יש מי שמרוויח מבידודי האומיקרון: ברשתות השיווק מדווחים על ירידה במבקרים בסניפים ועלייה של עשרות אחוזים בהזמנות אונליין. ברמי לוי מדווחים על עלייה של 50%-60%. ביוחננוף מדברים על זינוק בהזמנות של 80% וברשת ויקטורי טוענים שהזמנות האונליין הוכפלו: "יש עלייה של פי 2 מיום שלישי רגיל באופן שמזכיר את המכירות של ינואר 2021". לעומת זאת, בחצי חינם מדברים על עלייה בביקוש למשלוחים אבל מדגישים כי מדובר בעלייה מתונה, לא כמו שאירעה בינואר 2021.
באתר האופנה טרמינל X אמרו ל-ynet שיש עלייה של 30% במכירות באתר "בגלל הבידודים". גם בקסטרו מדווחים על עלייה. לשאלה האם הסיבה לעלייה במכירות עשויה להיות מבצעי סוף שנה שנמשכים גם כעת באתר, ענו לנו בחברה שמדובר ב"שילוב של המצב עם מחירי סוף העונה". באחד מאתרי הסחר הגדולים שמוכר גם אופנה וגם פריטים לבית, מוצרי ספורט ומוצרי חשמל אמרו לנו: "אנשים אמנם נשארים בבית אבל הם לא על המחשב מחפשים לקנות. יש עלייה במכירות אבל זה לא 2020. אין טירוף".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
ואכן, בעולם מוצרי החשמל נראה שיש דווקא רגיעה, אחרי נובמבר ודצמבר סוערים. יורם בדש, מנכ"ל משותף ברשת מחסני חשמל, אמר לנו שהיקף המכירות של אתר מחסני חשמל לא השתנה. "השוק בסדר עם ירידה של 20% בחנויות. אין סגר מוחלט. יש כמה מאות אלפי מבודדים שלא מגיעים לחנויות ולא קונים בחנויות, אבל אין אווירת פאניקה.
"באונליין יש עלייה קלה במכירות, אבל לא משהו מהותי. סיבה אחת היא כי רבים קנו במבצעי נובמבר ודצמבר. ינואר הוא תמיד חודש רגוע יותר אחרי חגי הקניות. אנשים כן קונים מה שהם צריכים, מה שמתקלקל. ומוצרים רבים אנחנו יכולים לספק כבר למחרת ההזמנה.
"סיבה נוספת מהותית לכך שהמכירות רגועות היא חוסר הוודאות במשק וחשש של הלקוחות לרכוש רכישות משמעותיות, יש אווירה לחוצה של המשק, זה תורם לכך שאווירת הקניות יורדת. יצאנו במבצעים אמרנו בוא נפתח את השנה בבום, אבל האומיקרון צינן את האווירה. יש אווירת נכאים אין חשק לקנות ואין כסף, אנשים חוששים למשרות שלהם, או נשארים עם הילדים בבידוד. יש אווירת האטה. אפילו במזון יש ירידה במכירות כשהגל ידעך תהיה עלייה בקניות".