שר הכלכלה ניר ברקת פתח במהלך נגד ויסוצקי, אך לכאורה לא סיפק הוכחות חד משמעיות לטענה ל"אפליית צרכנים", כפי שטען: כיוון שהחברה, שהיא ספקית התה הגדולה בישראל, מסרבת לבטל את העלאת המחירים שלה בישראל, השר דורש ממנה לחשוף נתונים מסחריים. זאת, בין השאר בטענה כי החברה מוכרת בזול יותר לפלסטינים - אלא שבדיקה במזרח ירושלים הראתה שהבדיקה של משרד הכלכלה הייתה שגויה ואף מטעה.
השר מבקש מויסוצקי לחשוף את דוחותיה הכספיים לשנים 2022-2023; לפרסם את נתח השוק של כל מוצר לפי כמות וחלקו מסך ההכנסות; למסור לידיו את עלות הייצור של כל מוצר, לרבות פירוט אופן הקצאת העלויות השונות, ולהפיק עבור המשרד דו"ח מכירות מוצר בחלוקה לשווקים השונים, כולל מחיר ממוצע.
3 צפייה בגלריה
התה הירוק של ויסוצקי
התה הירוק של ויסוצקי
התה הירוק של ויסוצקי
(צילום: טופ טאצ')
משרד הכלכלה יכול להשיג חלק מהנתונים גם בלי לקבלם מויסוצקי. בין היתר את נתחי השוק והמחיר הממוצע, נתונים שהמשרד יכול לקבל מחברות כמו פרייסז, סטורנקסט או chp.

ברקת: "חשש לאפליית צרכנים"

במכתב שנשלח למנכ"ל ויסוצקי שלום זיידר, כתב ברקת: "חברת ויסוצקי היא ספקית התה הגדולה בישראל, ובין היתר הוכרזה כמונופול על ידי רשות התחרות בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים. תחום התה הינו תחום ריכוזי בישראל.
"בתקופה האחרונה מוביל משרד הכלכלה מהלך נרחב לבלימת גל ההתייקרויות במשק לתקופת המלחמה. לצערנו סירבתם להיענות לבקשתנו להירתם למהלך לטובת הקלה על הציבור הישראלי וחיזוק הסולידריות המשקית. משום כך הוכרזתם כחברה הכלולה ברשימה השחורה.
"יש להניח כי כתוצאה מכך, החלו לזרום אלינו בימים האחרונים פרטים מטרידים, מהם עולה כי חברתך מוכרת את מוצריה בישראל בסכום גבוה משמעותי ממקומות שונים ורבים בעולם, כולל לפלסטינים. דבר שמעורר ביקורת רבה, שאלות רבות וטענות שונות במיוחד בכל הקשור לאפליית צרכנים. וזאת מבלי להוסיף את המורכבויות הכרוכות באפליה לטובה של צרכנים שעוינים את מדינת ישראל בלשון המעטה. אני סבור כי ראוי שחברה, שהינה מונופול בתחומה, תשתף את הציבור בדוחותיה הכספיים ותשקף לציבור את העלויות והרווחים של החברה לנוכח הדברים שלעיל".
למרות הטענות של ברקת במכתבו על "אפליית צרכנים", בדיקה של ויסוצקי הראתה שהנתונים שעליהם מסתמך המשרד שגויים. למעשה, משרד הכלכלה טוען שהמחיר הקטלוגי של תה ירוק סיני 25 שקיקים הוא כ-18 שקל לקמעונאי (רק שעל המחיר הזה הרשתות מקבלות הנחות). במגזר הכללי הפריט נמכר ב-28-22.9 שקל, ובמשרד טוענים שבמזרח ירושלים ונצרת מוכרים אותו ב-13 שקל. רק שהקבלות שהמשרד סיפק לא כוללות ברקודים.
3 צפייה בגלריה
הקבלות ממזרח ירושלים שעליהן הסתמך משרד הכלכלה, ללא ברקוד
הקבלות ממזרח ירושלים שעליהן הסתמך משרד הכלכלה, ללא ברקוד
הקבלות ממזרח ירושלים שעליהן הסתמך משרד הכלכלה, ללא ברקוד
ויסוצקי טוענת מנגד שבקבלה שסיפק משרד הכלכלה ממזרח ירושלים כתוב "תה ירוק - 13 שקל", אך הכוונה לתה שחור של ויסוצקי 75 שקיקים, שנמכרת באריזה בצבע ירוק ומכונה "תה ירוק" בשל אריזתה. לעומת זאת, תה ירוק סיני נמכר באותה חנות במזרח ירושלים כ-chinese green ב-25 שקל - כלומר יקר יותר מרמי לוי, למשל.
3 צפייה בגלריה
הקבלה מאותו המקום שסיפקה ויסוצקי, ושמראה שהמוצר שנטען שעלה 13 שקלים עלה למעשה 25 שקלים (מסומן בעיגול הירוק)
הקבלה מאותו המקום שסיפקה ויסוצקי, ושמראה שהמוצר שנטען שעלה 13 שקלים עלה למעשה 25 שקלים (מסומן בעיגול הירוק)
הקבלה מאותו המקום שסיפקה ויסוצקי, ושמראה שהמוצר שנטען שעלה 13 שקלים עלה למעשה 25 שקלים (מסומן בעיגול הירוק)
הקבלה שהמשרד סיפק מנצרת שלכאורה מוכיחה שתה ירוק שם נמכר ב-13 שקל גם היא לא מעידה על דבר, משום שהתה מכונה שם "תה ויסוצקי" ללא ברקוד - ולא ברור איזה תה זה.

שליטה של 80% בשוק התה

בכל אופן, בינתיים ויסוצקי שולטת במדפים ביתר שאת, אחרי שתה ליפטון עדיין חסר בישראל בשל תכנון יבוא לקוי. המתחרים הם מותגים פרטיים או מותגים קטנים כמו פומפדור.
לפי סטורנקסט ויסוצקי שולטת בקרוב ל-80% מהמכר הכספי שוק התה, שמגלגל יותר מ-250 מיליון שקל בשנה. לליפטון יש נתח שוק של כ-7% בדרך כלל וכרגע נתח השוק של המותג קרוב לאפס בשל מחסור.
עוד לפי נתוני סטורנקסט שפורסמו בתקשורת - המחיר הממוצע של תה ויסוצקי היה ב-2021 על 19.76 שקל למארז, גבוה ב-62% מהמחיר הממוצע של אריזת ליפטון - 12.16 שקל. תה זה מוצר שצרכנים קונים לעיתים רחוקות שכן הוא מחזיק זמן רב בבית הצרכן, וידוע שצרכנים בישראל לא ייטו לשנות את טעמם בעקבות מבצעים בתחום. קמעונאי אמר ל-ynet שבעבר ערכו מבצעים על מותגי תה אחרים ואלה כשלו בעקבות נאמנות צרכנים לויסוצקי.
ביוני הכריזה רשות התחרות על ויסוצקי כמונופול בתה ירוק וחליטות צמחים. מהבדיקה עלה כי החלק של ויסוצקי במכירות פריטים אלה לקמעונאים גבוה מ-70%. בתה שחור לעומת זאת - יש לה תחרות טובה יותר וחלקה נשחק לכ-50%.