יבואנית רכבי מאזדה בישראל תחליף אביזרי עור מתקלפים לבעלי רכב זכאים, שמספרם מוערך ‏בעשרות אלפים. בית המשפט המחוזי בלוד אישר השבוע בקשה לאישור הסדר פשרה מתוקן. הבקשה ‏הוגשה במסגרת תובענה ייצוגית משנת 2021 נגד דלק מוטורס ונגד ‏Mazda Motor Corporation‏.‏
במסגרת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, שהוגשה ב-2021, טענו המבקשים באמצעות עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן כי ‏קיים פגם אסתטי וסדרתי בכמה מדגמי מאזדה, ובהם מאזדה 6, מאזדה CX-3 ומאזדה CX-5, המתבטא בדהייה או בקילוף של העור המכסה את גלגל ‏ההגה, ידית בלם היד וידית ההילוכים. בקשת האישור נתמכה בתצהירי המבקשים שהתלוננו על קיום ‏הפגם ברכבם.‏
1 צפייה בגלריה
 דגמי מאזדה באולם תצוגה של דלק מוטורס
 דגמי מאזדה באולם תצוגה של דלק מוטורס
דגמי מאזדה באולם תצוגה של דלק מוטורס
(צילום: רן סגל)
בתשובה שהגישו החברות ב-2022, הן דחו את טענות המבקשים וטענו כי אין ‏מדובר בפגם סדרתי, אלא לכל היותר בתופעה שעלולה להיגרם בחלוף שנות השימוש כתוצאה ממגע ידני ‏באביזרים ב"סביבת הנהג", כלשונן. עוד טענו החברות כי במהלך תקופת האחריות ואף מעבר לה מחליפה דלק ‏מוטורס, באישור מאזדה, אביזרים בסביבת תא הנהג שבהם קיימת אותה תופעה של קילוף או דהייה. ‏הצדדים פנו להליך גישור, וביולי 2023 הם הגישו לביהמ"ש בקשה לאישור הסדר פשרה, בהתאם להמלצת המגשר.‏
במסגרת הסדר הפשרה המתוקן שאישרה השופטת יעל טויסטר ישראלי, הוסכם כי דלק מוטורס תחליף לזכאים ‏באמצעות מרכזי השירות שלה את גלגל ההגה, ידית מוט ההילוכים וידית בלם ‏היד שבהם קיימת תופעה של קילוף או דהייה, וזאת ללא תמורה. ההטבה תינתן לרכבי מאזדה שגילם אינו עולה על שש שנים ‏ממועד מסירת הרכב, בתנאי שלא גמאו יותר מ-160 אלף קילומטר.‏
כמו כן, הוסכם כי במשך תשעה חודשים מהמועד שבו פסק הדין יהפוך לסופי, אפשרות ההחלפה תורחב גם לכלי רכב שגילם ‏אינו עולה על שמונה שנים (ובלבד שלא נסעו יותר מ-160 אלף קילומטר). יודגש כי ההחלפה תתאפשר ‏פעם אחת בלבד לכל אביזר.‏
החברות יפרסמו באתר האינטרנט הרשמי של מאזדה ישראל ובאתר של דלק מוטורס הודעה שלפיה כל ‏אחד מבעלי כלי הרכב שהוא חבר הקבוצה זכאי לאפשרויות ההחלפה. ההודעה תימצא באתרים תחת ‏הלשונית "שירות", כך שכל בעל רכב יוכל לבדוק בהקלדת מספר רכבו אם הוא זכאי להחלפה במסגרת ‏הסדר הפשרה. על פי הערכה, ההסכם נוגע לעשרות אלפי כלי רכב.‏