פקקי האוניות שממתינות לפריקה בנמלי ישראל שוב מתארכים ומזכירים את שיירות האוניות שחיכו בים בתקופת הקורונה. ובשעה שעשרות אוניות ממתינות עם הסחורה עליהן יצאו הבוקר עובדי נמל אשדוד ליום גיבוש והודיעו ללקוחות: היום לא תתבצע פריקת סחורות.
האבסורד בנמלי ישראל מחריף והיבואנים מאשימים את שרת התחבורה מירי רגב שלא מסדירה את החוסר ברציפים לפריקה "כהגנה" על עובדי נמל אשדוד שעדיין בבעלות ממשלתית. אתמול בבוקר יצאו עובדי הנמל ליום גיבוש והודיעו לחלק מהלקוחות כי לא תתבצע פריקת סחורות. בתכתובת בין מנכ"ל נמל אשדוד ניסן לוי ליבואן, שהגיע ל"ממון", כותב לוי: "ליום ראשון הפומיס והגופרית (סוגי חומרי גלם) לא מקבלות פריקה בגלל הגיבוש, יכולנו לתת להם משמרת ב' אך לא רצו". בינתיים נמסר ליבואן כי גם היום לא תתבצע פריקה לשלוש אוניות, בגלל סבב ימי הגיבוש. היבואן מכחיש כי הציעו לו משמרת ב'.
"כל חודש מגיעה אוניית צובר שלנו לנמל אשדוד", אמר ל-ynet ול"ממון" שלומי אנגל, בעלי חברת פומיס ישראל, שמייבאת חומרי בנייה מיוון זה 28 שנה. "האחרונה הגיעה ב-21 בינואר, אבל היא נכנסה לעבודה רק לפני עשרה ימים. הפריקה נמשכת המון זמן, וביום שישי הודיעו לארבע אוניות שלא תהיה משמרת ראשון בבוקר, כי יש יום גיבוש לעובדים. כל יום כזה שאונייה עומדת עולה לנו עשרות אלפי שקלים. אונייה חוכרים בדרך כלל לעשרה ימים, ואנחנו כבר בחכירה מעל שלושה שבועות, כי ממתינים לפרוק. החברה שלנו שילמה בשלוש וחצי השנים האחרונות יותר מ-8 מיליון שקל על ימי המתנה, בנוסף לדמי החכירה הרגילים".
מנכ"לית איגוד לשכות המסחר גילית רובינשטיין מתחה ביקורת חריפה על ההתנהלות בנמלים: "הפקק בנמלים מטיל עלויות כבדות ומיותרות לחלוטין על הציבור. למשרדי הממשלה יש את הכלים לפתור זאת – להפעיל רציפים מושבתים, להסיר את כלל המגבלות על הנמלים ולתת לתחרות לעשות את שלה".
בנמל לא התייחסו ליום הגיבוש, אולם מסרו: ״הנמל פועל בעומסים חריגים, בין היתר בשל ימים בשבוע שעבר שבהם הפעילות לא התאפשרה בעקבות אילוצי מזג האוויר החריג. לפיכך, הנמל נאלץ השבוע לצמצם פערים, בהתאם לכללי התור התפעולי. לאונייה של פומיס הוצע עם הגעתה לתגבר משמרות, בשלב שבו עוד יכולנו לעשות זאת, והיא סירבה".