העלות הישירה של יום השבתון שחל היום (שלישי) צפויה להסתכם בכ-3 מיליארד שקלים, וזה עוד לפני הפגיעה בצמיחה שעשויה להגיע לעוד מיליארד שקל. כך עולה מחישובים במשרדי הממשלה הכלכליים, בהתאחדות התעשיינים ובאיגוד לשכות המסחר. זאת, בשעה שאחוז ההצבעה שנרשם במהלך היום היה נמוך במיוחד, והגיע לכ-40% בלבד עד 19:00.
גורמים כלכליים בכירים במשק, ביניהם רם בלינקוב, מנכ"ל האוצר לשעבר, וכן ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ועו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמרו ל-ynet שכאשר מעל מחצית מהציבור לא הולך להצביע - אין שום מקום לאפשר יום חופש לכל הציבור. בעבר הועלו הצעות לאפשר יום חופש רק למי שיציג אישור שהצביע או לתת חופש לשעות בודדות ולא ליום שלם.
נציין כי העלות הישירה של שישה ימי שבתון מאז 2018 בצל ימי בחירות הסתכמה בכ-20 מיליארד שקל - סכום ששווה לשליש מתקציב הביטחון השנתי של ישראל (לפני המלחמה) ולשלושה אחוזי מע"מ בשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קלפיות בצה"ל להצבעת חיילים לבחירות לרשויות המקומיות
קלפיות בצה"ל להצבעת חיילים לבחירות לרשויות המקומיות
קלפי
(צילום: דובר צה"ל)
מעבר לעלות הישירה, כאמור, יש את סוגיית הפגיעה בצמיחה, שעשויה להגיע למיליארד שקלים. זאת, בשעה שרק לאחרונה דווח שהצמיחה צנחה דרמטית בצל המלחמה, וברבעון האחרון של השנה שעברה הגיעה ל-2% בלבד מה ששווה לצמיחה שלילית לנפש.
בשבועות האחרונים לחצו גורמים במשק, ביניהם נשיא התאחדות התעשיינים, ודרשו לבטל הפעם את יום השבתון בבחירות המקומיות על רקע המלחמה ובשל עלותו שמסתכמת כאמור במיליארדי שקלים, אולם בממשלה סירבו להיענות לדרישה. "אפשר לעבוד ולהצביע. אין תקדים בעולם לימי שבתון ביום עבודה לרגל בחירות", אמרו בהתאחדות התעשיינים.
בארגונים הכלכליים העיקריים במשק ציינו כי אין נהוג יום שבתון בשל הבחירות כמעט בשום מקום בעולם, וברוב המדינות הבחירות מתקיימות ללא שום "הנחה" במקומות העבודה למי שהולכים להצביע. זו חובה אזרחית ולא צריך לשלם תמורתה ביום חופש, אמרו בארגונים הכלכליים. נציין כי ברוב המדינות הבחירות מתקיימות בחופש של יום ראשון, מה שלא אפשרי בישראל ביום שבת.
נשיא ההתאחדות כתב לשרים כי "העלות למשק עבור יום שבתון בשל בחירות לרשויות המקומיות נאמדת בכ-3 מיליארד שקל, מהם כ-2 מיליארד במימון המגזר הפרטי. הנטל האמור חל על כלל המעסיקים במשק, לרבות תעשיינים, מעסיקים קטנים ובינוניים, שבשנים האחרונות, ובשל ריבוי סבבי בחירות, נאלצים לממן מכספם את ימי השבתון שנקבעו הן בבחירות לשלטון המקומי והן בבחירות לכנסת ישראל. בנסיבות אלה, ודאי לאור העובדה שמימון יום השבתון מוטל על כתפי המעסיקים ללא כל הצדקה, קמה חובה על הממשלה לפעול להקטנת הנזק למגזר העסקי ומציאת פתרון מאוזן. אין כל סיבה לבזבז עוד יום עבודה. אפשר וצריך לעבוד ולהצביע. יש לבטל בעתיד כליל את יום השבתון בשל הנטל מעל כתפי המגזר העסקי".
לפי אומדן משרד האוצר, הפגיעה החודשית בתוצר נאמדת בכ-11.8 מיליארד שקל, ויכולה אף להגיע לפגיעה של כ-20.1 מיליארד שקל במידה שהלחימה תתרחב לזירות נוספות. על רקע זאת, קיומו של שבתון ביום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות, יוסיף מעמסה ונזק מיותר של מיליארדי שקלים שיכולו היו להיחסך.
פורסם לראשונה: 14:30, 26.02.24