מ', קשישה סיעודית בת 82 מאיזור השרון, שמאושפזת בבית אבות במחלקה הסיעודית, והבן שלה ביקש למכור לפני כשנה את ביתה ביישוב תל מונד כדי לממן את שארית חייה במחלקה הסיעודית. עבור השלמת המכירה הקשישה הייתה צריכה לקבל מהמועצה המקומית של תל מונד אישור לטאבו שכל המיסים העירוניים שולמו. אבל, אז נזכרה לפתע המועצה המקומית כי לא שולם היטל תיעול עבור הבית משנת 1999.
המועצה סירבה לתת לה אישור לרישום הדירה בטאבו על שם הקונים עד לתשלום החוב, וכך מנעה את המכירה במשך חודשים. לאחר מאבק של קרוב לשנה ניתן האישור המיוחל לטאבו, כשהחוב של 64 אלף שקלים קטן ל-9,000 שקלים. יש לציין כי במשך 23 שנים המועצה המקומית לא התריעה בפני מ' על קיום החיוב, ולא ביצעה ניסיון לגבות אותו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שלט מועצה מקומית תל מונד
שלט מועצה מקומית תל מונד
בניין המועצה המקומית בתל מונד
(צילום: משי בן עמי)
כל עוד הקשישה לא הגישה עתירה לבית המשפט, המועצה התעקשה על החוב במלואו. ההסדר הושג רק לאחר שהיא נאלצה לשכור שירותי עורך דין ופנתה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.
בעתירה לבית המשפט, טען פרקליטה, עו"ד טל קדש כי "לא סביר שרשות מקומית תשב בחיבוק ידיים תקופה של שנים רבות בחוסר מעש. על רשות מקומית לפתוח בהליך גבייה תוך פרק זמן סביר, שהוא קצר מתקופת התיישנות, ולא ארוך משלוש שנים".
מעבר לכך שהיה מדובר בחוב מאוד ישן, הוא התייחס לכאורה לבקשת היתר בניה של הקשישה, אבל בנה של הקשישה טען כי ב-1999 אימו לא הגישה שום בקשה לקבלת היתר בנייה, וגם בידי המועצה לא הייתה כל הוכחה לבקשה כזאת.
לעתירה המנהלית צורפו מכתבים, שהבן של הקשישה, שמונה לה כאפוטרופוס, שלח למועצה ובהם עדות לתסכול הרב מהיחס, וכמו כן פניות חזרות ונשנות של פרקליטי הקשישה לקבלת תשובה.
באחד המכתבים למועצה נכתב: "חלפו חודשים מאז פניית מרשיי לקבלת אישורכם. אני מבקש התייחסותכם הדחופה ללא כל עיכובים נוספים, ואת אישור המועצה למכירה. דרישתכם (לתשלום החוב) מסבה נזק עצום למרשתי, אשר הינה אישה מבוגרת הזקוקה לכסף כדי לקיים עצמה בבית אבות".
הבן פנה למועצה בדצמבר שנה שעברה: "בתחילת אוקטובר 2021 שלחתי אליכם בקשה לקבלת אישור המועצה על תשלום כל המיסים והעברת הבעלות על הבית שנמכר. חלפו כבר חודשיים וחצי ולא זכינו להתייחסות. בכל הפניות אליכם חזרנו והדגשנו כי מדובר בחוזה מכר של הבית של אמי, אישה סיעודית השוהה בבית אבות וזקוקה לכסף למימון שהותה בבית האבות. הובהרה הדחיפות".
עו"ד טל קדש עו"ד טל קדש צילום: רותם שביט
פרקליטה של הקשישה מדגיש כי עם תחילת ההתכתבויות בין המועצה לבנה של הקשישה על החוב, הציע הבן להעמיד ערבות בנקאית להפקדת סכום ההיטל כדי לקבל כמה שיותר מהר את האישור של המעוצה לטאבו, אך המועצה סירבה לכך. רק חצי שנה אחר כך, ובעקבות הגשת ההעתירה המנהלית לבית המשפט, הסכימה המועצה להצעה שהבן יפקיד את הסכום בבית המשפט עד לסיום הדיונים בינו לבין המועצה, ובינתיים המועצה תיתן אישור שיאפשר להעברת הזכויות בבית לקונים לצורך השלמת העסקה.
לפני מספר ימים הוגשה לבית המשפט הודעה משותפת של עו"ד קדש ונציג המועצה, לפיה "מבלי להודות בכל טענה של כל צד כלפי משנהו, הצדדים הסכימו כי כנגד תשלום של 9,000 שקלים למועצה יסולקו כל טענות הצדדים".
עורך הדין קדש טוען מדובר בעשיית עושר שלא במשפט מצד המועצה, שמבקשת לגבות סכום היטל בהיעדר כל בסיס חוקי או תשתית עובדתית מינימלית, בהיעדר בנייה או בהיעדר עבודות תשתית ותיעול, אשר כלל לא הוכחו ולא הובאה כל ראיה בגינם על ידי המועצה ובאי כוחה.
מהמועצה המקומית תל מונד נמסר: "המועצה פעלה כדין וכנדרש בחוק העזר, ובדקה טרם מסירת האישור לטאבו האם קיימים חובות בגין הנכס. משנמצא כי קיים חוב בגין היטל תיעול דרשה את תשלומו. לפנים משורת הדין, ובנסיבות המיוחדות של המקרה דנן, הסכימה המועצה להקטין את החוב ולהעמידו על סך של 9,000 שקלים בלבד. לעניין לוחות הזמנים, המועצה תמשיך לפעול על הדין כפי שנהגה תמיד".