בשיתוף אתר "המקצוענים"
פטור מארנונה וממס הכנסה על ההכנסות מייצור חשמל, הם רק חלק מהתמריצים שנועדו לעודד בעלי נכסים להתקין מערכת סולארית על הגג.
התקנת קולטי שמש סולאריים הפכה לפופולרית בקרב בעלי בתי מגורים ובעלי עסקים שרוצים לחסוך כסף ולשמור על הסביבה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הפקת אנרגיה סולארית יעילה בהפחתת הפליטה של גזי החממה והיא זמינה ומתחדשת. איך מתקינים מערכת סולארית, למי היא מתאימה וכמה כסף תוכלו לחסוך?
מערכת סולארית, המורכבת מקולטי שמש ומיכל מים מתאימה לכל סוגי הגגות: גגות שטוחים, גגות רעפים, גגות קטנים וגגות גדולים.
את ההתקנה חשוב להתאים לזווית הגג כדי שהלוחות הסולאריים יהיו מוגנים ככל שניתן מנזקי מזג האוויר וכדי שיוכלו להפיק את המירב מקרני השמש לאורך שעות היום.

יש לכם צל ברוב שעות היום? תצטרכו הכנה מקדימה

בבתים המכוסים בעצים גבוהים או מקורות צל אחרים שעלולים להסתיר את השמש ללוחות הסולאריים, מומלץ לערוך הכנה מקדימה ולגזום את העצים כך שלא יכסו את שטח הלוחות ויקשה עליהם לייצר חשמל.
הכיוון המומלץ ביותר להתקנה הוא כיוון דרום שבו קרינת השמש גבוהה וחזקה הרבה יותר. סיבה נוספת לדאוג לצמחייה מסביב היא שברי ענפים ועלים שעלולים להתאסף על הלוחות ולפגוע בתפקודם.

מתחדשת, זמינה וידידותית לסביבה

האנרגיה הסולארית היא אנרגיה מתחדשת ואינסופית. היא נשארת זמינה ודורשת אחסון מתאים. היא ידידותית לסביבה, ולעומת האנרגיה שאנחנו מפיקים מהדלקים והנפט האנרגיה הסולארית תמשיך להיווצר כל עוד השמש ממשיכה להאיר. הפקת אנרגיה סולארית חיונית לעתיד של כולנו והיא לא דורשת פעולות נוספות המקשות על תהליך הייצור.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מערכת שקטה שתוזיל את חשבון החשמל

מעבר לתרומה החשובה של האנרגיה הסולארית לסביבה ולכדור הארץ כולו, היא מאפשרת לנו לייצר חשמל בצורה עצמאית ולחסוך לא מעט כסף כל חודש. ייצור החשמל מתבצע באמצעות הפאנלים הסולאריים והחשמל שמיוצר יאפשר לכם להפסיק את התלות בחברת החשמל.
בניגוד לתהליכי הפקת האנרגיה מדלק או נפט, הכרוכים בעבודת משאבות, רעש ולכלוך, תהליך הפקת האנרגיה הירוקה לא דורש שימוש בפעולות אקטיביות נוספת, מתנהל בפעולה שקטה ומאפשר ניצול יעיל של שעות השמש הרבות שיש לנו בארץ.

כמה כסף אפשר לחסוך?

ככל שגג הבית גדול יותר, כך ההשקעה בהתקנת המערכת רווחית יותר. ככלל, כל קילוואט של פאנלים סולרים מייצר בממוצע 1.5-1.6 אלף קוט"ש (קילוואט לשעה). חברת החשמל משלמת 48 אגורות לכל 1 קוט"ש. אם תתקינו 10 קילוואט, השווי שלהם יהיה 7,680 שקל בשנה. בכל מקרה, שווה לקבל ייעוץ ממוקד מחברות להתקנת מערכות סולאריות, לבדוק את כדאיות ההשקעה מול ההחזר, ביחס לשטח הגג שלכם.
המערכת הסולארית נחשבת למערכת עמידה יחסית, כך שתצטרכו להחליף אותה רק בתום תקופה של כ-25 שנה. למעט עלויות ההתקנה והתחזוקה, הרי שהחיסכון לטווח ארוך הוא משמעותי ויניב לכם לפחות כמה עשרות אלפי שקלים מדי עשור (ובחישוב כולל עבור מערכת גדולה יחסית, גם כמה מאות אלפי שקלים רווח לטווח ארוך).

