עיקול הוא לא רק מנת חלקם של אנשי עסקים וחברת מסחריות שנקלעו לחובות, גם אדם פרטי יכול לקום בוקר אחד ולגלות כי חשבון הבנק שלו עוקל או המשכורת שלו, ולפעמים רק בשל דוח של מאות שקלים שלא שולם בזמן. מה זה בכלל עיקול וכיצד ניתן להסירו, מתי הוא ייחשב ללשון הרע והאם מותר בימים אלו לעקל חשבון של חייל או מפונה?
ynet ו-"ממון" גיבשו מדריך בעניין באמצעות עו"ד יוסף ויצמן, בעלים ומייסד משרד עורכי דין יוסף ויצמן, המשמש כיו"ר (משותף) של פורום ההוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מה זה עיקול ומה משמעותו? עיקול הוא פעולה משפטית שעוצרת את המצב הקיים ולא מאפשרת פעילות נוספת עד שהדבר מתברר משפטית. לדוגמה, נפתח תיק הוצאה לפועל, אחת הפעולות הראשונות שמתבצעות בתיק הוא עיקול על הכספים או הנכסים של החייב, זאת לצורך שמירה על המצב הקיים ועל מנת למנוע הברחת כספים. עו"ד ויצמן מסביר כי "פעולת העיקול לעצמה איננה קיניינית. כלומר, היא לא יוצרת בעלות בכספים או בנכסים שעוקלו, היא רק עוצרת את המצב הקיים ומונעת כאמור הברחת נכסים. כך ניתן לעקל חשבונות בנק, חיסכון, משכורת, מקרקעין, או כל דבר שיש עליו רישום כלשהו, וניתן לשלוח הודעה למי שמחזיק את הרישום שיקפיא את המצב הקיים עד לקבלת צו מתאים. לצורך מימוש העיקול והעברתו לרשותו הקינינית של התובע - הזוכה (הגורם שלו חייבים כספים-ל.ד), יש לקבל החלטה פרטנית של הגורם השיפוטי, רשם ההוצאה לפועל או שופט בית המשפט הרלוונטי".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה: חשבונות
(צילום: shutterstock)
אילו סוגי עיקול קיימים? עיקול כספים בבנק: עיקול שהוטל בגין חובות או זכות כספית של התובע כנגד החייב. העיקול מופיע ברישומי הבנק שיעכב את הכספים עד לביטול העיקול, או כל הוראה אחרת. לדוגמה, כנגד דוד ניתן פסק דין המחייב אותו לשלם חוב לשמעון או שחזר לו צ'ק שנתן לשמעון. דוד לא שילם ושמעון פתח נגדו תיק בהוצאה לפועל למימוש פסק הדין או שטר החוב, והטיל באישור הרשם עיקול בחשבון הבנק של דוד.
עיקול משכורת: עיקול שמוטל על המשכורת של מי שחייב כספים. לאחר הטלת העיקול אסור למעסיק להעביר את המשכורת לעובד עד לקבלת הוראות אחרות. יש סכום כלשהו שניתן להעביר לעובד גם שהוטל עיקול, הסכומים כתובים בחוק הגנת השכר. עו"ד ויצמן מציין כי במידה שהעיקול הוא על חוב מזונות, העיקול הוא על כל הכספים ולא משאירים כספים בכלל לעובד.
עיקול מקרקעין: עיקול שנועד לשמור על הנכס מקרקעין שלא יבוצע בו כל פעולה שלא ניתן לחזור ממנה. עיקול מקרקעין יכול להיות מוטל למשך זמן רב, העיקול עצמו משאיר את המצב סטטי כך שהנכס יישאר מובטח. לדוגמה, בין שירה לשלמה יש סכסוך כספי ארוך שמתנהל בבית המשפט. שירה חוששת ששלמה ינצל את משך הזמן הארוך של הדיונים בבית המשפט וימכור את הנכס שלו. לכן מבקשת שירה עיקול על הנכס עד לסיום ההליך למנוע הברחת הנכס.
עיקול כספים בכל מקום: עיקול יכול לחול גם על כספים שנמצאים אצל צד ג' שאינו מוסד בנקאי כל שהוא, לשם הדוגמה, מי שמחזיק כספים אצל קרוב משפחה, ניתן להטיל עיקול אצל אותו קרוב משפחה, שמרגע הטלת העיקול אסור לו להעביר את הכספים ללא קבלת אישור מפורש.
