ריאל מדריד זכתה אמש (שבת) בפעם ה-14 בתולדותיה בליגת האלופות, אחרי ניצחון 0:1 על ליברפול בגמר שנערך באצטדיון בפריז - והכניסה בעקבות כך לקופת המועדון סכום של 22.6 מיליון דולר. ליברפול קיבלה 17.5 מיליון דולר. נשמע הרבה נכון?
אז אמנם גמר ליגת האלופות הוא המשחק הכי יוקרתי בכדורגל העולמי במסגרת קבוצתית, אבל מבחינת הכנסה כספית יש לפחות אחד שנמצא לפניו ברשימה. מדובר בכלל במשחק במסגרת הצ'מפיונשיפ (הליגה השנייה באנגליה).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שחקנ י ריאל עם הגביע
שחקנ י ריאל עם הגביע
שחקני ריאל. חגגו זכייה מספר 14 בליגת האלופות
(צילום: גטי אימג'ס)
נוטינגהאם פורסט והארדספילד ייפגשו הערב (18:30) בגמר פלייאוף העלייה של הצ'מפיונשיפ לפרמייר-ליג, הליגה הראשונה. המנצחת תקבל מיידית פרס כספי צנוע מאוד של 126 אלף דולר (100 אלף פאונד), אבל הכסף הגדול מגיע מעצם ההעפלה לפרמייר-ליג, כשזו שתחגוג היום בסיום המשחק תתמודד בעונה הבאה מול ענקיות היבשת - מנצ'סטר סיטי, ליברפול וצ'לסי ותהנה מהכנסות אדירות.
חוזה זכויות השידור של הפרמייר-ליג מבטיח ל-20 קבוצות הליגה חלוקה של 4 מיליארד דולר, בין השאר על פי שווי השוק שלהן והישגיהן. לצורך העניין, העולות החדשות מהצ'מפיונשיפ יקבלו את הנתח הכי קטן מהעוגה "רק" כ-126 מיליון דולר לכל אחת. וכמובן שיש את ההכנסות ממכירת כרטיסים ומינויים.
כמו כן, יש פרסים כספיים על מיקומים בליגה עצמה. לדוגמה, אם אחת העולות החדשות שרדה בליגה וסיימה למשל במקום ה-17, היא תקבל 11.1 מיליון דולר, כאשר הסכום עולה ככל שהמיקום בליגה גבוה יותר.
הישרדות בפרמייר-ליג ליותר מעונה אחת תזכה את העולה החדשה, במידה שתרד בחזרה לליגה השנייה לאחר מכן ב"מנצח נחיתה" - פיצוי מחוזה השידורים בליגה הראשונה שמוערך ב-55% מחוזה זכויות השידור בליגה השנייה. כלומר, אם קבוצה תקבל 10.1 מיליון דולרמחוזה השידור אחרי הירידה שלה, היא תזכה לסכום נוסף של 5.5 מיליון דולר מהפרמייר-ליג. וזה לא מסתיים כאן. בעונה השנייה היא תקבל 45% מהסכום ובשלישית 20%. הסיבה לכך היא הרצון למנוע ממועדון שהשקיע כל כך הרבה כסף בעונת העלייה לפרמייר-ליג, אבל לצערו ירד בחזרה לצ'מפיונשיפ, מלהתפרק.
2 צפייה בגלריה
האדרספילד חוגגת את העלייה הקודמת שלה לפרמייר-ליג
האדרספילד חוגגת את העלייה הקודמת שלה לפרמייר-ליג
האדרספילד חוגגת את העלייה הקודמת שלה לפרמייר-ליג
(צילום: רויטרס)
פירמת הייעוץ וראיית החשבון המובילה בעולם, דלויט, ערכה מחקר בשנים האחרונות ובו גילתה כי ההכנסה הממוצעת של קבוצה בפרמייר-ליג בשנת 2020 עמדה על 320 מיליון דולר, סכום שירד ב-2022 בעקבות מגפת הקורונה לכ-252 מיליון דולר.
נחזור לליגת האלופות ולחלוקת הכספים במפעל. כל קבוצה שהעפילה העונה לשלב הבתים קיבלה מאופ"א (התאחדות הכדורגל האירופית) 17.7 מיליון דולר. ניצחון בשלב הבתים בו נערכו שישה משחקים היה שווה לה עוד 3.1 מיליון, כשתיקו הכניס לה מיליון דולר. כל קבוצה שהעפילה לשמינית הגמר קיבלה עוד 10.8 מיליון, לרבע הגמר 12 מיליון, לחצי הגמר 14.1 מיליון ולגמר 17.5 מיליון.
נוטינגהאם פורסט הוא מועדון היסטורי בכדורגל האנגלי. ב-1979 ו-1980 הוא אף זכה בגביע אירופה לאלופות, אבל בשני העשורים האחרונים לא הצליח להעפיל לפרמייר-ליג. האדרספילד לעומת זאת שיחקה בבמה המרכזית באנגליה לפני שלוש עונות.