בתחילת שנות ה-90 הגישה אליס מילר עתירה למען פתיחת קורס טיס לנשים. הנשיא השביעי עזר ויצמן המנוח בחר אז להגיב במשפט, שנכנס לארכיון האמירות השובניסטיות: "מיידלע, ראית פעם גבר סורג גרביים?". באותו זמן נרשמה גם אמירתו השובניסטית הקשה של אלוף (במיל.) גרשון הכהן, בהרצאה לתלמידי תיכון בירושלים: "מקדמת דנא היו הגברים לוחמים והנשים זונות, ומרבית הבנות בצה"ל ממלאות תפקידים, שמחשב ומשיבון יכולים לעשות באותה יעילות", אמירה שלא הפריעה להעלותו לדרגת אלוף בהמשך. לצערנו, כנשים וכחברה, גם היום יש גברים המתבטאים באופן שובניסטי מעורר תמיהה ומחאה.
נכון, ב-2022, יש טייסות ונווטות, נשים ממלאות תפקידים בכירים בכל התחומים, ופחות ופחות גברים מעזים להתבטא בצורה שובניסטית. עדיין, האם גברים באמת מבינים את מקום האישה בחברה, את נחיצותו הבלתי מעורערת של השוויון המגדרי בכל התחומים, ועד כמה הם פועלים למימושו בחייהם המקצועיים והפרטיים? בכלל, מה דעתם על יום האישה? זה מה שיש למנכ"לים בישראל לומר בנושא, ועל הדרך הם מספרים על ה"אישה האולטימטיבית".
פרץ רגב, מנכ"ל פייפאל ישראל וסגן נשיא פייפאל העולמית (תאגיד פינטק לביצוע תשלומים באינטרנט)
"יש הטוענים שמדובר במהלך מיושן, אבל בעיניי, כל עוד המספרים והעובדות משקפים מציאות, שבה נשים אינן חיות במציאות שוויונית, חשוב שנמשיך להרים את הדגל, ודאי בעולם ההייטק והטכנולוגיה, שבו לנשים יש חלק קטן בהשוואה לגברים בתפקידים השונים. בעיניי, אין אישה אולטימטיבית. קביעה כזו מטילה על האישה ציפיות לא מידתיות להיות גם וגם וגם. אלו, אגב, לא ציפיות שמצופות לרוב גם מגברים".
4 צפייה בגלריה
פרץ רגב
פרץ רגב
פרץ רגב
(צילום: עפרה רון מזור)
יגן משה, מנכ"ל שמיר (אופטיקה העולמית)
"יש מקום ליום האישה, משום שהמהפכה לא הושלמה. לטעמי, חשוב שהדיון על הנושאים הקשורים ביום זה ינוהלו בסביבה מעורבת ומשותפת של גברים ונשים, כדי לייצר שינוי משותף, שייצר שינוי. חשוב שמנהלים בעמדות השפעה, יכלילו נשים בעמדות מפתח. נכון להיום, בחברה שלנו בישראל ובחו"ל, נמצאות נשים רבות בתפקידי ובעמדות מפתח. בקרוב נצא לדרך עם המחזור השני לפורום מנהיגות לנשים, בו נוצרת קהילה, המסייעת לנשים לאזור אומץ ולהביא את היכולות שלהן לידי ביטוי ולשאוף לתפקידים בכירים יותר".
גיהן ישין, מנכ"ל Beko ישראל (מותג מוצרי החשמל לבית)
"למרות התחושה, שהחברה התקדמה באופן משמעותי בכל הקשור ליחס לנשים בכל תחומי החיים, יש עוד הרבה דברים שחובה לקדם בנושא. זה יום מתאים לציון הישגים של נשים בכל התחומים, ובו בזמן לזרז פעולות להאצת השוויון המגדרי. לאורך ההיסטוריה ובהווה אנחנו נוכחים בדוגמאות של נשים מכל התחומים, שמצליחות לשלב בין משפחה וקריירה, תורמות לקהילה, יוצרות, מביעות דעה, גם כשהיא לא פופולרית, ומטביעות חותם. אישה אולטימטיבית, עבורי, היא זו שמג'נגלת בין מיליון משימות בבית ובעבודה, מוצאת זמן לתחביבים, מנהלת גם את הגבר שלצידה ומעבירה אליו משימות. אישה בעלת אינטליגנציה רגשית גבוהה, לא מושלמת, אך מרגישה שלמה, ומעבירה את כל זה לסביבה ולדור ההמשך".
