הפחתת המס הגבוה על הדלק, ייקור החשמל בשיעור נמוך והפחתה משמעותית במכסים על מזון, בתוך כך על בשר, ירקות ופירות מיובאים - אלה הצעדים העיקריים שמתכנן משרד האוצר במסגרת התוכנית המיוחדת למאבק בהתייקרויות שיפרסם ביום רביעי הקרוב.
הערב (ראשון) נדהמו פקידי האוצר לראות את ראש הממשלה נפתלי בנט צועד במסדרונות המשרד בדרכו להשתתף, ללא הודעה מוקדמת אפילו לבכירי המשרד, בדיון לגיבוש התוכנית הכלכלית המצומצמת למאבק בהתייקרויות. הייתה זאת הפעם הראשונה זה שנים שראש ממשלה מגיע למשרד האוצר ולא בכירי האוצר מגיעים לדיונים כלכליים בלשכת ראש הממשלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
בנט. הגיע למשרד האוצר ללא הודעה מוקדמת
בנט. הגיע למשרד האוצר ללא הודעה מוקדמת
בנט. הגיע למשרד האוצר ללא הודעה מוקדמת
(צילום: יוסי זליגר)
בדיון עצמו הוצגו הרעיונות שמציעים באוצר וטרם גובשו סופית. בכירים במשרד טענו בדיון כי ההתייקרויות לפי שעה מעטו, החברות ברובן נסוגו מהעלאות מחירים, וישראל היא המדינה עם שיעור ההתייקרות הנמוך ביותר מבין המדינות המפותחות, פחות מ-3% בשנה.

גם רשות התחרות תצטרף למאבק

כפי שנודע, תומך ראש הממשלה נפתלי בנט בהפחתת מיסים על השכבות החלשות ואך התבטא בעניין זה בדיון. ברשות המסים יחפשו נוסחה להפחתה במס ההכנסה רק למשתכרים עד 11,000 שקל, שהוא בקירוב השכר הממוצע במשק. כיום קשה לבצע מהלך כזה, שכן ריווח מדרגות מס ההכנסה יגרום לכך שגם המשתכרים עשרות אלפי שקלים ייהנו מהפחתת המס על אלפי השקלים הראשונים שהם משתכרים.
הרעיונות שצפויים להיבחן ביומיים הקרובים הם: העלאת מחיר החשמל רק ב-2% במקום ב-5.7%, תוך סבסוד יתרת הייקור על ידי הממשלה. הפחתת הבלו על הדלק ב-7%-10%, כך שמחיר ליטר דלק אוקטן 95 יוזל ב-50-40 אגורות, לאחר שהתייקר רק החודש ב-34 אגורות. ביטול והפחתת המכסים על עשרות מוצרי מזון ומאכל מיובאים, בהם הבשר, חלקי עוף, ירקות, פירות ומוצרי חלב.
4 צפייה בגלריה
הדלק יוזל?
הדלק יוזל?
הדלק יוזל?
(צילום: shutterstock)
רשות התחרות תידרש לבדוק באילו תחומי מזון קיים למעשה מונופול של חברות מסוימות, ולנקוט בצעדים שימנעו את המשך המונופול. אחת האפשרויות שיועצים משפטיים יבחנו היא הכרחת חברות גדולות במשק למכור חברות בת שלהן ולהכניס גורמים חדשים לתחומים הללו כדי להגביר את התחרות.
גורם בכיר באוצר אמר הערב כי "התוכנית עדיין בשלבי גיבוש ושום דבר לא סוכם סופית. נקבל עוד נתונים ביומיים הקרובים ואז יוחלט אלו צעדים יינקטו. בכל מקרה אין מדובר בתוכנית כלכלית נרחבת. יהיו בה מספר מצומצם של צעדים, אולם אלה יהיו חשובים למאבק בהתייקרויות וסיוע לשכבות החלשות".
מי שמתנגדים לתוכנית של בנט, שלא במפתיע, הם החקלאים. "הממשלה מחסלת את החקלאות המקומית. משרד האוצר גורם להטיה מכוונת של דו״ח אשר טוען שהחקלאים אחראים ליוקר המחייה. הצרכן יודע שזה מנותק מהמציאות. דו"ח שסובר שהחקלאים אחראים ליוקר המחייה הוא בבחינת ליקוי מאורות והתעלמות מוחלטת מעובדות כלכליות לטובת הכשרת מהלך אסוני לכלכלה הישראלית, להתיישבות וליוקר המחיה", נמסר מראשי ההנהגה החקלאית.