מהו החיסרון העיקרי של המערכת? ההתקנה אינה זולה

קולטי השמש הסולאריים דורשים התקנה מתאימה וייחודית ולכן, המחיר משתנה בהתאם לגודל הגג ולסוג המבנה עליו מבוצעת ההתקנה.
בהערכה גסה, הרי שעבור הגגות הביתיים הממוצעים, ששטחם כ-100 מ"ר בממוצע, עלות ההתקנה תהיה בסכום של כ-50 אלף שקל.
הוצאה זו, תחזיר את עצמה תוך 7 שנים. בהמשך, היא תייצר עבורכם חשמל, אותו תוכלו למכור לטובת רווח נוסף, מעבר לצריכה הביתית שלכם.
נתון מעניין נוסף הוא אפיק ההשקעה האטרקטיבי. מתוך רצון לעודד אנרגיה ירוקה, הרי שהמדינה קבעה שכל ההכנסות השנתיות מייצור החשמל בעזרת המערכת הסולארית פטורות ממיסוי עד לסכום של 24 אלף בשנה, נתון שממילא קשה להגיע אליו בייצור על גגות פרטיים (בשונה מהזירה העסקית). בנוסף, יצרני החשמל הביתיים פטורים מתשלום ארנונה נוסף ולכן, מדובר על תמריץ נוסף לבחירה באפיק זה.

מהי התחזוקה הנדרשת למערכות הסולאריות?

הבלאי העיקרי נובע מנזק פיזי למערכת. למשל, שריטות ושברים של הפאנלים. לכן, כדאי לדאוג להתקנה מוטת תחזוקה. כלומר, שהתכנון והבנייה של המערכת יהיו מקצועיים ויקטינו את הסיכוי לנזקים למערכת.
כמו כן, מערכת זה אינה מכילה נוזלים, שמן או רכיבים שמצריכים החלפה. לכן, למעט ניקוי של הלוחות הסולאריים אחת ל-6 חודשים ולטיפול תקופתי אחת ל-5 שנים, אין כמעט התעסקות עם המערכת. זיהוי התקלות די קל, שכן בעזרת מערכות משוב ובקרה ניתן לדעת אם יש תקלה או ירידה בביצועי המערכת הסולארית, שמתריעות ישירות לנייד שלכם, בזמן אמת.

בירוקרטיה הכרחית: כך תבטיחו התקנה מקצועית של מערכת סולארית על הגג

אחרי שהחלטתם להתקין מערכת סולארית על הגג, עליכם להזמין מתקין מקצועי שיבחן את סוג הגג ואת תקינותו כדי להבטיח התקנה בטוחה ויעילה.
בעל המקצוע, הוא זה שיתמודד במקומכם בקבלת כל ההיתרים הנדרשים לצורך הצבת לוחות סולאריים על הגג.
התקנת לוחות בגג ששטחו הוא עד 600 מ"ר לא מצריכה היתרי בנייה מיוחדים, אלא רק את קבלת אישור ועדת הבנייה.
הטופס החשוב שיהיה עליכם לקבל הוא טופס 4 (טופס חיבור לתשתיות חשמל ומים) ואישור ממנהל החשמל, שיצטרכו להחליף את מונה החשמל הקיים אצלכם למונה דו-כיווני. בסיום ההתקנה, תהפכו ליצרני חשמל עצמאיים ותוך כמה שנים ספורות, גם להרוויח כסף ממהלך זה.