דניאל טל מור, מנכ"ל ושותף ב־Lumen (חברת טכנולוגיה)
"זהו יום חשוב, שנועד לציין את חוסר השוויון המגדרי ואת הדרך שעוד יש לנשים ולנו כחברה לעבור, כדי להגיע למצב של חברה שיוויונית. כל עוד יש פער של 30% בשכר לטובת גברים, יש מקום ליום האישה ולכל יוזמה שעוזרת להעלות את המודעות ולהנכיח פערים נוספים שקיימים בחברה, ואת הפתרונות שיש לקדם כדי להתגבר עליהם. בחברה שלנו נציין השנה את יום האישה בקמפיין, שבו נשים משתפות בסיפורי הקריירה ובסיפורי הצלחה, כדי לעודד נשים נוספות לשתף בדרך שהן עשו, לחזק את השריר של הצגת הישגים וחוזקות".
4 צפייה בגלריה
דניאל טל מור
דניאל טל מור
דניאל טל מור
(צילום: עמית שעל)
צורי דבוש, יו"ר חברת קליל
"לצערי, גם במציאות הנוכחית יש מקום ליום הזה. יש עדיין פער בין מה שחלק גדול מהגברים חושב לגבי השיפור שנעשה בצמצום הפערים בין נשים לגברים ובין המציאות. אומנם בעשורים האחרונים חל שיפור ניכר במעמד הנשים ובזכויותיהן, ועדיין פערים קיימים ונוכחים, לדוגמה בהבדלי שכר בין נשים לגברים באותו תפקיד או במספר הנשים המכהנות בתפקידי ניהול. אישה אולטימטיבית עבורי היא רות בֵּיידֶר גינסבורג, שכיהנה כשופטת בית המשפט העליון האמריקאי, ונלחמה לטובת זכויות נשים וזכויות אדם בכלל. כששאלו אותה כמה שופטות צריכות לכהן בבית המשפט העליון, היא השיבה שתשע מתוך תשע. כשהובעו תמיהות לגבי תשובתה, הוסיפה, שאף אחד לא תהה על כך, שמאות שנים היו רק שופטים גברים.
אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל ישראל
"לאחרונה, שומעים יותר ויותר קולות, שמסתייגים מהצורך בציון יום האישה, כי התקדמנו, כי אין אפליה מכוונת, כי נשים מחזיקות בעמדות מפתח בכירות בענפי משק רבים. עם זאת הדרך עוד ארוכה, והשוויון עוד רחוק מלהיות מושג. בלוריאל מדברים כבר עשרות שנים על עוצמה נשית, ומזמן לא על 'העצמה', מושג שמקפל בתוכו גישה הפוכה, ולראייה, גם שכבת הניהול בחברה מורכבת מ־60% נשים, ללא פערי שכר על רקע מגדרי. אני מציע להרחיב את העדשה, ולנצל את היום הזה כדי לדבר לא רק על שוויון מגדרי, אלא גם על גיוון והכלה, כי אם נחגוג את השונות הקיימת בכל אחד מאיתנו, נהיה חברה טובה יותר".
אלון יעקב, מנכ"ל פורטק (מערכות אבטחה)
"יום האישה נחוץ כדי להזכיר לחברה כולה שכולם שווים, אם כי לי הוא לא נחוץ. אני מתייחס לנשים בצורה שווה כל השנה, ואנחנו חברת אבטחת מידע וסייבר, שמעסיקה יותר נשים מגברים. הכוח הנשי הוא היתרון שלנו".