עיקול מטלטלין: ניתן לעקל חפצים של החייב שנמצאים ברשותו לאחר הגשת בקשה להוצאה לפועל, ולאחר שרשם ההוצאה לפעול אישר אותה. עו"ד ויצמן מסביר כי בשלב ראשוני מדובר בעיקול ברישום בלבד. בחלוף 14 ימים, וככל והחייב לא הסדיר את החוב, נכנס המוציא לפועל ולוקח את החפצים שעוקלו מהבית. יש לזכור כי יש חפצים בבית המוגנים מעיקול ע"פ החוק. כך לדוגמה, לא ניתן לקחת מקרר, מכונת כביסה, שולחן, מיטות ועוד, מאחר שחפצים רבים מוגנים מעיקול לטובת קיום מינימלי של החייבים.
עיקול רכב: במסגרת עיקול זה מוטל עיקול על הרכב של החייב. מרגע הטלת העיקול החייב לא יכול לבצע העברת בעלות על הרכב ללא אישור של רשם הוצאה לפועל. ככל והחייב לא יסדיר את החוב לאחר העיקול, ימנה רשם ההוצאה לפועל כונס נכסים למכור את הרכב, והכספים ייכנסו לתיק ההוצאה לפועל לטובת הזוכה (הגורם שלו חייבים כסף-ל.ד).
האם ניתן להטיל עיקול מבלי שבית משפט מעורב? ישנן כמה מערכות דרכן ניתן להטיל עיקול. לדברי עו"ד ויצמן, העיקול המצוי ביותר הוא מערכת ההוצאה לפועל. לאחר פתיחת התיק ניתן להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל שיטיל עיקול על הכספים של החייב. כמו כן, קיים עיקול מנהלי - ישנן מערכות ממשלתיות רבות שיש להן אישור להטיל עיקול באופן ישיר על החייבים. כגון עיריות, תאגידי מים, רשות המיסים ואפילו בגין דוחות משטרה. כך לדוגמה, אם לא שולמה אגרת הארנונה החודשית, העירייה מחויבת לשלוח התראה לפני גביה, לאחר מכן ניתן לבצע ישירות עיקול לחשבון הבנק של החייב. אחרי קבלת העיקול, הממונה על הגביה בעירייה צריך לבדוק שהעיקול הוטל כדין ומאשר מימוש של העיקול והעברת הכספים מהבנק ישירות לעירייה ללא התערבות בית משפט.
2 צפייה בגלריה
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
(צילום: רשות האכיפה והגבייה)
האם עיקול מוטל תמיד במעמד צד אחד, כלומר, מבלי שבעל החשבון יודע על כך? עיקול מטבעו הוא במעמד צד אחד. אחרת יהיה ניתן להבריח את הכספים, הרי כיום ניתן בשניות ספורות להעביר כספים מחשבון לחשבון. לרוב, בתיק הוצאה לפועל רגיל ניתן לחייב התראה שינקטו הליכים נגדו, במידה שהוא לא יסדיר את החוב. ניתן להטיל עיקול בתום 30 ימים מההתראה. עו"ד ויצמן מציין כי "במידה שקיים חשש שההליך יגרום לכך שהחייב יבריח כספים, ניתן להגיש בקשה מיוחדת לביצוע עיקול טרם מסירת אזהרה ואז העיקול מגיע בצורה פתאומית".
מתי צו עיקול מהווה לשון הרע? ביום יום מוטלים אלפי עיקולים חדשים, הכל נעשה במערכות ממוחשבות, חלקן הגדול בתוך כמה מערכות מקבילות שמתכתבות אחת עם השנייה. לכן, קורה לא אחת שמעקלים בטעות חשבונות של אזרחים מהשורה שאין להם כל קשר לתיק כלשהו. די בכך שהעבירו נתונים שגויים לגורם אחד שיעביר את הטעות לכל הגורמים. עו"ד ויצמן מציין כי "הפסיקה הכירה בעיקול בטעות כתביעת לשון הרע עם פיצוי כספי. בית המשפט רואה בעיקול ביזיון אישי של המעוקל, הבושה מול צוות הבנק שחושבים שהעיקול הוטל בגלל בעיות אישיות, ולכן ניתן פיצוי כספי".
