יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות וממלא מקום נשיא הקרן לעידוד, יצחק מויאל, אמר הבוקר (יום שני) בוועידת הנדל"ן של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "יש כשל רציני מאוד בכל מה שנוגע לעובדים" בענף הבנייה. לדבריו, הכשל הזה קשור גם לעליית המחירים, גם לנושאי הבטיחות וגם למחסור בכוח האדם. בילי רובין מחברת בילי.אר. לבניין והשקעות בנדל"ן הסכימה עמו, והשניים דיברו על השכר הגבוה שמרוויחים בענף הבנייה עובדים זרים וישראלים.
3 צפייה בגלריה
בילי רובין, יצחק מויאל, אורי חודי ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
בילי רובין, יצחק מויאל, אורי חודי ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
יצחק מויאל ובילי רובין עם אורי חודי בוועידת הנדל"ן
(צילום: יובל חן)
"חסרים היום יותר מ-40 אלף עובדים מקצועיים ויותר מ-3,000 מנהלי עבודה. יש בארץ 14.5 אלף אתרי בנייה, וחלק גדול מהם בלי מנהל עבודה", אמר מויאל. "חסרים מהנדסים, הנדסאים, כל השדרה המקצועית של ענף הבנייה. זה קשור גם לנושא הבטיחות, כי אם חסר עובדים אז הולכים לצומת, מביאים טנדר ומעמיסים. ואז מתפלאים למה הם נופלים מהפיגום. ענף ההכשרה, שפעם נמצא במשרד הכלכלה ופעם במשרד העבודה והרווחה, כשל כישלון חרוץ. צריך להכין תוכנית ארוכת טווח בהכשרת עובדים מקצועיים, זה ישפר את איכות הבנייה ויחסוך זמן ועוד דברים אחרים".
רובין אמרה כי כוח העבודה הוא אכן אחת הבעיות הגדולות שהיא נתקלת בהם. "אין כוח עבודה מקצועי", אמרה. "אין הכשרות, אין מנהלים, והדבר הכי גרוע הוא שרוב העובדים היום ומנהלים הם אנשים מבוגרים. לא מכשירים את דור ההמשך. כשאני מכניסה מהנדס לאתר היום, הוא לא מבין על מה אני מדברת, אין לו הכשרה. הוא מסתכל עליי כאילו אני מדברת סינית. אגב, מנהל עבודה צריך לדעת לדבר סינית, רומנית, ערבית, זה הפך להיות כמו מגדל בבל. בגלל זה אנחנו כל הזמן לא מתקדמים".
3 צפייה בגלריה
יצחק מויאל
יצחק מויאל
"צריך משרד ממשלתי אחד שיטפל בכל הבעיות". מויאל
(צילום: דנה קופל )
3 צפייה בגלריה
בילי רובין ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
בילי רובין ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"ללמד בחורים יוצאי צבא". בילי רובין
(צילום: יובל חן)
לדברי מויאל, חרף הרצון "להציף" את ישראל בדירות כדי להביא לירידת מחירים, צריך להסתכל גם על מי יבנה אותן. "נשענים על עובדים זרים שבאים לכאן ומעסיקים אותם בשעות לא שעות", אמר. "מעסיקים גם עובדים פלסטינים מנוצלים. צריך להפסיק עם זה". הוא הזכיר כי לצד ההרוגים הרבים בענף הבנייה ישנם גם לא מעט נפגעים, שלא חוזרים לעבודה בשל חומרת פציעתם.
לדברי מויאל, הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות הכינה תוכנית רב-שלבית כדי להכניס "דור חדש" לענף הבניין. "פעם אמרו שלא באים לעבוד בבנייה כי לא משלמים כמו שצריך, אבל זו טעות", אמר. "יש הסכם קיבוצי ענפי כללי שנותן שכר מאוד גבוה למנהלי העבודה, לחבר'ה הצעירים. הבסיס הוא 16 אלף שקל". כשרובין ציינה שמדובר בשכר גבוה יותר, השיב מויאל בחיוב - והדגיש כי דיבר רק על שכר הבסיס. מנופאים לדבריו מרוויחים 10 אלף שקל, ושכר המינימום בענף הבנייה עומד על 6,500 שקל.
רובין אמרה כי לדעתה גם ההסתדרות בראשות מויאל צריכה להתערב בנושא כדי להכשיר את העובדים, ואמרה כי "פועל סיני מרוויח היום בממוצע בין 45-40 אלף שקל בחודש, מתוך זה בקושי 5,000 שקל נשארים בארץ. כל הכסף יוצא לסין. אם יבוא היום בחור צעיר שיהיה משוחרר אחרי צבא, וניתן לו הטבות ונלמד אותו את המקצוע, הוא יהיה היזם הבא של המדינה שלנו. לא כל החבר'ה הם הייטק, עורכי דין ורופאים, אנחנו צריכים לדאוג לענף הבנייה כי אם לא - לא יהיה מי שיעשה את זה".
מויאל הדגיש כי ההסתדרות הקימה אקדמיה, על אף שבפועל מי שאמורה לדאוג לעובדים בענף היא הממשלה. הוא מחה על כך שאפילו בנושא בטיחות צריך לנהל מאבק מול הממשלה, כדי לדאוג לחייהם של העובדים, והדגיש: "הבעיה היא שבענף הזה מטפלים עשרה משרדי ממשלה במקום אחד. משרד אחד יוכל לטפל בכל הבעיה ולפתור את ענייני הבטיחות וההכשרה, לעזור לענף לעמוד על הרגליים ולהביא עוד 100 אלף יחידות דיור שרוצה הממשלה".