בשיתוף אתר "המקצוענים"
גודל החלונות, מיקומם וסוג החלונות אותם אנו מתקינים, משפיעים על מספר דברים חשובים: על כמות התאורה הטבעית בבית, על היכולת לאוורר אותו באופן טבעי, על איטום הבית ועל האפשרות לחיבור בין החוץ לפנים.
את תכנון החלונות בכל אחת מהחזיתות יש לבסס על תנועת המסלול המשתנה של השמש בעונת החורף לעומת הקיץ במטרה לנצל בצורה מקסימלית את התאורה הטבעית, לעודד כניסה ישירה של שמש בעונת החורף, ולצמצם כניסת שמש ישירה בעונת הקיץ.
תכנון נכון של החלונות יביא בחשבון את מיקום וגודל החלונות את ההצללה המתאימה לו ואת עניין הבידוד והאיטום. בכתבה זו נתייחס לגודל החלונות ולהצללה נכונה שלהן.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גודל החלונות ומיקומם ביחס לשמש

התקן הישראלי 5282 מסייע לקבוע את גודל החלונות המומלץ בכל חדר. "התקן קובע את גודל החלון בהתאם לשטח הרצפה של החדר", מסבירה טל מילס, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה. "ההמלצות מתייחסות לתנאי האקלים בישראל".
בחזית הדרומית של הבית תכננו חלונות גדולים: בעונת החורף, תנועת השמש מתקיימת בגזרה נמוכה יותר מאשר בעונת הקיץ.
"לכן, חלונות גדולים הפונים לחזית הדרומית יאפשרו לקרינת השמש לחדור בקלות לבית, לחמם ולהאיר אותו באופן טבעי ללא צורך בשימוש בחשמל", מפרטת מילס.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"בקיץ, השמש נעה בזווית גבוהה וקרינתה פוגעת בעיקר בגג. משום כך, חדירת השמש דרך החלונות הדרומיים תהיה קטנה יותר, אם תהיה הצללה אופקית מעל פתח החלון".
בחזית המערבית והמזרחית תכננו חלונות קטנים יחסית: בעונת הקיץ המטרה היא למנוע כניסה ישירה של שמש לחלל הבית.
מילס: "בעונה זו, חלונות הפונים למערב מאפשרים חדירה של שמש ישירה לתוך הבית בשעות אחר-הצהריים כאשר השמש נמוכה. חלונות הפונים למזרח, יאפשרו כניסה של שמש ישירה בשעות הבוקר, אשר בעונת הקיץ, כבר נחשבת לחמה מאוד בישראל".

הצללת חלונות ופתחים

קרני שמש הן מקור מצוין לאור טבעי, אך גם לחום. התקנת הצללות תמנע חדירה של קרני השמש הישירות ותסייע לשמור על אקלים נעים בבית ולחסוך בהוצאות על מיזוג.
"הצללה נכונה תתחשב בשינוי זווית השמש ברקיע על פי עונות השנה", מוסיפים במוקד המידע של אתר "המקצוענים".
"בחורף, היא תאפשר לקרני השמש לחדור אל הדירה, כשזווית השמש נמוכה יחסית. בקיץ, הצללה נכונה תחסום את קרני השמש, כשזווית השמש גבוהה יחסית".
גם את ההצללות יש להתאים לכל חזית בבית בנפרד.
6 צפייה בגלריה
(צילום:shutterstock)
"הבחירה באמצעי הצללה צריכה לקחת בחשבון גם את השימוש שנעשה בכל חדר, ואת השעות שבהן כל חדר בשימוש", מסבירה מילס.
"למשל, מיותר להתקין הצללות בחדרי שירות. לעומת זאת, בחדרי שינה, בחדר העבודה ובחלל הסלון, יש חשיבות גדולה להצללה נכונה".
לדבריה, "בחדרים אלו, אנו שוהים שעות רבות, ואם הם יהיו חשוכים מדי או מסנוורים מדי, יהיה לא נעים לשהות בהם. ואז, ניאלץ לפתוח ולסגור וילונות, להגיף תריסים ולהוציא סכומי כסף מיותרים על חימום וקירור לאורך השנה".

הצללה קבועה או משתנה?

