בשיתוף אתר "המקצוענים"
מפקח הבנייה הוא האיש שלכם בשטח. השומר הפרטי מטעמכם. הוא זה שאחראי על כך שהליך השיפוץ שלכם יתבצע בצורה בטיחותית, במסגרת לוח הזמנים שנקבע, ובהתאם לתקנים ולדרישות החוק.
התפקיד החשוב ביותר שלו הוא לוודא שהביצוע תואם לתכנון.
כיצד? הוא אחראי על תיאום בין בעלי המקצוע, על יישום המפרטים בשטח על-ידי הפועלים, בקרה על העסקת עובדים ועל עמידה בתקני הבטיחות. לשם כך, על המפקח להיות בעל ידע רחב ולהתמצא בשטח בקלות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תנו לו לחסוך לכם כסף והתמקחויות מראש: באיזה שלב כדאי לפנות אל המפקח?

אם תשאירו את מפקח הבנייה לסוף, תגלו שכבר מאוחר מדי. היתרון בפנייה אליו כבר בשלב המוקדם של גיבוש תוכניות העבודה הוא שכך תוכלו למנוע יותר טעויות מראש.
אמנם ניתן לפנות אליו גם לאחר סגירת חוזה העבודה עם הקבלן, אך אז פספסתם את השלב של בחירה בבעלי המקצוע המדויקים, תמחור נכון של כתבי הכמויות ובדיקת המפרטים (של החשמל, הנגרות, האינסטלציה וכן הלאה).
היקף הפיקוח כמובן יהיה תלוי בגודל השיפוץ או בהיקף הבנייה, אך לא כדאי לוותר על ליווי שלו בשלב הראשוני. משם, לרוב אין דרך חזרה מרגע שסגרתם עם קבלן מבצע.

מיהו מפקח הבנייה ומהם תחומי האחריות שלו?

סביר להניח שלא תשפצו או תבנו בית יותר מפעם-פעמיים בחייכם. לכן, כמה שלא תנסו להתמקצע בתחום, לא תגיעו למצב של אדם שעוסק במקצוע מדי יום במשך עשרות שנים.
ממש כפי שעורך-דין מייצג אתכם בבית-המשפט, כך מפקח הבנייה מייצג אתכם בשטח. תפקידו לוודא שהאינטרסים שלכם נשמרים.
אמנם האחריות שלו רחבה ומתייחסת אל כל שלבי הפרויקט, אך אל תתבלבלו: הוא אינו מעצב פנים, אינו אחראי על בחירת חומרים וסגנון עיצוב. לרוב, תפקיד המפקח מתמקד בשמירה על כך שהשלבים הקריטיים של הפרויקט יבוצעו בקפידה.
למשל, שלב יציקת בטון או שלב האיטום הם שלבים מכריעים. טעות בהם, יכולה לעלות לכם ביוקר לאורך שנים. לכן, חשוב שמישהו מטעמכם לא רק יהיה בשטח על מנת לפקח, אלא גם יבין בתחום עליו הוא מפקח.

באיזו תדירות מפקח הבנייה אמור להיות נוכח לאורך הפרויקט?

הדבר תלוי בהיקף השיפוץ או הבנייה. יהיו מקרים שבהם תידרש נוכחות יומיומית שלו בשטח, ויהיו מקרים שבהם ניתן להסתפק בהגעת אחת לשבוע. במקרים חריגים, נוכחותו תוכל להספיק רק בסיום כל שלב משמעותי בבניה (יסודות, איטום ועבודות גמר).
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שמירה על האינטרס שלכם: איך מונעים מצב של ניגוד עניינים?

אחד המוקשים הכי גדולים בתחום פיקוח הבנייה הוא את מי מייצג המפקח. רשמית, הוא אמור לייצג אתכם. בפועל, יש חשש מובנה שהוא ירצה להתחבב על הקבלן שלכם, על מנת שיקבל ממנו עבודות פיקוח נוספות בהמשך.
זה קצת כמו לתת לחתול לשמור על השמנת. לכן, שלב הבחירה במפקח הוא קריטי. בחירה במפקח אמין שישמור על האינטרסים שלכם היא לב העניין. מעבר לכך, עליו למנוע ניגוד עניינים בין בעלי המקצוע השונים. כיום, דרוש תיאום ועבודה משותפת יותר מבעבר.
שלבי העבודה אינם לינאריים, ועל החשמל, הנגר, יועץ התאורה והרצף לעבוד בסינרגיה. זאת, משום שמערכות רבות מוטמעות מתחת לריצוף, בתוך הקירות ומעל לתקרה. לכן, מפקח הבנייה הוא כמו מנצח על תזמורת השיפוץ.

