לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה החודש בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, במסגרתו רשת יינות ביתן תפצה את לקוחותיה בסך של 12 מיליון שקל. התובענה הייצוגית הוגשה בשנת 2016 במסגרתה טען המבקש באמצעות עוה"ד חגי קלעי ואוהד רוזן כי היא הפרה כביכול את חובותיהם בכך שגבתה ביתר מלקוחותיה באופן שיטתי ב-4 דרכי פעולה:
חיוב הלקוחות בסכום העולה על הסכום שהוצג להם במסגרת ההזמנה, חיוב הלקוחות בגין מוצרים חליפיים יקרים יותר מאלו שהוזמנו, חיוב הלקוחות בגין מוצרים שלא הוזמנו וחיוב הלקוחות בגין מוצרים שסופקו במשקל העולה על המשקל שהוזמן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
 יינות ביתן
 יינות ביתן
יינות ביתן
( צילום: יח"צ)
הרשת טענה מנגד כי ככל שנפלו תקלות בחיוב, מדובר בתקלות נקודתיות, כי אי ההתאמות הנטענות הן זניחות וכי עומדות לה הגנות לרבות מכוח תקנון השירות של הרשת, שהתקלות הנקודתיות אינן תוצאה של מדיניות ועוד. באפריל 2021 אישר בית המשפט את ניהול התביעה כייצוגית. הצדדים פנו להליך גישור נוסף והגיעו בסופו של יום להסדר פשרה שכפוף לאישור בית המשפט.
במסגרת הסדר הפשרה הוסכם כי קבוצת התובעים המיוצגת היא כל מי שרכש מוצרים מהרשת באינטרנט וחויב שלא על פי המחיר, כפי שצוין באתר האינטרנט ובאישור הרכישה שלו בשנים שקדמו לתובענה, ועד לאישור סופי של הסדר הפשרה ואשר בהן היה קיים האתר לרכישה מקוונת מהרשת, אך בכל מקרה לא מעבר לשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור.

הנחות במשלוחים ומוצרים נבחרים

במסגרת ההסדר פשרה, שכפוף לאישור בית משפט, יינות ביתן התחייבה להסדיר את מערכותיה לפעילות עתידית כך שימנע חיוב בגין מוצרים שלא הוזמנו, ימנע חיוב בגין מוצרים חליפים שלא בהסכמת הלקוח, ימנע חיוב בגין פערי מחיר בין המצג באתר למחיר בקופה, וימנע חיוב ביתר במוצרים שקילים. עוד הוסכם כי הרשת תבצע פעולות מוגברות של לימוד והדרכה בנושאי התובענה והפקת הלקחים ותבצע מעת לעת בקרות של המערכות הטכנולוגיות.
בנוסף, יינות ביתן תפצה את חברי הקבוצה הפוטנציאליים בסך מצטבר של 12 מיליון שקל. התשלום של הפיצוי יבוצע באופן הבא: סכום של 5 מיליון שקל יוחזרו באמצעות מתן הנחות בדמי המשלוח, לכל הלקוחות הרשומים בשירותי האונליין של הרשת, תינתן הנחה אוטומטית בסך של 20 שקל פר משלוח, למימוש עד 3 פעמים לכל לקוח, במשך כשנתיים ו/או עד למיצוי מלוא הסכום בגין רכיב פיצוי זה. כמו כן, סכום של 5 מיליון שקל יוחזרו באמצעות הנחות בגין רשימת מוצרים (הרשימה לא תכלול מוצרים מן החי). מדובר ב"הנחה עיוורת" של לכל הפחות 10 אחוז מערך הקנייה בעת התשלום בקופה. הפיצוי הנוסף יינתן בדרך של תרומה בסך 2 מיליון שקל שייתרמו במשך 3 שנים בתרומה של מוצרי מזון.
חלוקת סלי המזון תעשה לאוכלוסיות נזקקות באמצעות מספר ארגונים ועמותות אשר פועלים מזה שנים לחלוקת מזון לנזקקים. הגמול לתובע הייצוגי יעמוד על פי המוצע בהסדר על 540 אלף שקל, ושיעור שכר הטרחה המוצע לבאי כוחו על 2.44 מיליון שקל בתוספת מע"מ.
מטעם החברה נמסר בתגובה: "מדובר בהליך משפטי שהוגש בשנת 2016, ולאחר גישור ממושך הצדדים הגיעו לידי הסדר פשרה, שכעת מוגש לאישורו של בית המשפט. ההסדר טרם אושר על ידי ביהמ"ש".
עו"ד חגי קלעי, מבאי כוח התובע הייצוגי מסר בתגובה: "הסדר הפשרה, אם יאושר, הוא מהגדולים שגובשו בהליכים מסוג זה. הוא משקף תג מחיר על שיטת מצליח של גביית יתר מלקוחות. משמח במיוחד שמוצרים בהיקף מיליוני שקלים, יגיעו לאוכלוסיות נזקקות. אנו מקווים שההליך יביא להרתעה ממשית מפני התנהלות מסוג זה בעתיד".