"ראינו שההשקעות הזרות ירדו ב-80% עם פרוץ המלחמה, זו לגמרי התרסקות". כך אמר היום (ב') עזרא גרדנר, מייסד ומנהל הקרן האמריקנית ורנה קפיטל המשקיעה בישראל, בריאיון ל-ynet Live שבו התייחס למשבר בהשקעות הזרות בהייטק בעקבות מלחמת חרבות ברזל.
לדבריו, הפגיעה בהשקעות כוללת גם עסקאות שכבר נחתמו והסתיימו ולהערכתו מדובר בהפסד בסדר גודל של 10 מיליארד דולר. "המשקיעים הזרים לא עונים לטלפונים, הם לא מגיעים וזו בעיה גדולה לישראל", מבהיר גרדנר.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"יש כמה דברים שמדינת ישראל צריכה לעשות. ראשית, הממשלה צריכה להבין שזו בעיה, למרות שזו התרסקות בהילוך איטי זו התרסקות. כמו בקורונה וכמו במשבר הכלכלי - הממשלה ביצעה פעולות, היא סייעה לבנקים, היא נתנה הלוואות לחברות שנמצאות בבעיה - אותו דבר צריך לקרות עכשיו, כדי שישראל לא תאבד את כל המחזור של ההשקעה שלה".
לפני כשבועיים קיימה ועדת הכספים דיון בנושא אובדן השקעות זרות בישראל, בו התריע גרדנר מפני המצב. "כמה חברי כנסת באו אליי וביקשו עוד מידע", הוא מספר. "סיפקנו להם את המידע הזה. למעשה, הכנו מודל בהתאם לדברים שקרו בעבר במהלך המשבר הכלכלי הגלובלי ובקורונה, העברנו להם אותו ואנחנו מלאי תקווה שתהיה תגובה חיובית".
מה יקרה אם ישראל לא תבצע את הפעולות עליהן אתה מדבר? "אנחנו נאבד מספר חברות ואנחנו נאבד מחזור של השקעה. זה לא הולך להשפיע על המוביליזציה של העולם, הצמיחה שם היא מובנית כבר, יש להם את זרם הכסף הפנימי ומניות החברות הציבוריות שהם יכולים להישען עליהן. החברות הקטנות לא עומדות להיות מושפעות גם כן כי יש תוכניות גדולות עבורן, רשות החדשנות הישראלית הולכת לעזור להן. לא תהיה השפעה על הטווח הקצר והבינוני, אבל החברות שבנקודה של הוצאה לאור, הן אלה שהולכות להיות מושפעות לרוב, הן אלה שמייצרות הכי הרבה תעסוקה, הכי הרבה תשואות ומיסים - והן אלה שהולכות להיפגע קשות".
האם יש משקיעים שמתעקשים על השקעה בישראל בחברות הייטק, במיוחד בימים אלה, מסיבות פטריוטיות? "יש, אבל מעט. אנחנו מתקשים לגרום למוסדות ישראלים להיכנס לתמונה ולהשקיע, ההעדפה היא להקצות את הכספים לטכנולוגיה ובעיקר לטכנולוגיה פנימית. היינו מצפים ומקווים שהם יפתחו את הארנק שלהם וישקיעו".