קרן ההשקעות האסטרטגית של אירלנד הודיעה על מכירת אחזקותיה ב-6 חברות ישראליות, מאחר שיש להן פעילות בשטחים הפלסטינים הכבושים ביהודה ושומרון. הקרן (ISIF) הודיעה על מכירת אחזקותיה בסך של כ-3 מליון אירו בבנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות, הבנק הבינלאומי הראשון ורשת רמי לוי שיווק השיקמה.
שר החוץ של אירלנד מייקל מקגארת' הודיע בסוף השבוע על ההחלטה של הקרן למכור את אחזקותיה בחברות שיש להן פעילות מסויימת בשטחים הפלסטינים הכבושים. לדבריו, ההחלטה תיושם בהקדם האפשרי במהלך השבועות הקרובים. הבחירה במשיכת ההשקעות בחברות אלה נובעת מאיזכורם במאגר המידע של האו"ם על חברות שפועלות בהתנחלויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בפלסטינים בדבלין, אירלנד
הפגנות תמיכה בפלסטינים בדבלין, אירלנד
הפגנות תמיכה בפלסטינים בדבלין, אירלנד
( צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
"ה-ISIF החליטה שפרופיל הסיכון של ההשקעות האלה כבר חורג ממדדי ההשקעה שלנו, ושהיעדים המסחריים של ההשקעות האלה יכולים להיות מושגים באמצעות השקעות אחרות. נאמר לי שה-ISIF תמשיך לבדוק את הימצאן של ההשקעות הרלוונטיות בתוך מדדי ההשקעה והיעדים המסחריים שלה. בעודנו מכירים בעצמאותה של ה-ISIF בניהול השקעותיה, אני מאמין שזוהי ההחלטה הנכונה ביחס לנכסים שהיא מנהלת מטעם המדינה".
בכך מצטרפת הקרן האירית לקרן העושר הריבונית הגדולה בעולם בנורבגיה אשר מכרה את אחזקותיה ב-9 חברות ישראליות בשל אותם נימוקים.
ההשקעות של הקרן האירית הסתכמו בסוף שנת 2022 ב-15 מיליארד דולר, מתוכם 5.2 מיליארד בחו"ל. אירלנד נחשבת כיום לאחת המדינות העויינות ביותר לישראל באירופה ומי שדוחפת לסנקציות על ישראל באיחוד האירופי.
גורמים מדיניים אמרו, כי "הנזק מההחלטה האירית אינו כלכלי דווקא, אלא בשל היותו סמן לתופעה שעלולה להתרחב. יתכן שאנחנו בתחילתו של מדרון חלקלק של משיכת השקעות מישראל ע"י גורמים רשמיים במדינות שונות בעולם".
משרד החוץ מסר: "ההחלטה האירית על משיכת השקעות מ-6 חברות ישראליות מהווה פרס לרוצחים ולאנסים של החמאס. החלטה כזו מעניקה רוח גבית לטרור ולחמאס ורק פוגעת במאמצים להחזרת החטופים. ישראל תמשיך לפעול עד למיטוט החמאס ולהשבת כל החטופים, ללא קשר להחלטה אירית כזו או אחרת".