הצללה קבועה: היא ניתנת לשינוי או הזזה בהתאם לעונות השנה אלא נותרת קבועה במקומה. לרוב, מדובר בזיז או בליטה אופקית (ולעתים גם בשילוב של בליטה אנכית).
מילס: "בליטות אלו עשויות להיות מחומרים שונים כגון בטון, מתכת או עץ ובעלות צורות שונות. הכל בהתאם לסגנון העיצוב של חזית הבית ולתקציב שלכם".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הצללה שאינה קבועה: זו, מאפשרת שליטה ושינוי בהתאם לעונות השנה. למשל: תריסי שלבים או תריסים חשמליים, סוככים, צלונים ומרקיזות.
"שימו לב, שהצללה זו מצריכה תפעול יומיומי למיצוי יתרונותיה", אומרת מילס. "ויש גם דוגמה להצללה מן הטבע: שימוש בצמחים מטפסים נשירים (כמו גפן), המספקים הצללה בעונות הנדרשות, ומתאימים למיקום חלונות בכיוון מזרח או מערב. העובדה שהם נושרים בעונות מסוימות, הופכות אותן ליתרון בתחום ההצללה".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תריסים והצללה של חלונות בהתאם לכיוון החזית של הבית

בבחירת תריסים, יש בהחלט לתת עדיפות לתריסי רפפה על פני תריסי גלילה. הם אמנם מעט מיושנים יותר, אך מבחינת בידוד המבנה הם הרבה יותר יעילים אנרגטית.
"ניתן לפתוח אותם בפתיחה מלאה הצידה, והם ניתנים לוויסות אופקי", אומרת מילס. "ואולם, שימו לב שגם חלונות כיס, נחשבים לפחות מבודדים מאשר קירות בהם אין כיס אוויר".
פתחים בחזית צפונית: חזית זו כמעט ואינה חשופה לשמש ישירה ולכן אין צורך בהצללה של הפתחים בה.
הצללת פתחים בחזית דרומית: בחורף, החזית הדרומית משמשת כמקור לחימום הבית באמצעות השמש. לכן, בכיוון זה, יש חשיבות גבוהה לחשיפת החלונות לשמש במהלך שעות היום.
"לפתחים בכיוון זה, מומלץ להתקין הצללה אופקית קבועה, שתאפשר חדירת קרני השמש בחורף, כשהזווית שלהן היא נמוכה יחסית", ממליצים מתקיני סוככים ופרגולות מאתר "המקצוענים" שהתייעצנו עמם.
לדבריהם, "בקיץ, סוכך קבוע זה יחסום את חדירת קרני השמש החמות בשעות הצהריים. אם אין באפשרותכם להתקין הצללה קבועה באזור זה, השתמשו לפחות באמצעי הצללה שאינם קבועים (ניתנים להרמה ולהורדה)".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הצללת פתחים בחזית מזרחית: בשעות הבוקר, קרני השמש מגיעות מכיוון מזרח. לכן, בעונת הקיץ, יש חשיבות רבה על הצללת חלונות ודלתות בחזית זו, החל משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות הצהריים.
מילס: "הצללה קבועה לא תהיה יעילה בצד זה, שכן בבוקר קרני השמש נמוכות. לכן, עדיף להשתמש באמצעי הצללה שניתן לכוון (סוככים מתרוממים, צלונים, תריסים או מרקיזה (סככה מעוגלת)".
הצללת פתחים בחזית מערבית: חזית זו חשופה לשמש משעות הצהרים ואילך. עומס החום בשעות אחר הצהרים בקיץ גבוה ולכן ההצללה בחזית זו חשובה ביותר.
בדומה לחזית המזרחית, אמצעי ההצללה המומלצים הם אלה הניתנים לשליטה ולכוונון כגון: מרקיזה, סוכך, צלון ותריס.
מילס: "בעת התקנת ההצללה יש להתחשב בעובדה כי זווית קרינת השמש בשעת השקיעה (כאשר השמש נמוכה), משתנה. בקיץ, היא צפון-מערבית, ובחורף היא דרום-מערבית. לכן, על ההצללה להתמודד בעיקר עם הזווית הצפון-מערבית".
פורסם לראשונה: 07:56, 27.02.22