מהם תפקידי המפקח בפועל?

בהנחה שאתם מעוניינים בהליך פיקוח מלא, אלו כל השלבים שיבצע המפקח מטעמכם.
בשלב הראשוני של התכנון: מפקח הבנייה יכול להתחיל את עבודתו כבר בשלב התכנון הראשוני, עם קבלת התוכנית האדריכלית. הוא זה שיבחר עבורכם את קבלן הבנייה המתאים לכם ביותר ויתאם מולו את הציפיות ויבנה הצעת מחיר מסודרת שבה יכתבו שלבי העבודה והחומרים הנדרשים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עם תחילת השיפוץ ולכל אורכו: מפקח הבנייה יגיע בממוצע בין 2-4 פעמים בשבוע (או כל יום אם תעדיפו ליווי צמוד) כדי לבחון את העובדים בשטח וכדי לארגן את עבודות המהנדסים והפועלים באתר הבנייה. כך, הוא יוכל לוודא שהבנייה מתבצעת לפי התכנון שנקבע מראש.
בזמן הבנייה, עלולות לצוץ תקלות שיכולות להוביל להפסד כספי ולירידת ערך המבנה כמו: כשלי איטום, ליקויים בשלד, תקלות במערכת האינסטלציה וזמני עבודה ארוכים שישפיעו מועד הסיום. על מפקח הבנייה לאתר את התקלות ואת הכוונות של קבלי הבנייה לעגל פינות או לחסוך בחומרים, להתריע על כך ולדאוג שתוכנית תמשיך לפעול בצמוד לתכנון המקורי.
בסיום השיפוץ ועד קבלת ההיתרים מהעירייה: מפקח הבנייה אמון על כל בדיקות הבטיחות של סיום הבנייה לרבות שיפועים תקינים, חיתוך תקין של הרצפה וקבלת ההיתרים והאישורים ממכון התקנים והעירייה. בנוסף, המפקח יבדוק שהבנייה לא חורגת משטח המגרש ויגיש עבורכם את כל הטפסים הנדרשים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מפקח בנייה VS מנהל אתר בנייה: מה ההבדל בין שני התפקידים?

למרות הדמיון הבסיסי בין התפקידים, ההבדלים ביניהם גדולים. מנהל אתר הבנייה אחראי על הפועלים. כלומר, עליו לוודא שהם פועלים על פי כל כללי הבטיחות, שזכויות העבודה שלהם נשמרות ושהם פועלים בהתאם לתקנים.
לעומתו, מפקח הבנייה אחראי על עצם הבנייה. כלומר, שהעבודה איכותית, שיש שימוש בחומרים שנקבעו במפרט, שהיישום של כל שלב מתבצע בהתאם לתקנים ולדרישות התכנוניות.
הבדל נוסף קיים גם בהכשרה הנדרשת מהם: על מנהל אתר בנייה להיות מהנדס, בעל ניסיון של שנתיים לפחות בתחום הבנייה ולעבור קורס מנהלי בנייה במשרד העבודה.
לעומתו, עבור מפקח הבנייה החוק לא קובע דרישות סף לתפקיד בשלב זה. זאת, למרות שהאחריות של מפקח הבנייה אינה יורדת מזו של מנהל אתר הבנייה. כיום, ועד להסדרת הענף שמתבצעת בכנסת בימים אלו, עדיין אין חובת הכשרה.
ואולם, ככל שתבחרו במפקח בנייה בעל הסמכה משמעותית יותר, הדבר יפעל לטובתכם. ככל שיהיה לו ידע רחב יותר לגבי החומרים ושיטות העבודה המתקדמות, וככל שהוא יהיה בעל ניסיון רב יותר, כך הוא יוכל לפקח בצורה הטובה ביותר על הפרויקט.
תחום פיקוח הבנייה עדיין נחשב למרבה הצער לתחום פרוץ למדי. לכן, הבחירה במפקח בנייה צריכה להיות מתוך מודעות לכך. ככל שמפקח הבנייה יהיה בעל הסמכה משמעותית יותר, כדאי יהיה להעדיף אותו.

ללא הסדר בחוק: איך תבחרו מפקח בנייה נאמן ומקצועי?

ואולם, היות שמדובר במשרת אמון, הרי שמעבר לידע המקצועי ולניסיון שלו, חשוב מאוד לבחור במפקח בעל יושרה ונאמנות. איך בוחנים זאת? מתבססים על המלצות, בוחרים מתוך מאגרי מידע בפיקוח הכוללים חוות-דעת ומבררים מול בעלי נכס שליווה לפני מספר שנים. זאת, משום שליקויים רבים לא מתגלים מיד בסיום השיפוץ, אלא כמה שנים לאחר מכן.