על הנזק הכלכלי הבלתי נתפס של פיגוע הטרור הגדול בהיסטוריה שילם יותר מכולם מי שרק שבועות ספורים לפני 11 בספטמבר 2001 רכש את המגדלים האייקוניים, במה שהוגדרה כעסקת הנדל"ן הגדולה בארה"ב. זו אמורה הייתה להיות התקופה היפה בחייו של לארי סילברסטיין, שעומד בראש ענקית הנדל"ן Silverstein Properties. רכישת מגדלי התאומים תמורת 3.2 מיליארד דולר הייתה שיא הקריירה שלו - והגשמת חלום גדול.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"בשנת 1980 זכיתי במכרז לפיתוח בניין צפונית למרכז הסחר העולמי המקורי", הוא מספר, "ביום שבו חתכנו את הסרט וחנכנו את הבניין החדש נשאתי את מבטי אל מגדלי התאומים ואמרתי: 'יהיה נפלא להיות יום אחד הבעלים של הבניינים המפוארים האלה'. ב-24 ביולי 2001 החלום הוגשם: קיבלתי את המפתחות לבניינים. מאותו רגע, מדי יום אכלתי ארוחת בוקר עם אחד מהדיירים בבניינים במסעדה ששכנה בראש המגדל הצפוני. רציתי להבין את הצרכים שלהם מהר ככל האפשר".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב 11 בספטמבר מחלות אבק מגדלי התאומים
ארה"ב 11 בספטמבר מחלות אבק מגדלי התאומים
ההריסות שנותרו מהמגדלים. "החזון היה ליצור גרסה טובה יותר"
(צילום: AP)
גם בבוקר של 11 בספטמבר התכונן סילברסטיין לפגישה שכזו, אבל אשתו התנגדה. "קלרה אמרה, 'אתה לא יכול ללכת! קבעתי לך תור לרופא עור'. יש לי עור בהיר ואני צריך ללכת לרופא עור ארבע פעמים בשנה, אבל עניתי, 'יש לי כל כך הרבה עבודה, אני אלך בחודש הבא'. קלרה התרגזה. כשאתה נשוי למישהו במשך 45 שנה, אתה לומד להתייחס לתגובות כאלה ברצינות. אז אמרתי את מילות הקסם של כל מערכת יחסים מוצלחת: כן יקירתי".
לא עבר זמן רב עד שהגיעה השיחה הנוראה הראשונה מני רבות. "היינו בהלם", הוא מספר, "ישבנו ליד הטלפון וחיכינו לשמוע אם הילדים שלנו, שאמורים היו להיות שם, וכן העובדים והחברים, כולם בסדר. אלה היו שעות איומות".
כשמדברים על אותו יום, הוא מסרב להתייחס לנזק הכלכלי העצום לפני שיציין את האובדן האנושי: "יותר מ-3,000 ילדים איבדו הורה ב-11 בספטמבר. אנחנו איבדנו ארבעה עובדים שהיו הוריהם של שישה ילדים. תמיד נזכור ונכבד אותם".
2 צפייה בגלריה
לארי סילברסטיין. ניצל מהאסון בזכות תור לרופא
לארי סילברסטיין. ניצל מהאסון בזכות תור לרופא
לארי סילברסטיין. ניצל מהאסון בזכות תור לרופא
סילברסטיין היהודי, תומך ותורם נלהב למדינת ישראל, זוכר איך ביום שאחרי האסון הוא זכה לטלפון מרגש מראש ממשלת ישראל דאז, אריאל שרון ז"ל, אשר רצה לוודא שהוא בסדר. "אעשה איתך עסק", אמר לו סילברסטיין, "לך יש מדינה לנהל, אינתיפאדה להילחם בה. אתה תדאג לישראל, אני אדאג לענייניי כאן. לך לישון. יש לך הרבה לעשות מחר".

לשקם או לוותר

סילברסטיין עמד בפני החלטה קשה: לשקם או לוותר. "ידעתי שזו תהיה אם כל הטרגדיות אם החלק הזה של ניו יורק לא ייבנה מחדש", הוא מספר, "והרגשתי שאסור לתת לטרוריסטים את הניצחון שהם חיפשו. אני זוכר שישבתי עם קלרה ואמרתי, 'אנחנו יכולים לפרוש, ליהנות מילדינו ומהנכדים ולטייל ברחבי העולם, או שנוכל להקדיש את עשר השנים הבאות לשיקום מרכז הסחר. מה את רוצה שאעשה?' היא הביטה לי בעיניים והכריזה, 'אתה לא תהיה שמח לעשות משהו אחר בחייך, עד שתבנה מחדש את המגדלים'".
המחיר היה כבד. "מה שעלה לנו 3.2 מיליארד דולר ברכישה עלה יותר מ-20 מיליארד דולר לתקן. התמודדות עם 19 סוכנויות ממשלתיות, פוליטיקה, מיתון וחברות ביטוח דרשה הרבה מאוד זמן, מאמץ וכסף", הוא מספר. אם לא די בכך, סילברסטיין היה מטרה להאשמות אנטישמיות, שלפיהן הוא מנצל את קריסת מגדלי התאומים כדי לסחוט כספים מהממשל.
אולם סילברסטיין, שהגיע ממשפחה צנועה בברוקלין ובנה את עצמו מאפס, הוא לא אחד שייכנע: "לאחר 11 בספטמבר התקיים דיון גדול על מה צריך לבנות במקום שבו אירעה טרגדיה כל כך גדולה. ישבנו עם המשפחה ועם הצוות שלנו וניסינו לדמיין מה יוביל לקהילה טובה ומשגשגת יותר באזור. התחלנו ביצירת תוכנית אב המתייחסת לכל האספקטים שנראו לנו הכרחיים. התוכנית שיצרנו סיפקה מחווה הולמת ומרגשת לאלו שאיבדו את חייהם, לצד חוויה שוקקת במפלס הרחוב עם שטחים פתוחים מפוארים, מרכז תחבורה, מרכז אמנויות הבמה, בנייני משרדים וחנויות.
"דבר אחד היה ברור: מרכז הסחר העולמי החדש צריך להיות הרבה יותר ממה שהיה קודמו. החזון שלנו היה ליצור גרסה טובה יותר של ניו יורק. אני שמח שהחזון הזה הוא כעת מציאות. מרכז הסחר העולמי החדש התעורר לחיים, ולצד האנדרטה והמוזיאון להנצחת כל האנשים היקרים שאיבדנו, הוקם מרחב ציבורי דינמי, שהוא גם הבסיס של כמה מהחברות הגדולות ביותר בעולם".
לסילברסטיין יש קשרים חזקים לישראל. ברבות השנים הוא תרם וגייס סכומי עתק למען המדינה. הוא הקים עם חתנו הישראלי, טל קרת, את SilverTech Ventures, חממה מיוחדת לסטארטאפים ישראליים בניו יורק, שערכם כבר זינק למאות מיליוני דולרים. לאחרונה החלו אנשיו בעבודות המקדימות לקראת הקמת מלון יוקרתי מרשת "ארבע העונות" האייקונית בתל אביב. "אני מאמין שלפרויקט הזה תהיה השפעה טרנספורמטיבית על העיר", הוא אומר, "הוא יספק מאות מקומות עבודה, ובהמשך יארח מאות אלפי תיירים, כמו בכמעט כל עיר מרכזית בעולם שבה יש מלונות כאלה".