בית המשפט המחוזי בירושלים אישר לאחרונה הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד אגד לפני 15 שנה. בתביעה נטען כי אגד הפעילה את קו 972 בין ירושלים וחיפה במתכונת של "קו מהדרין" שבו נהוגה הפרדה בין נשים לגברים וגבתה בו תעריף נסיעה זול באופן משמעותי מקווים רגילים.
על פי ההסדר שאושר, מבלי להודות באיזו מן הטענות בתביעה, ונוכח היעדר אפשרות מעשית לאתר פרטנית את חברי הקבוצה המיוצגת, אגד תשלם סכום של כ-8.8 מיליון שקל אשר יופנה לטובת קידום מטרות הקרובות לנושא התובענה הייצוגית כגון: "קידום ותמרוץ נשים בענייניים הנוגעים לתחבורה הציבורית", מתוכו המדינה תשפה את אגד בתשלום של 5.5 מיליון שקל. לפי ההסדר, התובעת תקבל 265 אלף שקל ובא כוחה יקבל כ-1.6 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשו בים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
(צילום: אוהד צויגנברג)
התובעת הייצוגית טענה באמצעות עו"ד רמי בביאן כי אגד הפלתה לרעה את הנוסעים בקווי האוטובוס הרגילים של אגד מירושלים לחיפה ובחזרה (קו 940 וקו 947) לעומת הנוסעים בקו "המהדרין "המקביל (קו 972) אשר החל לפעול מראשית שנת 2006.

בלי רדיו, נשים מאחורה, ואפליית מחיר

כנטען בתביעה, דמי הנסיעה שנגבו מהנוסעים בקווים הרגילים היו גבוהים בכ-60 אחוז ממחירי הנסיעה בקו המהדרין ( 41 שקל לעומת 26 שקל נכון למועד הגשת התביעה לפני שנים). כמו כן נטען כי הנוסעים בקו המהדרין זוכים לשירות מועדף לעומת הנוסעים בקווים הרגילים על אף שנגבים מהם דמי נסיעה נמוכים יותר. בנוסף, איסוף ופיזור הנוסעים נעשה בתחנות הממוקמות בתוך הערים ולא רק מהתחנות המרכזיות כמקובל בקווים הרגילים.
עוד נטען בתביעה כי בקו המהדרין נעשתה הפרדה במקומות הישיבה (נשים בחלק האחורי של האוטובוס והגברים בחלק הקדמי) ונאסר על הנהג להפעיל רדיו בעת הנסיעה. עילת התביעה היא מתן שירות ציבורי תוך גביית מחיר גבוה וללא תחנות פנים עירוניות בקווים 940 ו-947 לעומת קו 972 שהינו קו מהדרין, באופן המהווה כנטען הפרה של חוק איסור אפליה ועוד.
אגד ומדינת ישראל (משרד התחבורה) הגישו תגובות מטעמם ודחו את טענת התובעת בדבר אחריותן ודחו הטענה כי נגרם נזק. על בסיס הנטען בכתב התביעה התבקש סעד של השבה, שחושב על בסיס ההפרש שבין מחיר הנסיעה שנגבה מאת חברי הקבוצה ביחס למחיר שנגבה מנוסעי קו המהדרין ובתוספת עלות השירות המועדף שניתן לנוסעים בקו המהדרין.
חברי הקבוצה הוגדרו כלל הנוסעים בתשלום בקווים הרגילים -940 ו-947 – מירושלים לחיפה ובכיוון ההפוך, וזאת מיום הפעלתו של קו המהדרין בראשית שנת 2006 ועד ל-5 בינואר 2011 ( אז קבע ביהמ"ש העליון כי הנהגת הסדר כפוי בדבר ישיבה נפרדת לנשים ולגברים בתחבורה ציבורית איננה חוקית ועל כן הורה על הפסקת פעילותם של קווי המהדרין בהם היתה נהוגה הפרדה -ל.ד).
בסופו של יום, מבלי שמי מהצדדים הודה בטענות הצד האחר, הם ניהלו ביניהם משא ומתן והליך גישור לפני נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, ולבסוף הגיעו ביניהם להסדר פשרה שאושר בחודש שעבר בפסק דין על ידי השופטת תמר בזק רפפורט.
רון רטנר דובר אגד מסר בתגובה: "מדובר בתיק המשקף את אשר ארע והתרחש בתחילת שנות האלפיים ( 2008) כאשר המדינה היתה צד בלתי נפרד מהתיק והיא אף נושאת במחצית מתשלום הסכם הפשרה. עובדתית המצב המתואר בתביעה אינו משקף את המצב הנוכחי המתרחש בשנים האחרונות באוטובוסים של אגד ברחבי הארץ. הנהלת אגד ואלפי נהגי החברה יוצאים חוצץ כנגד כל ניסיון של כפייה והדרת נשים במרחב הציבורי כאשר המוטיב המרכזי המנחה את נהגינו ועל פיו אנו מקפידים לפעול הינו מתן שרות שיוויוני והולם לכלל לקוחות אגד ללא כל הבדל מוצא, דת ומגדר".