האם ניתן לשלם תחת מחאה כדי שהעיקול יוסר ואז לתבוע? "כך אני ממליץ ללקוחות שלי", מציין עו"ד ויצמן. "לחיות תחת עיקול זה דבר מאוד מגביל, עוצר את הפעילות בחשבון ומעביר נתונים לחברות דירוג אשראי שאלו ממהרות להעלות את התנאים לקבלת אשראי. לכן, ככל והדבר אפשרי, ניתן לשלם את הסכומים הנדרשים תחת מחאה, ולהמשיך לנהל את התביעה בבתי המשפט עד לקבל הכרעה משפטית. עם זאת, קיימת גם האופציה שהכספים המעוקלים יועברו לחיסכון, שם הכספים יהיו מעוקלים מבלי שהעיקול יפריע לניהול חיים תקין של המעוקל".
הוטל עיקול בחשבון שלי/בחשבון הפנסיה/קרן ההשתלמות/משכורת - כיצד אני יכול לפעול להסירו? עו"ד ויצמן מסביר כי במידה שהוטל עיקול על חשבון הבנק, יש לפעול ראשית להבין מי הגורם המעקל. ככל והגורם הוא ממשלתי יש לפנות ולהגיע להסדר תשלומים תמורת הסרת העיקול. במידה שמדובר בתיק הוצאה לפועל, יש לבחון את האפשרויות הרבות שעומדות לרשות כל חייב, לרבות הגשת התנגדות לעיקול שתדון בפני רשם הוצאה לפועל.
האם ניתן לעקל חשבון עובר ושב של חייב שנמצא במינוס? ניתן לעקל חשבון גם כשהוא נמצא במינוס. העיקול לא יבוא לידי ביטוי אלא בשעה שיופקדו כספים נוספים לחשבון. לכן, העיקול יהיה "רדום" עד להפקדת כספים לחשבון.
עו"ד יוסף ויצמןעו"ד יוסף ויצמןצילום: יוסי זמיר
האם ניתן לעקל בימים אלו חשבון של מילואימניק או מפונה בגין חובות? ברשות האכיפה והגבייה מסבירים כי לא ניתן לעקל בימים אלו חשבון של חייל (בסדיר, במילואים), או מפונה, בהתאם להוראת השעה שאושרה, לפיה בתקופת מצב החירום המיוחד ועד ליום 31.1.24 יינתנו הקלות לחייבים ולא יינקטו הליכים נגד חייבים המשתייכים לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה (זכאי הגנה).
מי מוגדר כ"זכאי הגנה"? חיילים, ️שוטרים, ️סוהרים, ️כבאים, ️הרוגים (מפעולת איבה או מלחמה), חטופים או נעדרים, ️פצועים המאושפזים לתקופה של 7 ימים לפחות (כתוצאה מפעולת איבה או מלחמה) ו️אזרחים שפונו מבתיהם.
אוכלוסייה נוספת שתזכה להגנה הם חייבים שהם קרובי משפחה של האוכלוסיות אשר הושפעו ישירות מהמצב, והוגדרו כ"קרוב של זכאי הגנה" ובהם: ️בן/בת זוג של חייל, ️הורה או ילד של חטוף, נעדר, פצוע או אדם שנהרג בפעולת איבה או מלחמה.
ברשות האכיפה והגבייה מדגישים כי "כל מי שנכנס בגדר האוכלוסיות המוגנות לא ניתן יהיה לנקוט נגדו הליכים בתקופת מצב החירום, ובהם: פתיחת תיק בהוצאה לפועל למעט מזונות, הליכים מבצעיים, הטלת עיקולים על כספי החייב, הגבלות ועוד. למעט במקרים חריגים ומיוחדים עליהם יחליט רשם ההוצאה לפועל". עו"ד ויצמן מוסיף כי "יש למדינה את הרשימה המלאה של אלו שאסור לפעול כנגדם בשלב זה . עם זאת, יכול ותהיה טעות באחד השמות. לכן במידה והוטל עיקול על אלו שנמצאים ברשימת ההגנה, יש להגיש בקשה דחופה לביטול העיקול".