תושבים בערים וביישובים רבים בפריפריה בצפון הארץ ובדרומה מתמודדים עם בעיות בתחבורה הציבורית וקושי להתנייד קרוב למקום מגוריהם ולהגיע למקומות עבודה או לקבלת שירותים רפואיים ואחרים במרכז הארץ. מה ניתן לעשות, אם בכלל, בנושא? בפאנל שנערך בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות", בהשתתפות טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם; אליהו שבירו, ראש העיר אריאל; ניצן פלג, ראש מועצת הגליל התחתון ועו"ד ויסאם נבואני, יו"ר המועצה המקומית ג'וליס, ניסו לענות על השאלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"אחד הדברים שאנחנו מאוד מאמינים בו זה תחבורה חכמה", אמרה אוחנה. "חלק מהתושבים בירוחם עובדים במרכז הארץ ואני רוצה שהרכב שהם צריכים להגיע איתו יוזמן מראש, יגיע לפתח ביתם, לא יסתובב בכל העיר ובכל הצמתים בדרך למוקד הבא, אלא יקשר ביניהם למקום התעסוקה במינימום זמן ובמקסימום איכות. דבר שני, החזון הוא סוג של מטרו: ב-4 צירים מרכזיים, הסעה באוטובוסים לא רכבות, בתדירות גבוהה עם מבנים מקורים וממוזגים. זה יעלה מעט כסף ויאפשר חוויית משתמש אחרת לגמרי שמתבססת על הרבה מאוד אנשים שצורכים את אותם קווים תחבורתיים".
1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
טל אוחנה, אליהו שבירו, ויסאם נבואני, ניצן פלג
(צילום: יריב כץ)
זה משהו שאת כראש מועצה יכולה לבצע בעצמך באמצעות התקציבים של הרשות או שאת זקוקה לעזרה ממשרדי התחבורה והאוצר? "לראשי ערים, בטח בפריפריה, יש יכולת מוגבלת להשפיע על היבטים תחבורתיים. אפשר לעודד רכבים שיתופיים, לתכנן ולבצע שבילי אופניים, אבל בסוף אנחנו תלויים תלות מוחלטת במדיניות משרד התחבורה ותקצוב של האוצר".
פלג התייחס בריאיון לבעיית התשתיות בגליל. "כדי ליישב את הגליל צריך להתחיל עם תשתיות - תחבורה ציבורית, רכבת ואצלנו בגליל גם שדה תעופה. בתקציב הנוכחי של משרד התחבורה לשנים 2021-2022 אין סעיף אחד לביצוע של כביש חדש לצפון. מקו חדרה וצפונה אין סעיף תקציבי אחד לביצוע של פרויקט חדש בצפון.
"כביש 65 המחבר בין עפולה לטבריה הוא הכי אדום בצפון, כביש דמים, אנחנו נאבקים עליו כבר 10 שנים והדבר הזה לא זז, נכנס לתוכניות חומש של משרד התחבורה, נכנס ויוצא".
ויסאם נבואני: "אני שומע את חבריי עם החזון היפה שלהם - תחבורה חכמה ושיפור חוויית המשתמש. אנחנו לא שם. אצלנו ביישובים אנחנו מדברים על אישה שלא יכולה לקבל טיפול רפואי כי אין לה רכב פרטי ואין לה תחבורה ציבורית. לתושבים רבים אין נגישות לתחב"צ. אנחנו רוצים צדק, תחב"צ בתוך היישוב. אני מכיר הרבה צעירים שרוצים לעבוד מחוץ ליישוב אבל להגיע אפילו לערים הסמוכות יש בעיה כי לוקח להם להגיע לשם מעל שעתיים".
ראש העיר אריאל התייחס בין היתר לפרויקט הרכבת לאריאל. "ציר 5 לאריאל הוא הכי פקוק במדינת ישראל. איך שעוברים את המחסום נכנסים לפקק הגדול. הובלנו מהלך שהיה עם שרי התחבורה הקודמים ישראל כץ, עם מירי רגב ובתקופה מסוימת גם סמוטריץ' והתחלנו לקדם את הפתרון הכי טוב שיכול להיות שזה רכבת לאריאל. לצערי התחלפה ממשלה והגיעה שרה חדשה שקבעה שהיא לא מוכנה להשקיע בתשתיות מאחר והשטח לא ישאר בריבונות ישראלית בעתיד".
לדבריו, מרב מיכאלי השפיעה "בצורה קריטית" לא רק על הנושא של רכבת לאריאל אלא על כל תחום התשתיות בעיר, כשבין היתר נעצרו תקציבים לשדרוג כבישים מסוכנים.