שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בארץ, פועלת לצאת משלוש פעילויות בולטות בישראל, בהתאם לאסטרטגיה המעודכנת של הקבוצה, כך נודע ל"כלכליסט". החברה מעמידה למכירה את פעילות הירקות הטריים המצוננים של מותג "טעם הטבע" ואת פעילות רשת קפה עלית, המפעילה דוכני קפה בכ־64 נקודות מכירה ברחבי הארץ, בעיקר במקומות ציבוריים. בנוסף, מעמידה שטראוס למכירה את חלקה (51%) בשותפות עם קיבוץ יד מרדכי לייצור ושיווק דבש, שמן זית ורטבים. מדובר בפעילויות שורשיות המזוהות עם החברה.
בכנס משקיעים שקיימה החברה לאחר פרסום דו"חותיה לסיכום 2023 הציג המנכ"ל שי באב"ד את האסטרטגיה המעודכנת של שטראוס, והגדיר את פעילויות הליבה ככאלו שיש להן צמיחה שנתית של 4%־5%, והן מניבות רווחיות תפעולית של לפחות 10%. באב"ד חשף כי רק 67% מההכנסות עונים על ההגדרה, והציב יעד להגיע בסוף 2026 למצב שבו 85% מההכנסות יגיעו מפעילויות ליבה. היישום יושג בין היתר ביציאה מפעילויות שאינן עומדות בסטנדרט הרווח.
2 צפייה בגלריה
קפה עלית שטראוס מחירון שלגונים
קפה עלית שטראוס מחירון שלגונים
קפה עלית שטראוס
(צילום: מירב קריסטל)
המהלך המתקדם ביותר הוא למכירת פעילות "טעם הטבע" לגורם בשוק המזון. מותג טעם הטבע משווק מגוון סוגי חסה, עלי בייבי ולקטי ירקות לסלט. מדובר בקטגוריה מורכבת להפעלה, עם פחת גבוה המכביד על הרווחיות. לתחום הזה, המבוסס על ירקות של חקלאי העוטף כחומר הגלם המרכזי, נכנסה שטראוס ב־2003, כשרכשה 51% ממפעל א.נ.פ בשדה ניצן. כעבור שש שנים רכשה את מלוא הבעלות על הפעילות, ובשנת 2020 העבירה אותה למפעל שהקימה בקיבוץ ברור חיל בהשקעה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים. המפעל, שנסגר לחודש עם פרוץ המלחמה בעזה, עוסק בחיתוך, ערבוב ואריזה של ירקות טריים ומצוננים.
החברה פועלת למצוא קונה גם לחלקה בשותפות עם קיבוץ יד מרדכי, העוסקת בשנים האחרונות בייצור מוצרי דבש, שמן זית, קונפיטורות, רטבים לבישול, חומץ בלסמי, מיץ לימון, מייפל וסילאן. הפעילות הוצעה למכירה לגורמים שונים, אך עד כה לא התגבשה עסקה והפעילות על המדף.
לפני למעלה משני עשורים, כשהקיבוץ פעל בעיקר בתחום הדבש, קנתה שטראוס 51% ממכוורת יד מרדכי, לפי שווי פעילות של 19 מיליון שקל. החיבור עם שטראוס איפשר להרחיב עם השנים את הפעילות גם לשמן זית ומוצרים נלווים, שנהנו מעוצמתו של מותג יד מרדכי ומכוחה של שטראוס בשוק המזון. ההערכות בענף הן כי מכירות יד מרדכי עומדות על כ־150 מיליון שקל בשנה, ומניבות רווחיות של 5% בלבד.
בשנה שעברה התמודד הקיבוץ, הסמוך לגבול עזה, עם מתקפת המחבלים ב־7 באוקטובר, ומאז חבריו עדיין מפונים, אך המפעל חזר לפעילות כעבור שבועות אחדים. בעקבות כך, ובעקבות הגברת התחרות בקטגוריה עם פתיחת מכסות יבוא דבש לקמעונאים הגדולים לפני ראש השנה, נרשמה ירידה בכוחה של שטראוס. נתח השוק שלה בקטגוריית הדבש עמד ב־2023 על 49.3%, זאת לעומת נתח של 55.6% משוק הדבש ב־2022. בשוק שמן הזית נתח השוק של יד מרדכי הוא 18.8%, לעומת 17.9% בשנת 2022.
פעילות נוספת שאותה מבקשת שטראוס למכור היא רשת עגלות הקפה "קפה עלית", המפעילה עמדות למכירת קפה, מאפים ומשקאות קלים, בעיקר במקומות ציבוריים כמו נתב"ג, תחנות רכבת, מוסדות אקדמיים ובתי חולים. לפעילות זו נכנסה שטראוס לפני שני עשורים, כשרכשה 26% מקופי טו גו. לאחר ארבע שנים הגיעה למלוא הבעלות על הרשת, והיא מותגה כ"עלית".
2 צפייה בגלריה
דבוראים בכוורות יד מרדכי
דבוראים בכוורות יד מרדכי
דבוראים בכוורות יד מרדכי
(צילום: רועי עידן)
לאורך שנים הקבוצה ראתה את הרשת כפעילות קמעונאית שאינה נמנית עם עסקי הליבה, אך ככזו התורמת בין היתר להגדלת החשיפה למותג עלית בשוק הקפה. במהלך הקורונה ספגה הפעילות פגיעה קשה בשל צמצום התנועה במקומות ציבוריים. בשנה שעברה דווקא נרשמה עלייה הדרגתית בפעילות בעקבות עלייה בכמות הנוסעים ברכבת, אך עם פרוץ המלחמה נסגרו חלק מהסניפים ובהתאם חלה ירידה בהכנסות ובתוצאות הרשת.
מהלכי המיקוד שמוביל באב"ד, שמונה לתפקיד לפני כשנה וחצי, נועדו להשיב את שטראוס לרמות הרווחיות שאפיינו אותה עד משבר הסלמונלה בשניים ממפעליה. בשנה החולפת הציגה החברה שיפור, אך הרווחיות עדיין נמוכה משמעותית מכפי שהיתה עד המשבר.
מאז כניסתו של באב"ד לתפקיד ירדה מניית שטראוס ב־20%, ושווי החברה עומד כיום על 7.78 מיליארד שקל. משטראוס לא נמסרה תגובה.