המדד השלילי שנרשם אתמול בישראל לצד העלייה באינפלציה בארה"ב והמשך המלחמה שאין רואים לה פתרון כרגע - גורמים לשוק המט"ח לזעזועים בימים האחרונים. היום (שלישי) זינק הדולר במסחר הרציף בישראל לשער של 3.77 שקל, עלייה של 0.6%, אחרי שזינק מוקדם יותר עד ל-3.79. האירו נסחר סביב 4.10 שקל לאחר שבבוקר היה גבוה עוד יותר.
המדד השנתי בישראל נכנס אתמול לראשונה מאז היציאה ממשבר הקורונה לתוך יעד האינפלציה שקבעה ממשלת ישראל לשנה כולה - 1%-3% - וירד בסוף שנת 2023 לשיעור של 3%, הרף העליון של היעד לאחר מדד דצמבר השלילי בשיעור של 0.1%.

1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
כעת מאמינים חלק מהאנליסטים בשוק המט"ח שלמרות המדד השלילי, הסיכוי שבנק ישראל יפחית עוד את הריבית בסוף פברואר או בהחלטה הבאה לפני ליל הסדר בחודש אפריל עדיין נמוך, כאשר בארה"ב לא צפויה כעת הפחתה של הריבית בשל העלייה המפתיעה באינפלציה שפורסמה בשבוע האחרון.
הגירעון העצום בתקציב המדינה משפיע גם הוא על שוק המט"ח כאשר גובר החשש שדירוג האשראי של ישראל יופחת בקרוב מאוד.
המומחה למטבע חוץ, יוסי פרנק, אמר היום כי "החל מיום שישי לפני שבוע וחצי החלה פעילות אינטנסיבית של ספקולנטים, בליווי כמה גופים פיננסיים מקומיים, לאחר שהבינו כי מעשית בנק ישראל סיים את התערבותו בשוק. אין שום סיבה הגיונית לפיחות כה חד ועצם העובדה שחלק נכבד ממנו מתבצע על ידי אותם גופים בשעות מסחר דלילות, כמו היום בשבע בבוקר היום, רק מעיד שמדובר במהלך ספקולטיבי נטו. בנק ישראל טועה טעות קשה כשהוא מניח לדבר כזה להתרחש ללא תגובה הולמת".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול, סיכונים והשקעות: "הדולר ממשיך להתחזק, כצפוי, על רקע פעילות ערה מצד הבנקים הזרים והגופים המוסדיים. חולשת שוק המניות בארה"ב, לצד, התרחבות פער הריביות דולר-שקל ונתוני האינפלציה מאמש, תורמים לציפייה להמשך ההתרחבות בפער הריביות שבין הדולר לשקל, מהלך התורם לביקוש לדולר. הגירעון הגבוה, והחשש מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, תורמים לפעילותם של הבנקים הזרים המצמצמים את החשיפה לשקל"
פורסם לראשונה: 11:47, 16.01.24