כמעט חודשיים עברו מאז שמייקל מלקזאדה (39), הבעלים של חברת זאדה-קיקס, הואשם בהונאת פונזי בסך 85 מיליון דולר על כך שלקח מאלפי אמריקנים כסף על רכישת נעלי ספורט במהדורות מוגבלות או מעוצבות באופן אישי, מרביתן של מותג אייר ג'ורדן של נייקי, לא סיפק עבורם את המוצר והשתמש בכסף כדי לנהל אורח חיים ראוותני. בעקבות ההונאה זכה מלקזאדה לכינוי "ברני מיידוף של הסניקרס".
כעת, לפי "בלומברג", עורכי דינו של מלקזאדה, שעשוי להיכנס לכלא לתקופה של 30 שנים בעקבות ההונאה, מנסים בצורה כזאת או אחרת למזער את הנזק - והם מחפשים סוכן מכירות שינסה למכור לא פחות מ-60 אלף זוגות נעליים של זאדה-קיקס, שנמצאים במחסן ביוג'ין, אורגון, ולהחזיר לחלק מהקורבנות של את כספם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אייר ג'ורדן
אייר ג'ורדן
אייר ג'ורדן
(צילום: AP)
בתחילה חשבו עורכי הדין לנסות ולהציע למכירה את הנעליים באופן פרטני לאנשים, אבל כונס הנכסים שמינה בית המשפט לחברה הגיע למסקנה שמציאת קונים בודדים עלולה להסתבך ולקחת זמן, בטח כשאין מישהו עם ידע דרוש לבצע מכירות כאלה, ולכן מנסים כעת לגייס מומחה למכירת נעליים, מישהו שמחובר לתעשייה שנמצאת בשגשוג אדיר בשנים האחרונות, כדי שיסייע בנושא.
המטרה הראשונית תהיה שהאיש שיימצא מתאים לתפקיד ינסה קודם כל למכור כ-1,100 זוגות נעלי ספורט מהאוסף הפרטי של מלקזאדה כדי "לבדוק את השוק". בינתיים, רשימת הלקוחות להם מלקזאדה חייב כסף הולכת וגדלה. רק בחודש האחרון נוספו קרוב ל-1,000 חדשים לרשימת הנושים החדשים של זאדה-קיקס, לפי מסמכי בית המשפט, שמפרטים אלפי נושים על פני 197 עמודים, החל מאנשים בודדים ועד לחברות פיננסיות. מלקזאדה עצמו ממתין כעת לפתיחה הרשמית של משפטו.

הנחות וכרטיסי מתנה במקום נעליים

במשך שנים נחשב מלקזאדה לכל יכול בתחום מכירת נעלי הספורט הייחודיות. בעיקר מכיוון שמכר אותן במחירים נמוכים מאוד ביחס לאלה בחנויות. את זאדה-קיקס פתח מלקזאדה ב-2013, ועם השנים קצב המכירות של החברה עלה ועלה בעקבות ההתנפלות של עוד ועוד אנשים על נעלי ספורט במהדורות מוגבלות.
אחד "הנשקים" העיקריים של מלקזאדה בעבודה היה למכור ללקוחות פוטנציאליים נעליים של נייקי, בדגש על אייר ג'ורדן, שעוד לא יצאו לשוק, ובמחיר נמוך, בידיעה שהם אמנם יקבלו אותן מספר שבועות לאחר היציאה הרשמית שלהן לחנויות, אבל במחיר זול.
מלקזאדה והנעליים
תחילה, כשהנעליים לא הגיעו ללקוחות הוא הציע להם במקום זה כרטיסי מתנה והנחות לקניות עתידיות, שעל הנייר היו להם מאוד משתלמים. התחבולה הזאת שמרה על התוכנית שלו בחיים במשך שנים. לחלק מהלקוחות שלא קיבלו את הנעליים הוא החזיר את הכסף, ואף במחיר גבוה יותר ממה שקנו אותן כדי לספק להם תחושה של רווח ולא לאבד אותם כלקוחות. מאיפה הכסף הזה הגיע? מהלקוחות האחרים שקנו אצלו ולא קיבלו את הנעליים.
מה שמדהים בסיפור הוא שמלקזאדה הגיע כל כך רחוק עם ההונאה שלו בלי יותר מדי תחכום. לחברה לא היו מערכות מיוחדות לקבלת הזמנות, מעקב אחר מלאי ומשלוח של המוצר. מלבד ארוסתו, שמואשמת גם היא על חלקה בהונאה כמנהלת הכספים של זאדה-קיקס, מלקזאדה ניהל את העסק שלו בעצמו. התובעים במשפטו טוענים כי זייף יותר מ-15 בקשות להלוואה עבור מעל 15 מיליון דולר במימון בנקאי.

הגזים במחיר - ונתפס

מה שבסופו של דבר הפיל אותו הייתה ההחלטה למכור בדצמבר האחרון מהדורה חדשה של אייר ג'ורדן שעוד לא יצאה לשוק במחיר של 115 דולר, לעומת 225 דולר שביקשה עליהם נייקי. מלקזאדה "מכר" יותר מ-600,000 זוגות כאלה, כשבפועל היו לו במלאי רק 6,000, אותן התכוון לפי השיטה הקבועה שלו לספק ללקוחות מספר שבועות אחרי היציאה הרשמית של הנעליים לחנויות. רק מהמכירות הללו הכניס מלקזאדה כ-69 מיליון דולר לכיסו, אבל הפעם הלקוחות כבר לא נשארו אדישים, פנו לרשויות שהחלו לחקור והגישו נגדו כתב אישום.
מלקזאדה אהב, כאמור, את החיים היפים. בזכות ההונאה ועשרות מיליוני הדולרים שהכניס לכיסו, הוא רכש רכבי פאר כמו בנטלי, פרארי ולמבורגיני. בנוסף, קנה תיקים של לואי ויטון ב-3 מיליון דולר, תכשיטים ושעונים של חברת האופנה היוקרתית בעלות של עד 600 אלף דולר ליחידה.
עד כה ה-FBI הצליח לתפוס 6.1 מיליון דולר במזומן ממלקזאדה, בתוספת שעונים וכן אותם 1,100 זוגות נעלי ספורט מהאוסף האישי שלו, שאותו סוכן מכירות שיישכר על ידי עורכי דינו ינסה תחילה למכור.
דבר אחד נשאר בגדר תעלומה - כיצד מלקזאדה השיג כל כך הרבה זוגות נעליים במהדורות מוגבלות? כי בכל זאת יש לו במחסן באורגון עשרות אלפי זוגות. אחת השמועות היא שרכש אותן דרך StockX, אתר לקניות אונליין של נעליים מיוחדות. אפשרות נוספת היא שלאורך השנים יצר קשר עם מוכרים דרכם רכש את הנעליים הקשות להשגה.