כבר שנים שעולם הנהיגה מתקדם לכיוון הטכנולוגי-דיגיטלי. בין אם זה רכבים אוטונומיים, מערכות שליטה בתנועה מיוחדות או דברים אחרים. גם בישראל, ואחרי לא מעט בירוקרטיה, מגיעה סוף סוף אותה התקדמות. במסגרת פאנל בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות" שוחחנו עם כמה יזמים בתחום.
"מבחינה טכנולוגית הרכבים האוטונומיים כבר בישראל, ועכשיו גם מבחינה רגולטורית, שזה היה החסם שעיכב עד כה", מספר ערן אופיר, מנכ"ל Imagry, חברה מעולם הרכבים האוטונומיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ערן אופיר, מנכ"ל Imagry
(צילום: יאיר שגיא)
"בינואר הקרוב אנחנו הולכים לעלות בבית חולים שיבא את השאטל האוטונומי הראשון בישראל, שיתחיל למעשה בניסויים. בחצי שנה הראשונה זה יהיה לימוד, כלומר יהיה נהג בטיחות ברכב, ומשם נתקדם. במקביל, חברת נתיב אקספרס תפעיל אוטובוס אוטונומי בקו 5 בנהריה", מוסיף אופיר.
אנשים יסכימו לעלות לאוטובוס בלי נהג? "אנחנו חושבים שכן כי מדובר על מערכת שהוכחה במקומות שונים בעולם כמאוד בטוחה. מדובר על 'נהג', או מערכת, שהיא לא עצבנית, עייפה, רעבה, ולא ממהרת לשום מקום".
רכיבה אוטונומית היא משהו אחד, אבל מה עם הפקקים הנוראיים בכבישי ישראל, והרמזורים שלא מתחלפים? האם מבחינה טכנולוגית אפשר לשפר את הנושא? טל קרייזלר, מנכ"ל No Traffic בטוח שכן. "ההסתכלות שלנו על עולם ניהול התנועה היא שחייבת להיות סינרגיה וכרגע זה פשוט לא קורה. יש מערכות ניהול תנועה שאין להן קשר למה שקורה במרחב, זה קצת אבסורדי. אנחנו מנהלים את התנועה כמו שניהלנו לפני 100 שנה".
מהו בדיוק המוצר שלכם? "פיתחנו פלטפורמה לניהול תנועה, שנחשבת למתקדמת בעולם. היא הופכת מערכות רמזורים מיושנות לרשת שעובדת בצורה דיגיטלית ודינמית, יודעת לשפר את זרימת התנועה, ולהעלות את רף הבטיחות. היא מתייחסת גם לקדימות להולכי רגל, תחבורה ציבורי ותחבורת חירום".
זה קצת מפחיד שהכל ינוהל ע"י מחשבים, בטח מבחינת חשש מתקיפות סייבר. "בסוף צריך להסתכל על האם היתרונות עולים על החסרונות. היום מנהלים בעזרת מחשבים בתי חולים וכורים גרעיניים, שהם לא פחות קריטיים. אני חושב שהמהפכה הדיגיטלית חשובה גם לעולמות התנועה. בארה"ב למשל חוסכים לאנשים עשרות דקות ביום ככה".
עם כל הכבוד לרכבים אוטונומיים, בישראל, בטח בשנים הקרובות, עדיין נצטרך לנהוג ברכבים שלנו, אבל מה קורה כשאנחנו לא כשירים לנסיעה כי אנחנו עייפים, עצבניים או לא מרוכזים, ועלולים לגרום לתאונה? זאב ברנד, מנכ״ל מיינדטנשיין, שהחברה שלו מתעסקת בדיוק בתחום הזה, התייחס לנושא: "מה שניסיתי לעשות זה במקום לפתח מוח אוטונומי לרכב, להתחבר למוח החי. לראות באמצעות אמצעים טכנולוגיים מתי הוא עייף, עצבני, שוב. נהג למעשה עובר איזושהי בדיקה לפני הנסיעה, וככה יודעים מה מצבו. ברגע שנהג יהיה מודע לזה שהוא עובר בדיקה והוא צריך להיות כשיר כדי לעלות נגיד למשמרת כנהג, טייס או כל דבר כזה, יש פה עניין של הרתעה, וזה יחסוך מכות מטורפת של תאונות".
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
טל קריילזר, מנכ"ל No Traffic
(צילום: יאיר שגיא)
אפרת רז, יוזמת "ערכת הזהב", התנדבה שנים במד"א, וטיפלה לא מעט בנפגעי תאונות דרכים. בעקבות הניסיון שצברה החליטה לפתח מוצר שיכול לסייע בזמן אמת עוד לפני שהאמבולנס מגיע לזירת התאונה. "מתחילת השנה נהרגו 330 אנשים בכבישים, 330 משפחות שכולות. המטרה בערכת הזהב היא להציל את ההרוג הבא, את האמא או האחד שיאבד אחות. הייתי המון שנים במד"א וערכתי מחקר וגיליתי משהו שנקרא דקות הזהב. הדקות שעוברות מרגע שמתרחשת תאונה ועד שאמבולנס מגיע לזירה, הן מבדילות בין חיים למוות. בדקות האלה אנשים רוצים לעזור ולטפל, אבל אין להם כלים, יש פאניקה ולפעמים הם פוגעים. אז פיתחנו ערכת זהב עם חמישה מוצרים הכי בסיסיים, שחשוב שיהיו בכל רכב. השקנו אותה לפני חודשיים וחצי, ובאוקטובר היא כבר הצילה חיים בתאונת דרכים".
מה יש בערכה? "יש מנפץ חלונות, שמצמידים לחלון ושוברים, יש מספריים כי אנשים נחנקים מהחגורה, יש תחבושת אישית לעצירת דימום, גם חוסם עורקים וחוברת הדרכה עם הסברים פשוטים שיש בה ברקדו עם סרטוני הדרכה. צופים ומצילים חיים בזמן אמת. הערכה עולה 150 שקלים. המיזם הוא לא למטרות רווח, זה עולה כמו פריט הלבוש האחרון שקניתם".