני של היזמים הישראלים. תחום הפינטק והבינה המלאכותית הם שני תחומים ששברו שיאי גיוסים והנפקות בשנתיים האחרונות, ובהם גם חברות ישראליות כמו תופין שנמכרה לאחרונה ב-570 מיליון דולר וקרדורקס שנמכרה תמורת 575 מיליון דולר.
ליטל לשם, היא שותפה מייסדת בחברת ההשקעות peak, יזמת סדרתית שבין היתר הקימה את חברת Carbyne שמשנה את הדרך בה אזרחים מתקשרים עם גופי ההצלה והחירום, שותפה בחברת Comframe הפועלת לקידום טכנולוגיות מתחום הביטחון, הסייבר והתעופה בשוק האמריקאי ודירקטורית במס׳ חברות בינלאומיות.
4 צפייה בגלריה
יזהר שי, יור דירקטוריון, אביעד שורק, מייסד שותף ומנכל החברה, זיו אלול חבר הדירקטוריון, ליטל לשם מייסדת ומנהלת פיתוח עסקי, אנה ליפניק לוי מייסדת ו-CMO.
יזהר שי, יור דירקטוריון, אביעד שורק, מייסד שותף ומנכל החברה, זיו אלול חבר הדירקטוריון, ליטל לשם מייסדת ומנהלת פיתוח עסקי, אנה ליפניק לוי מייסדת ו-CMO.
יזהר שי, יו"ר דירקטוריון, אביעד שורק, מייסד שותף ומנכ"ל החברה, זיו אלול חבר הדירקטוריון, ליטל לשם מייסדת ומנהלת פיתוח עסקי, אנה ליפניק לוי מייסדת ו-CMO.
(צילום: זיו טולדנו)

בשיתוף Peak