פיטורים לגיטימיים או לא? ענקית הקפה סטארבקס פיטרה שבעה מעובדיה בסניף בממפיס, טנסי, בטענה כי הפרו את תקנון החברה בכך שפתחו את החנות אחרי שעות העבודה והכניסו אליה את חבריהם, שהסתובבו מאחורי דלפק השירות וגם במשרדים.
מנגד, העובדים טוענים כי ההאשמות של החברה אינן נכונות, ושהם החליטו לפתוח את החנות על מנת לערוך ראיון עם רשת טלוויזיה מקומית בעקבות הרצון שלהם להתאגד ולהקים ועד עובדים, וזאת הסיבה האמיתית לפיטורים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
סניף סטארבקס
סניף סטארבקס
סניף סטארבקס
(צילום: Shutterstock)
רוב העובדים שפוטרו בכלל לא הופיעו בכתבה", אמר בטו סאנצ'ס (25), אחד מאותם עובדים שהפכו למובטלים. העובדים מתכוונים להגיש תלונה נגד סטארבקס במועצה הלאומית ליחסי עבודה.
הסאגה מגיעה לאחר שלא מעט עובדים בסניפי סטארבקס בארצות הברית רוצים להתאגד לוועד אחד חזק. כבר בדצמבר, סניף אחד בבאפלו, ניו יורק, הצליח לעשות זאת והפך למעשה לראשון בתולדות החברה שיש לו ועד. במקביל, 66 סניפים נוספים ב-20 מדינות ברחבי ארה"ב כבר הגישו בקשה למועצה הלאומית ליחסי עבודה על מנת שתערוך הצבעה להקמת ועדים נוספים, זאת על פי ארגון "עובדים מאוחדים", שמייצג את עובדי סטארבקס.

"רוצים לשמוע אתכם"

בסטארבקס נאלצו להשלים עם רוע הגזרה מבחינתם כשאותו סניף בבאפלו התאגד בדצמבר. במכתב ששלח סגן הנשיא של החברה, רוסאן וויליאמס, הוא ניסה לרכך את האווירה וטען כי "גם אם אנחנו לפעמים טועים, אנחנו רוצים לשמוע אתכם. בדרך הזאת נוכל לעבוד יחד על מנת לשפר את התנאים שלכם, ולהפוך אתכם לשותפים".
יש לציין כי אותם עובדים בסניף בבאפלו הצביעו ברוב למען הקמת הוועד (19 בעד, 8 נגד), אך בסניף אחר בו נערכה הצבעה העובדים דחו את ההצעה ובסניף שלישי היה שוויון בקולות.

עובדי אמזון נכשלו בניסיון להתאגד

הרצון של עובדי סטארבקס להקים ועד מגיע מספר חודשים אחרי שעובדים של ענקית המסחר האלקטרוני, אמזון, ניסו לעשות זאת גם, אך נכשלו. הכל החל במחסן של החברה באלבמה, כאשר 6,000 עובדים דרשו להתאגד על מנת לשפר את תנאי השכר שלהם, לקבל הפסקות ארוכות יותר ושהמנהלים יתייחסו אליהם בכבוד. רבים התלוננו על ימי עבודה ארוכים שנמשכים 10 שעות עם שתי הפסקות של 30 דקות בלבד. העובדים עומדים על הרגליים במשך רוב הזמן, אורזים קופסאות, מסדרים מוצרים על מדפים או פורקים סחורות שמגיעות במשאיות.
אמזון מצדה טענה כי המחסן יצר אלפי משרות עם שכר ממוצע של 15.30 דולר לשעה - יותר מכפליים משכר המינימום באלבמה. העובדים מקבלים הטבות, כולל ביטוח בריאות, ראייה וביטוח שיניים מבלי לשלם דמי איגוד. הדרמה הגיעה אפילו עד הסנאט, שם נערך דיון בנושא, וגם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שתמך ברצון של העובדים. אולם בהצבעה שנערכה במחסן על הקמת הוועד, העובדים הצביעו בסופו של דבר נגד, אחרי שרק 55% מעובדי החברה שהיו זכאים להצביע עשו זאת.
3 צפייה בגלריה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
(צילום: shuterstock)
לאמזון, שהיא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה באמריקה, אין איגודי עובדים בארה"ב. כך שאם רוב העובדים באלבמה היו מצביעים בעד ההתאגדות, היה זה איגוד העובדים הראשון של החברה בארה"ב. באמזון היו מודאגים שהקמת איגוד עובדים באלבמה תגרום לתגובת שרשרת ברחבי ארה"ב, ושעובדים נוספים יקומו וידרשו תנאי עבודה טובים יותר. מנגד, איגודי העובדים קיוו כי המהלך יעורר עובדים מכל רחבי העולם ויגרום להם להתאגד.
המארגנים של איגוד העובדים במחסן באלבמה ידעו שהם מתמודדים מול מעסיקה עם היסטוריה של ריסוק שיטתי של מאמצי עובדים להתאגד, גם במחסניה וגם בחנויות שלה בארה"ב. הפעם האחרונה שעובדי אמזון ניסו להתאגד הייתה בשנת 2014 במחסן בדלוור, אך רוב העובדים שם הצביעו בסופו של דבר נגד המהלך.