שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שיגר היום (רביעי) מכתב לכל שרי הממשלה בעניין הקיצוץ התקציבי שנכפה על המשרדים בשל העיכוב באישור התקציב. הקיצוץ, בגובה של 67 מיליארד שקל (לשנה), נכנס לתוקף באופן זמני החל מהשבוע ועד לאישור התקציב בקריאה השלישית במליאת הכנסת. העיכוב נבע מרצונו של שר האוצר להכניס מיליארדי שקלים מההסכמים הקואליציוניים לתוך תקציב המדינה לשנת 2024.
השר סמוטריץ' מסביר במכתבו לשרים כי עקב העיכוב בתקציב, שנבע לדבריו מהיותו מורכב, מוטל על משרדי הממשלה קיצוץ גבוה של 13% עד לאישור התקציב החדש לשנת 2024 בכנסת.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
השר מציין במכתבו כי לאחר אישור התקציב בכנסת באופן סופי, התקציב יתנהל על פי התוכנית של התקציב החדש והמתוקן - אולם עד אז נאסר על משרדי הממשלה לחתום על כל התקשרות חדשה. במכתב, שאת העתקו שיגר גם לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה, מביע סמוטריץ' תקווה שהתקציב יאושר סופית בכנסת כבר בקרוב.
ההערכות כעת במשרד האוצר ובכנסת הן שלכל המוקדם יובא התקציב לאישור הכנסת עד 4 במרץ. משפטנים ציינו כי עיכוב אישור התקציב מהווה עבירה על חוק התקציב וכי זאת הפעם הראשונה אי פעם שממשלה לא עומדת במועדים הקבועים בחוק לאישור תקציב המדינה. בימים רגילים הדבר היה מביא לנפילת הממשלה ופיזור נכנסת אולם מאחר שבחודש מאי אשתקד כבר אושר תקציב מדינה לשנת 2024 בכנסת אין מחייב החוק את פיזור הכנסת אלא רק את הקיצוץ הזמני של 67 מיליארד שקל מתקציב המדינה לשנה הנוכחית.
בינתיים נמשכים הדיונים בוועדות הכנסת, ובעיקר בוועדת הכספים, לאישור עשרות פרקי תקציב המדינה החדשים במסגרת תקציב המדינה לשנת 2024. אחרי אישור העלאת המע"מ בשנה הבאה, נמשכים הדיונים על העלאת מס הפחמן, ייקור הסיגריות, העלאת המס על רווחי הבנקים הגדולים ושינויים בתקציבי המשרדים, בתוך כך העלאת תקציב הביטחון בכ-30 מיליארד שקל ואישור הכספים הקואליציוניים בהיקף של 5.7 מיליארד שקל.