ל"אסותא מרכזים רפואיים" מוניטין רב שנים של הצטיינות באיכות השירותים הרפואיים והסוציאליים. בתי החולים והמרכזים הרפואיים מעניקים בימי שגרה שירות רפואי רגיש וחומל, המלווה במעטפת תמיכה גדולה מאוד לכלל המטופלים. האירוע החריג ב־7.10 והתקופה שאחריו יצרו באחת צרכים חדשים, שדרשו התארגנות יצירתית ומהירה לשם הענקת שירות אופטימלי בתנאי חירום וחוסר ודאות, בזמן שגם הצוותים עצמם מתמודדים עם אזעקות, טילים וחשש גדול.
1 צפייה בגלריה
(צילום גדי סיארה)
"האירוע נגע בכולנו. אין משפחה שלא חוותה אותו במעגלים הקרובים או הרחוקים, ולצד זה יש מלחמה וצריך לתכנן איך מתנהלים בתוך המשבר", אומרת מיכל מנשה פרינץ, ראש אגף שירות וחוויית מטופל באסותא. "במקומות מסוימים יש בעיית מיגון, וצריך לספק פתרונות למי שנקבעה להם בדיקה והם אינם מעוניינים לדחות אותה.
מיכל מנשה פרינץמיכל מנשה פרינץצילום: אסנת רום
צריך לנהל זאת ברגישות גדולה ולאפשר למטופלים להיבדק היכן שנוח להם לקבל את השירות. כך למשל מפונים שנאלצו להעתיק את מגוריהם למרכז, נדרשו כתוצאה מכך לשנות את מיקום בדיקתם, ולא תמיד הזמינות מאפשרת לקבוע את אותו מועד. אנחנו עושים הכול, החל מהרחבת שעות הפעילות ועד שינוי והתאמת אופן ביצוע הדברים, ובלבד שנספק את השירות. כחלק מהסטנדרט ובימינו עוד יותר, אנו ממשיכים לקיים את שירות 'אסותא עד הבית', למשל מפונה מבוגרת מאוד, ששהתה במלון במרכז וחשה ברע. היא חששה להתפנות למיון, וצוות 'אסותא עד הבית' הגיע לטפל בה בחדרה במלון.
"כדי להעניק מענה למגוון המקרים שצפו ולאתר פתרונות למפונים מהעוטף ומהצפון ולאנשי המילואים, שזקוקים לבדיקות ולטיפולים דחופים, פתחו באסותא קו טלפוני ייעודי. כך יכולנו לתת מענה מהיר ואיכותי מותאם לצורך. לצד זאת הצלחנו לתת מענה מיידי למפוני העוטף ששהו קרוב לבית החולים, להם הענקנו מעטפת של שירותים; בין היתר קבוצות תמיכה, טיפול רגשי פרטני, חוג תרפיה באומנות וטיפול רפואי שוטף. עזרנו גם בייעוץ מקוון למי שהעדיף להישאר בבית, וסייענו באמצעות מענה מרחוק".
מה איפשר את הגמישות בהתנהלות?
"החוסן הארגוני והיכולת לתפקד טוב בשעת מלחמה הם תוצאה של שכלול היכולות בשגרה. במערכת שבנינו יש גמישות, הקשבה לשטח ותגובתיות גבוהה. זה עומד לזכותנו ומשרת אותנו בזמן משבר. השירות באסותא נמצא במיקוד האסטרטגי, ובונה יכולות באמצעות חיזוק מיומנויות, שיפור תהליכים, טכנולוגיות לשירות מרחוק, רפואה מרחוק ועבודה מרחוק. המטופלים שלנו תמיד במקום ראשון, וגם עכשיו, כשהצרכים שלהם השתנו, אנחנו יודעים לזהות זאת מהר, באמצעות מערכות בקרה ומחקר ואנליזה".
מה מאפיין בעינייך ניהול נשי?
"המיוחד אצל נשים הוא השילוב בין מנהיגות והובלה לרגישות והיגיון בריא. הן מבחינות בפרטים הקטנים שעושים את ההבדל הגדול. במלחמה ראינו כולנו את העוצמות שלהן בכל זירה אפשרית. אני גאה לעבוד בארגון שיש בו נשים מובילות, ולהוביל צוות של מנהלות חזקות, שמצעידות את אסותא קדימה".

