הקרן לחלוקת כספי תובענות ייצוגיות, שהחלה לפעול לפני כחמש שנים, צוברת כסף ומקצה אותו לטובת הציבור. סך הכספים שהופקדו בקרן מאז הקמתה עומד על כ-245 מיליון שקל המיועדים לחלוקה. מתוך זה הקצתה הוועדה לחלוקה לטובת הציבור 187 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתוכם 35 מיליון שקל הוקצו עם פרוץ משבר הקורונה ויתרת הכספים בסך 152 מיליון שקל יועדו למטרות ציבוריות שונות. מדובר למעשה בכספים "שנצבעו" ובוודאות יחולקו לטובת הציבור, אולם בשלב זה טרם חולקו לעמותות. זאת מאחר וברגע שהקרן מקצה לגוף למשל מיליון שקל היא לא מעניקה לו את כל הכסף, אלא יש מנגנוני חלוקה. לגבי הפער של 58 מיליון השקלים, בקרן מתכוונים לצאת בימים הקרובים בקולות קוראים לגבי חלק מהסכום ולגבי כמחצית מהסכום מתכוונים בקרן לעשות הליך שיתוף ציבור לקביעת יעדים באמצעות בנק מטרות ולאחר מכן יפורסמו קולות קוראים מתאימים.
יצוין, כי בשנים האחרונות מופקדים כל שנה בין 50-60 מיליון שקל. מדובר בכספים שברובם המכריע יועדו לגופים שיקבלו מענקים. בחלק מהמקרים הפרויקטים טרם הושלמו בהתאם לאבני הדרך שנקבעו ולכן לא הועברו להם מלוא המענקים.
1 צפייה בגלריה
כסף מזומן
כסף מזומן
הקרן פועלת להקצות את הכספים למטרות ציבוריות. אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
הקרן מחלקת את הכספים בדרך של פרסום "קולות קוראים", במסגרתם הוועדה קוראת לגופים השונים לפנות ולהגיש בקשה לקידום פרויקט בנושא הקול הקורא. לאחר בחינת הבקשות השונות המתקבלות, הקרן מחליטה לאלו גופים ופרויקטים להקצות את הכספים.
הקרן לחלוקת כספים שנפסקו כסעד בתובענות ייצוגיות הוקמה במסגרת תיקון 10 לחוק תובענות ייצוגיות. פסקי דין בתביעות ייצוגיות כוללים, במקרים רבים, גם סכום שנפסק לטובת הציבור, אך לעיתים לא ניתן לאתר את הנפגעים ולעיתים הסכום לכל אזרח נמוך מאוד. בראש הקרן עומד השופט בדימוס יעקב שינמן, שהחליט על בניית בנק מטרות להקצאה של כספים ופנייה לציבור, על מנת להקצות כספים לגופים נוספים מאלו שקיבלו הקצאה עד כה. למעשה, הקרן מבקשת לקדם מיזמים חדשניים לטובת הציבור או לסייע בנושאים שלעיתים אינם מטופלים דיים בידי גורמים אחרים.
יעקב שינמןהשופט בדימוס יעקב שינמןצילום: אתר בתי המשפט


קרן תובענות ייצוגיות בפיקוחו של האפוטרופוס הכללי, עו"ד בנצי פיגלסון, פרסמה בשנת 2021 16 קולות קוראים בסך כולל של 76 מיליון שקל והקצתה 64 מיליון שקל. כך למשל, פרסמה הוועדה קול קורא בעניין סיוע לחייבים נגדם ננקטו הליכי הוצאה לפועל.
הקול הקורא ביקש להקים קרן הלוואות ללא ריבית לטובת חייבים, על מנת לאפשר את שיקומם הכלכלי. זאת, בפרט לנוכח העובדה שמדובר בחייבים שמתקשים לקבל אשראי מהמערכת הבנקאית, ולנוכח משבר הקורונה והשלכותיו. במסגרת הקול הקורא הזמינה הוועדה גופים שונים (עמותות וגופים פיננסים) להגיש הצעות לקבלת כספים עד סך של 20 מיליון שקל, לביצוע פרויקטים שמטרתם סיוע לחייבים נגדם ננקטו הליכי הוצאה לפועל. הוועדה בחרה להקצות את הכספים לעוגן הקרן להלוואות ללא ריבית, וזאת לאור פרטי ומאפייני התוכנית שהוצעה.

מהימורים ועד סיוע לבני נוער

לחשבון הקרן מופקדים כספים בהתאם לפסקי הדין ולהחלטות בתי המשפט בהליכי תובענות ייצוגיות, והקרן פועלת על מנת להקצות את הכספים השונים לטובת מטרות ציבוריות, בהתאם לייעודים שקבעו בתי המשפט.
בין היתר הוועדה פרסמה קול קורא בסך של 10.5 מיליון שקל, לשם הקמה ותפעול של מרכזי טיפול הוליסטי לאנשים על רצף ההתמכרות להימורים וכן הוקצו 2.7 מיליון שקל לטובת שיוויון מגדרי והעצמת נשים. כמו כן, סכום של חמישה מיליון שקל הוקצה לגופים שונים עבור פרויקטים חינוכיים-חברתיים לבני נוער במטרה לפעול למען בני הנוער, וזאת בשים לב להשלכות הקורונה ולמבצע שומר החומות.