לבקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב'), את התקנות המאריכות פטור ממע"מ על דלק הניתן "לארגון בין-לאומי לסיוע, שהוכר בידי המנהלים הכלליים של משרד האוצר ומשרד הביטחון" עד לסוף 2024.
מטרת התקנות הינה הסדרת אספקת הדלקים של ארגון האו"ם לתחנת הכוח ברצועת עזה על מנת לספק חשמל סדיר לתושבי הרצועה, כך שיחול על הארגון מע"מ אפס ברכישת דלקים. במהלך הדיון הובהר כי רק ארגון UNOPS של האו"ם אמון על האספקה בצורה מפוקחת. הפטור דורש גם את אישור מתאם הפעולות בשטחים, על מנת לקיים בקרה נוספת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

2 צפייה בגלריה
ארכיון תחנת כוח בעזה
ארכיון תחנת כוח בעזה
תחנת כוח בעזה. ארכיון
(צילום: AFP)
מדובר בהוראת שעה הקיימת מאז שנת 2019, אותה תקף שר האוצר הנוכחי פעמים רבות בעבר. כך בציוץ מ-2019 פנה לרה"מ נתניהו וכתב: "זה שרודפים אותך ואתה בפני כתב אישום זה אחלה הסחת דעת, אבל זה לא הופך אותך לימין. כשאתה נותן מתנות לחמאס בעזה בכסף קטארי ופטור ממע"מ על דלק, מפנה את עמונה ולא את חאן אל אחמר, מאריך את המנדט של TIPH בחברון - אז אתה לא ימין. נקודה".
שנה לאחר מכן תקף את ההארכה בוועדת הכספים: "חמור מאוד שהליכוד תומך בהקלות במע"מ ובפטור ממס בלו על דלק שסביר מאוד שיתגלגלו לארגונים שתומכים בבי די אס. כולם מבינים את הישראבלוף ובכל זאת מתיישרים לשמאל ומעבירים את הפטור עם הרשימה המשותפת. יום עצוב למדינת ישראל. הליכוד, חזקים בדיבורים, חלשים במעשים".
ח"כ שרן השכל אמרה היום בדיון: "מי מנהל את תחנת הדלק חמאס? האם השר סמוטריץ' מודע לזה שהיום הוא מביא פטור על דלק לחמאס ביום שחמאס הודיעה שהוא מוציא את יחידות ההטרלה הליליות שלו, אחרי שתקפתם אותנו והכפשתם, היום זה המועד שאתם מביאים את זה לאישור? אחרי הפיגוע הרצחני אתמול?".
ניר עזוז, נציג משרד הביטחון בדיון היום הסביר: "מזה שנים אנחנו מפעילים לא מעט מאמצים אזרחים וביטחוניים לייצוב המצב הביטחוני ברצועה. אחד הצעדים היא הכנסת דלקים לתחנת הכוח, פעולה שתאפשר הספקת חשמל לתושבי עזה. הצעד בפועל מבוצע ע"י האו"ם, ארגון UNOPS, הדבר נעשה בצורה מבוקרת ומפוקחת גם על ידינו וגם על ידי הארגון. אנחנו ממליצים להמשיך את הפטור של מע"מ בסכום 0, מה שהיה נהוג בשנים האחרונות. הדלק נרכש בישראל ומועבר במשאיות ובצורה מבוקרת ישירות לתחנת הכוח. רשות החשמל ברצועה מנהלת את התחנה".

2 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכספים בנושא מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה
דיון ועדת הכספים בנושא מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה
ועדת הכספים. ארכיון
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ חמד עמאר: "ברגע שהדלק עובר את הגבול יש פיקוח עליו? זו ממשלת דיבורים על מלא, הממשלה הזו תקפה את הממשלה הקודמת שהיא תמכה בחמאס, ועכשיו היא מביאה העתק הדבק ומאשרת. או שאתם ימין על מלא או שאתם ממשלת דיבורים על מלא. אותם תקנות אישרתם גם בממשלה הקודמת שלכם, אתם ממשלת דיבורים על מלא".
ח"כ ינון אזולאי: "בניגוד למה שאתם אומרים, בממשלה שלכם ב-2 באוגוסט 2021 היה את הדיון הזה, מלבד ינון אזולאי שהשתתף בדיון, לא הייתה אף התנגדות, זה עבר. זה לא יפה מה שאתם עושים. לא הייתי אז חבר בוועדה לא הייתה לי זכות הצבעה".
ח"כ עמאר: "הותקפנו במליאה, החרמתם את הוועדה אבל תקפתם במליאה".