כמעט ארבעה שבועות אחרי תחילת מלחמת חרבות ברזל, תוקצב כסף למילואים. לפי סיכום בין שר הביטחון, יואב גלנט, בכירי צה"ל ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, הוחלט כי יוקצו כמיליארד שקלים למימון מענקים והגדלת תשלומים לכ-360 אלף משרתי המילואים.
הסיכום מתייחס לחיילים בשירות מילואים שגויסו בצו 8 החל מה-7 באוקטובר, ולחיילים שהתנדבו לשירות מילואים, והיא כוללת זכאויות בנוסף לאלו הניתנות לחיילי המילואים בשגרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
תיעוד מוכנות מערך המילואים ללימה
תיעוד מוכנות מערך המילואים ללימה
תיעוד מוכנות מערך המילואים ללחימה
(צילום: דובר צה"ל)
במסגרת סל ההטבות שיובא לאישור הממשלה וטעון חקיקה בכנסת, יוענק למשרתי המילואים מענק חד פעמי בסך של עד 1,100 שקל, שנצבר החל מהיום השמיני למילואים, ובאופן של 70 שקל ליום. בנוסף, משרת שהוא הורה לילדים עד גיל 14 יקבל מענק נוסף בסכום של 2,000 שקל. המענק יינתן למי ששירת במלחמה שמונה ימים ומעלה.
כמו כן, הסכום המינימלי שישולם למשרתים ליום הוגדל לתקופת המלחמה ב-40% ויעמוד על 300 שקל ליום, תשלום שייטיב עם משרתים המשתכרים שכר נמוך או שאינם מועסקים. מדובר בתוספת של למעלה מ-2,500 שקל עבור חודש מילואים.
צה״ל, משרד הביטחון ומשרד האוצר סיכמו כי תשלום תגמול המילואים עבור השירות במסגרת צו 8 ישולם מדי חודש באופן קבוע, ולא בסוף השירות כנהוג.
התגמולים ישולמו למשרתי מילואים עצמאים ולמי שאינם עובדים, לחשבון הבנק כפי שמדווח במערכות ביטוח לאומי באופן אוטומטי וללא צורך בהגשת תביעה. תגמולי המילואים לעובדים שכירים ישולמו למעסיקים, למול הגשת תביעה על ידי המעסיק, ללא צורך בצירוף טופס 3010.

70 מיליון שקל למילואימניקים שנפגעו כלכלית

בנוסף, תוקם במשרד הביטחון קרן להוקרה, סיוע ותגמול עבור חיילים בשירות מילואים, ששירתו במלחמה בהיקף של 70 מיליון שקל. הקרן תטפל ותעניק סיוע למשרתי המילואים, בין היתר בגין נזקים כלכליים שנגרמו להם ולבני משפחתם בשל השתתפותם בלחימה. הקרן תטפל בבקשות על פי קריטריונים שייקבעו ותיתן מענה לחיילי מילואים שהם בעלי עסקים שהכנסתם נפגעה, סטודנטים, בעלי משפחות וחיילי מילואים שמרכז חייהם לא בישראל. עוד במסגרת ההטבות יינתן פיצוי לחיילים שנאלצו לבטל טיסות וחופשות עקב השתתפותם בלחימה או עקב קריאתם לשירות מילואים בצו 8.
בינתיים התברר היום כי לאחר אישור הממשלה את תוואי התוכנית הכלכלית למלחמה לחודש נובמבר, תתכנס ועדת הכספים של הכנסת רק בימים שני ושלישי בשבוע הבא ותאשר בחקיקה את התוכנית הכוללת בעיקר תשלומים לעסקים, ורק לאחר מכן תובא התוכנית לאישור במליאת הכנסת. ההערכות כעת הן שלפני אמצע החודש לא יועברו שום תשלומים לעסקים ולאורחים הזכאים על פי התוכנית החדשה. עד כה לא פוצו העסקים גם על ירידת המחזור בחודש אוקטובר, בהתאם לתנאים שנקבעו בתוכנית הראשונה.