עסקים שהושבתו מפעילות בארבע היממות האחרונות באזור עוטף עזה בשל המתיחות הביטחונית, ובוודאי אם יושבתו לימים נוספים בשל מבצע "עלות השחר", יפוצו פיצוי מלא על הנזקים שנגרמו להם. כך עולה מבדיקת ynet הערב (שישי). ברשות המיסים ייערכו לפצות עסקים שיוכיחו כי ניזוקו בשל אי יכולתם לפעול בימי סגירת התנועה סביב רצועת עזה וכמובן אם מצב זה יימשך בימים הבאים בשל המבצע הצבאי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשות המיסים הבהירו היום בתשובה לבדיקת ynet כי בעקבות לקחי העבר ממצבים דומים, נקבעו מנגנוני פיצוי קבועים בחקיקה שכבר קיימת במסגרת חוק מס רכוש, קרן הפיצויים ותקנות מס רכוש.
3 צפייה בגלריה
נחל עוז
נחל עוז
נחל עוז
(צילום: רועי עידן)

אלה הפיצויים שיינתנו בענפים שהפגיעה בהם משמעותית במיוחד כתוצאה מההגבלות שהוטלו סביב רצועת עזה עקב המצב הביטחוני, וגרמו להכנסות אפסיות בענפים שונים, להשמדת מזון במסעדות ובבתי קפה ולאי יכולת לעבד ולקצור בשטחים חקלאיים:
נזקים בתחום החקלאות - ככל שמדובר בשטחים חקלאים שנמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה, אשר נמנע מהחקלאי להגיע אליהם בעקבות הנחיות כוחות הביטחון - הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא ההפסד או מניעת הרווח, שנגרם מהרגע הראשון לסגירה.
נזקים במפעלי תעשייה – ככל שמדובר במפעלי תעשייה אשר נמצאים בישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון – הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא לגבי נזק שמקורו בחומרים שהתקלקלו – ההפסד או מניעת הרווח שנגרם מהרגע הראשון לסגירה. לגבי נזק אחר (אובדן הכנסות, אובדן יצור וכד') – ההפסד או מניעת הרווח, ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת ייצור של למעלה מ-24 שעות.
נזקים בבית מלון, פנסיון, בית מרגוע, בית הארחה או אתר תיירות שקבע שר האוצר בהתייעצות עם שר התיירות - ככל שמדובר בעסקים אשר נמצאים בישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון - הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא ההפסד או מניעת הרווח, שנגרם מהרגע הראשון לסגירה.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נזקים לאולמות שמחות, גני אירועים או מוסדות תרבות ופנאי - ככל שמדובר בעסקים, שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון אשר נמצאים בישובים שנסגרו – הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא: לגבי נזק שנגרם עקב ביטול של אירוע בשל הגבלה שהטילו כוחות הביטחון, אשר היה אמור להתקיים ב-24 הראשונות מאז הטלת ההגבלה – ההפסד או מניעת הרווח בשל הביטול.
לגבי נזק אחר (ביטול אירועים מעל 24 שעות, אובדן הכנסות וכד') ההפסד או מניעת הרווח, ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות.
נזקים בתחום המסעדנות - ככל שמדובר במסעדות אשר נמצאות ביישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון –הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא: לגבי נזק שמקורו בחומרי גלם שהתקלקלו – הנזק הממשי מהרגע הראשון לסגירה.
לגבי נזק אחר (אובדן הכנסות וכדומה) הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות.
נזקים לעסקים בתחום המסחר והשירותים - ככל שמדובר בעסקים הנמצאים בישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון – הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא ההפסד או מניעת הרווח – ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה משבוע.
3 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
מנהל רשות המיסים ערן יעקב
(צילום: גדעון מרקוביץ)
יצוין כי הפיצוי יינתן על פי החלטת ממשלה וחקיקה שאושרה בכנסת בכל מקרה שבו אזור בארץ מושבת בהוראת הממשלה, ומהסיבה הזאת לעסק נגרמו הפסדים כספיים - אם מלאים ואם חלקיים.
כדוגמה ציינו ברשות המיסים כי מסעדה שבה לא רק שלא הגיעו אורחים אלא שהמזון שנרכש מראש התקלקל- יינתן פיצוי מלא הן על אובדן ההכנסות והן על השמדת מלאי של מזון.
שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כבר אתמול (ה') כי "הממשלה תעשה כל שניתן להבטיח יציבות ביטחונית וכלכלית לתושבי העוטף. במקביל, תקציב של 3-2 מיליון שקלים יוקצה לטובת נופש לילדי עוטף עזה, שלא יכולים ליהנות מחופשת הקיץ".
היום הובהר בתשובה לשאלת ynet כי לא תידרש שום חקיקה או החלטה חדשה בשביל לאפשר את מתן הפיצויים. עסק שידרוש פיצוי ויוכל להוכיח את מידת הנזק שנגרם לו יפוצה על פי חוק גם על ימים שבהם לא הייתה לחימה אם הנזק נגרם כתוצאה מהוראת הממשלה וזרועות הביטחון לסגירת האזור ומניעת האפשרות של בית העסק, המפעל או החקלאי לבצע את עבודתם.