"מה שמוריד מחירים זה תחרות"

מוקדם יותר הבוקר, בפתח ישיבת הממשלה, דיבר בנט על יוקר המחייה ועליות המחירים האחרונות, והודיע כי "בימים הקרובים נציג לציבור שורה של צעדים שייעודם להקל על יוקר המחייה בארץ". עוד אמר בנט: "אני מקווה שבקרוב כבר תהיה בשורה, בעיקר במחירי המזון. אלה דברים שיהיה להם אפקט מיידי. כבר נעשו כמה צעדי בלימה, מול רשתות השיווק והיבואנים, ואני רוצה לשבח את שר האוצר ואת שרת הכלכלה על כך".
בנט הוסיף כי "עליית המחירים העולמית אמנם מכה בישראל באופן מתון יחסית למדינות אחרות, אבל אנחנו מרגישים אותה היטב, כי היא יושבת על מחירים גבוהים מאוד מלכתחילה. אני שמח לראות שהציבור מבין את החשיבות של צרכנות נבונה וביקורתית. אבל במקביל, אנחנו כממשלה כבר פותחים חסמים, ומגבירים את התחרות.
4 צפייה בגלריה
קואופ קריסה מדפים ריקים
קואופ קריסה מדפים ריקים
"מרגישים היטב את עליית המחירים"
"בסוף מה שמוריד מחירים ומשפר שירות זה תמיד אותו הדבר - תחרות, תחרות, תחרות. פה אני רוצה לפנות למשרדי הממשלה - צריך להקל על רגולציה ולפתוח את המשק לתחרות. אל תפחדו! תהיו נועזים. תקן שטוב לגרמנים או לשבדים, כנראה מספיק טוב גם לישראלים. לפער של 150% במחיר של משחת שיניים, למשל, אין הצדקה. אני זוכר שאני כשר כלכלה הורדתי את מחיר הגבינה הצהובה. איך? פתחתי את שוק הגבינות לייבוא ולתחרות, נכנסה גבינה צהובה מפולין והורידה גם את המחיר של הגבינות הישראליות.
"אנחנו צריכים לראות את המצב כהזדמנות. הזדמנות לטפל בכשלים מבניים, ארוכי טווח, שהביאו לעשור של התייקרויות. יש לממשלה הזאת הזדמנות יוצאת דופן להקטין את ההשפעה של לוביסטים ובעלי עניין, ולפעול לטובת הציבור, לטובת כלל אזרחי ישראל. כך נעשה".
ברקע, צריך להבין כי על בכירים בממשלה קיים לחץ רב לבצע צעדים "המיטיבים עם העם" בשל ההתייקרויות האחרונות ואלה הצפויות עדיין. אלה מופעלים בעיקר מכיוון מפלגות "יש עתיד" שבראשות יאיר לפיד, החושש לקיום הממשלה עד שייכנס לתפקידו, וכן ממפלגת "ימינה", שבראשה עומד כידוע ראש הממשלה, שמצבו בסקרים אינו מזהיר.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן. באוצר לא הכי מתלהבים מהרעיונות
(צילום: צביקה טישלר)
"על אינפלציה של פחות מ-3% אחוזים לא מפצים בשום מדינה. אפילו על 5%-7% לא מפצים בינתיים בשום מקום. רק אצלנו יש דרישות כאלה", אמר אתמול ל-ynet בכיר באוצר. עם זאת, הודו באוצר שיוקר המחייה בישראל גבוה מאוד, "אבל זה נמשך כבר 20 שנה ולא ניתן לפיתרון מהיר".
ליברמן צייץ במהלך הסופ"ש: "השבוע בלמנו את ההתייקרויות במזון, במוצרי הצריכה ובתחבורה הציבורית, אבל זה לא נגמר. בנוסף לרפורמה ביבוא, הרפורמה בחקלאות ומהלכים נוספים עליהם כבר הודענו, בימים הקרובים נסיים לגבש צעדים נוספים להוזלת המחייה בישראל".