מחיר החשמל יעלה ביום חמישי השבוע ב-2.6%. בעקבות תהליך של שימוע ציבורי שארך שלושה שבועות, התכנסה היום מליאת רשות החשמל ואישרה להעלות את המחיר החל ב-1 בפברואר לפי ההצעה המקורית לייקרו ב-2.6%. העלות הנוספת לצרכן צפויה להגיע ל-10 שקלים בחודש בממוצע, שהם עוד 120 שקל עלות החשמל למשק בית בשנה.
העלאת המחיר נובעת בראש ובראשונה בשל עליית מדדי המחירים לצרכן בשנה האחרונה, תוספת אנרגיות מתחדשות והפחתת זיהום האוויר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
מחיר החשמל היה צריך לעלות כעת למעשה ב-13%, וכבר בראשית החודש אמרו ברשות החשמל כי היה ברור שבעת הזאת אי אפשר לייקר את החשמל בשיעור כה גבוה, כאשר המדינה מצויה במלחמה ומצוקת האזרחים קשה גם בתחום הכלכלי. לפיכך נעשו ברשות החשמל חישובים והערכות כדי לנסות ולהפחית את ההתייקרות העצומה שנדרשה כעת.
ההתייקרות הייתה אמורה להיות גבוהה מאחר שיש לחברת החשמל חוב על הפחם בשל התייקרותו בשנים האחרונות, טרם שהוזל שוב לאחרונה, בסכום כולל של 1.9 מיליארד שקל. כרבע מייצור החשמל בישראל (23%) עודנו מושתת על הפחם.
כמו כן, קיימים עוד פחות הכנסות של מיליארד שקלים בגין החזר על שנים קודמות. זאת בשל ביקוש נמוך יותר לחשמל מהתחזיות ותשלומים נמוכים יותר של הצרכנים. הדבר נבע בשנה האחרונה בעיקר משום שהיה חורף נוח יחסית ולא קר מדי, וגם הקיץ לא היה קשה בשנה האחרונה. עוד סיבה לצריכה המופחתת נובעת בארבעה החודשים האחרונים בשל הירידה בפעילות הכלכלית בעת מלחמה.
סיבה נוספת לדחיית ההעלאה הגבוהה היא עסקת מכירת תחנת הכוח אשכול. עסקת המכירה בסכום של 9 מיליארד שקל חתומה אמנם, אולם ההליכים הפיננסיים צרכים להיסגר רק בחודש יולי השנה. לכן רק אז יראו בחברת החשמל את הכסף. יצוין כי מתוך 9 מיליארד השקלים, סכום של 5 מיליארד שקל הוא לא נזיל ו-4 מיליארד שקלים הם נזילים.
יצוין כי מדי שנה עדכון מחירי החשמל נעשה בחודש ינואר, אולם הפעם בגלל המלחמה העדכון ייעשה רק החל בסוף שבוע זה. רשות החשמל פרסמה למשך שבועיים את החלטת הייקור הנמוך יותר להערות הציבור ומחר תתכנס מליאת רשות החשמל ותחליט סופית על המחיר, בהתאם להערות הציבור. כאמור, המחיר צפוי לעלות ב-2.7%.
ביום חמישי צפויה גם עלייה נוספת במחיר הדלק. ההערכות הן שהדלק יתייקר בעוד 20-10 אגורות, אלא אם השקל יתחזק באופן משמעותי לעומת הדולר. מחיר הנפט בעולם עלה מעט לעומת סוף החודש שעבר.
פורסם לראשונה: 16:18, 28.01.24