יואב וילנר, מנכ"ל חברת הסטארטאפ וולנט
"יום האישה חשוב, לדעתי, והשנה מרגש במיוחד שבחלק מהמקומות מציינים אותו לאורך שבוע שלם. כל עוד ישנם פערים מסוימים ביחס, בתלוש השכר ובמסלולי הקריירה השונים, עלינו להמשיך להכיר בפער ולנסות לתקן אותו. עבורי, עינת גז, מנכ"לית פפאיה גלובל, שהוערכה לאחרונה בשווי של כמה מיליארדים, היא השראה. היא משתפת ביחס שקיבלה כיזמת בתחילת הדרך, מספרת על משפטים נוראיים שנאמרו לה ממשקיעים גברים, ואיך, למרות הקשיים, היא הפכה את החברה לאחת מהמצליחות במדינה. יזמיות יכולות וצריכות ללכת בדרכה, להאמין שהכול אפשרי, גם אם דעתם של אחרים שונה".
4 צפייה בגלריה
יואב וילנר וולנט
יואב וילנר וולנט
יואב וילנר
(צילום: אור דנון)
עוזי ברזילי, מנכ"ל הקרן לשמירת הטבע והמורשת בישראל
"בחיי האישיים ובעבודתי אני מוקף נשים: הן חזקות, מובילות בתפקידי מפתח, עובדות קשה ומצליחות בכל זירה שבה הן נמצאות. הנשים שסביבי מוכיחות שכל יום הוא יום האישה, לכן היום הזה, בעיניי, דווקא נועד לגברים. שנדע להעריך, להוקיר ולשמוח מההזדמנות להיות מוקפים בנשים כאלו".
תומר מאיר, מנכ"ל הנקל ביוטי קונסיומר
"יש צורך ביום האישה, כי המציאות של 2022 מוכיחה, שעדיין קיימים פערי שכר ואי שוויון בהזדמנויות. נשים פחות מקודמות ופחות מתוגמלות אל מול גברים באותן עמדות ומשרות, ועדיין יש יותר גברים מנהלים מנשים אל מול חלקן באוכלוסייה. אולי התקדמנו, אבל עוד לא הגענו. אישה אולטימטיבית, עבורי, זו אשתי, ד"ר נטליה מאיר, ולא רק. כל אישה שפורצת תקרת זכוכית, וסוללת דרך לבאות אחריה ומעניקה לנערות וילדות השראה, היא מודל לחיקוי".
עמנואל בן-זקן, מנכ"ל חברת הסייבר הגלובאלית Checkmarks
"אני לא חושב שבימינו יש צורך ביום האישה, כי זה מחליש את הנשים ושם אותן במקום שהן זקוקות להגנה. הנשים היום עוצמתיות, ומגיעות לתפקידי מפתח בדומה לגברים, כשהן צריכות גם להיות ברמות שכר זהות לשל גברים בתפקידים מקבילים. זה המצב בחברה שלנו, ואנחנו כל הזמן מוודאים זאת. האישה האולטימטיבית עבורי היא אמא שלי. אישה עצמאית, שמעניקה לסביבה ולעצמה מעבר למצופה".
אורי בילט, מנכ"ל קבוצת לילית קוסמטיקה
"נעשתה דרך, ועדיין עלינו להוקיר יותר נשים בכלכלה, בפוליטיקה ובחברה, ולאפשר להן לגדול עוד הרבה. בסביבתי הקרובה, במשפחה ובעבודה, נשים רבות הן חזקות ודעתניות, ולא מוותרות על מקומן ויכולתן להשפיע ולפעול. כל אחת ראויה להערכה רבה בשל החריצות, מוסר העבודה והיכולת להכיל מורכבות רבה. אני מודה, שנשים הן הרבה יותר מוצלחות מאיתנו, הגברים".