תמיכה מסביב לשעון

בבוקר 7.10 גם עובדי אסותא מצאו עצמם המומים וחרדים. "באותה שבת פתחנו, ביחד עם אגף משאבי אנוש, קו חם 24/7 לעובדים. יש לנו למעלה מ־3,500 שכירים ואלפי עובדים עצמאים", מספרת ד"ר ג'וליה גוזמן, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית באסותא. "הקו שאותו איישו עובדים סוציאליים, פעל כחודש וחצי, ובאמצעותו הענקנו פתרונות למגוון המצוקות.
ד"ר ג'וליה גוזמןד"ר ג'וליה גוזמןצילום: יוסי צבקר
בזו אחר זו זרמו פניות אקוטיות רבות ומגוונות סביב חרדה מטילים ואזעקות ופינוי מהבית והסביבה המוכרת, לצד הפרעות שינה ותיאבון שהתפתחו אצל ילדי עובדים. יש לנו גם בית חולים בבאר שבע, שם ממש הענקנו ליווי ברגעי הכאוס. עובדים סיפרו שראו מחבלים בקרבת ביתם. במקרה אחר נפל טיל באזור בית החולים ופגע בתשתיות, ועובדים שעזבו את המשפחה כדי להגיע ולסייע לאחרים, מצאו עצמם במקום רגשי קשה.
"מלבד קבלת הפניות, גם ערכנו אחריהן מעקב. אם מישהו פנה עקב חרדה, אז למחרת או אף באותו יום הוא קיבל שיחה נוספת לוודא שהדברים הסתדרו. בהמשך פתחנו ערוצי טיפול נוספים מתוך ההבנה שיש מצוקות סביב בעלים שמגויסים או טראומות שצצות סביב אירועים ביטחוניים וצבאיים קודמים. פנו אלינו מילואימניקים כדי שננחה אותם כיצד להמשיך להיות נוכחים בחיי הילדים, גם שהם רחוקים מהבית לזמן ממושך. במקביל העברנו הכשרות למנהלים לטיפול בנפגעי טראומה בקרב המטופלים וגם לטיפול בצוותים שלהם עצמם. למשל, הגיעו לפתחנו המון בעיות מהשירות הסוציאלי של מטופלי דיאליזה שלא יכולים להגיע לטיפול, או חולים אונקולוגיים שנותרו לבד בבית, כי בני המשפחה מגויסים. יצרנו קשרים עם שירותי הרווחה בקהילה וסייענו להם בחיבור לגורמים הרלוונטיים. לצד זאת התמודדנו עם הסוגיה של טיפולים שאינם הכרחיים - האם לדחות אותם או לא, וגם בתופעות של אלימות במשפחה, שהתגברו מאז השבת השחורה. כל אלה היו משמעותיים מאוד עבורנו.
"עכשיו אנחנו תומכים גם בעובדים שחוזרים מהמילואים לאחר תקופה ממושכת. אנו מכשירים את המנהלים כיצד לקלוט אותם היטב וברגישות, בליווי מעטפת מפגשים פרטניים וקבוצתיים, כדי לאפשר עיבוד של החוויות".
מה מאפיין בעינייך ניהול נשי?
"נשים הן רגישות ואמפטיות, ומנהיגות נשית היא מיזוג של השאיפה למצוינות והחזון עם רגישות רבה ויכולת לראות את הניואנסים ומה שביניהם ולשלב בגמישות הכול יחד. המסר שארצה להעביר לנשים הוא שהכול אפשרי. עליתי בגיל 15 בפרויקט נוער עולה, ללא ההורים, לקיבוץ עין גדי, והיום אני בתפקיד ניהולי בכיר וגם חוקרת ומרצה באוניברסיטה. אני אוהבת מאוד את מה שאני עושה, ומרגישה שאני נמצאת בצמתים רבים של קבלת החלטות חשובות. כשאת אוהבת את מה שאת עושה, מאמינה בדרך, מתמקצעת ושואפת למצוינות - השמיים הם הגבול".