אלירון אקשטיין, מייסד משותף ומנכ"ל Ravin AI (בינה מלאכותית לבדיקת רכבים)
"יום חשוב כדי להזכיר, ששוויון אמיתי בין המינים הוא חזון משותף לכולם, אך יש עוד עבודה יומיומית רבה עד להגשמתו. למדינה יש תפקיד חשוב בקידום הנושא, כמו סבסוד מטפלות ומסגרות יום, גמישות בין בני הזוג בחלוקת הנטל לאחר הלידה ועוד. חובה על המעסיקים להזכיר לכולם את הפוטנציאל הכלכלי של נשים במעגל העבודה, ולעבוד קשה עם הממשלה כדי לממשו".
הרב ד"ר רפי פוירשטיין, נשיא מכון פוירשטיין (מרכז לחינוך וטיפול בינלאומי)
"יום האישה הבינלאומי נחוץ ביותר, כי עדיין בעולמות המקצועיים, האקדמיים והפוליטיים לא ניתן לאישה מעמד דומה לזה של הגבר".
אורן נאמן, מנכ"ל היירסטטיקס (השתלות שיער סינתטי)
"היום אינו נחוץ. כן נחוץ להעצים נשים בכל יום, לתת להן כלים לחוש טוב עם עצמן: בעבודה, בבית ומול המראה".
ערן לוין, מבעלי מותג האופנה קרייזי ליין
"היום נשים מגיעות רחוק בכל התחומים, בזכות הכישורים והיכולות שלהן. אישה אולטימטיבית היא זו שמגשימה את החלומות שלה בכל התחומים".
חיים מילר, מייסד תכשיטי מילר
"לצערי, גם בשנת 2022 הגישה עדיין לא שוויונית כמו שהייתה צריכה להיות. נשים אינן צריכות להרגיש שהן נלחמות יותר מגברים רק בשל היותן נשים, לכן צריך להמשיך לציין את היום הזה. אישה אולטימטיבית, בעיניי, היא אישה בטוחה בעצמה, יודעת מה היא רוצה, ומשיגה כל מטרה שהיא שואפת אליה".
4 צפייה בגלריה
חיים מילר, הבעלים של רשת תכשיטי
חיים מילר, הבעלים של רשת תכשיטי
חיים מילר, הבעלים של רשת תכשיטי
(צילום: חיים מילר)
ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר
"נשים היו היברידיות הרבה לפני הקורונה. הן מסוגלות לשלב קריירה עם חיי משפחה וזוגיות, פועלות ללא אגו ותוך רגישות ייחודית לסביבה ולאנשים. הן מנהלות בחסד ואפקטיביות ויעילות בעבודה. גם היום יש מקומות שבהם ניתן משקל יתר לגברים, שלא בצדק, ומתוך המציאות הזו, מתוך רצון לשוויון מגדרי, וכדי לתקן עוולות עבר והווה, עלינו להמשיך ולחזק את מעמד האישה".
דביר אינדיג, מנכ"ל חברת בריקסטון (כספות)
"אני לא חובב ימים בינלאומיים, אבל יום זה שונה, מאחר שהמודעות שהוא מנסה לעורר עדיין חשובה ומשמעותית. על אף הדרך הארוכה שעברה מאז שביתת פועלות ב־1908 בארצות הברית, המטרה עדיין רחוקה מלהיות מושגת".
עמית זימרמן, מנכ"ל אורגנון ישראל (חברת פארמה)
"העולם צועד לכיוון של שוויון מגדרי, אבל הדרך עדיין ארוכה. מחקרים מראים שנשים עובדות מזניחות את בריאותן ולא מתעדפות אותה כמו גברים, לכן בחברה שלנו הפכנו את יום האישה ליום חופש לכל העובדים".
יוסי כהן, מנכ"ל זר פור יו (משלוחי פרחים)
"גם ב־2022 יש חשיבות גדולה ליום שמציין ומזכיר כמה חשוב נושא השוויון, שמתחיל בדברים קטנים בעבודה ובבית. נשים הן עבורי הכוח המניע".