עד 130 אלף יחידות דיור, כ-2,500 חדרי מלון ומיליוני מ"ר עבור שטחי תעסוקה, תעשייה ומסחר: הממשלה אישרה היום (ב') באופן סופי את תוכנית פינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה לטובת הפיכת האזור למטרופולין, שיכלול מאות אלפי יחידות דיור חדשות ואזורי תעסוקה משמעותיים, אבל לא ציינה מתי תופסק פעילות בתי הזיקוק ומתי הם יפונו.
בישיבה שערכה ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי, בראשות שר הפנים משה ארבל ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, הוחלט לאשר את תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה תמ"א 75, המכונה תוכנית "שער המפרץ", המשתרעת על שטח של למעלה מ-36 אלף דונם. זאת לאחר שבספטמבר האחרון התוכנית הופקדה להתנגדויות על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בתום שמיעת ההערות של הוועדות המחוזיות המעורבות בקידום התוכנית.
1 צפייה בגלריה
תמ"א 75 תוכנית המתאר למפרץ חיפה, מבט מהים
תמ"א 75 תוכנית המתאר למפרץ חיפה, מבט מהים
תמ"א 75 תוכנית המתאר למפרץ חיפה, מבט מהים
(הדמיה: יער קורין אדריכלים)
ההחלטה לאשר את התוכנית, שמקודמת על ידי מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), היא בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים הבין-משרדית, אשר מונתה לעסוק בנושא והגישה את המלצותיה ביוני 2021, ובהמשך להחלטת הממשלה לעניין אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה ממרץ אשתקד. כדי לקדם תוכניות מפורטות מכוח תוכנית המתאר, יהיה צורך בבדיקת זיהומי הקרקע, זיהום האוויר, חומרים מסוכנים ומטרדים סביבתיים.
חשוב להבין שמדובר בשלב זה בתוכנית מתאר כללית, המהווה רק את הבסיס לתכנון המפורט. התוכנית מבקשת לשנות את פני מפרץ חיפה ולהתוות מדיניות תכנון עתידית, ומציעה ליצור חיבור אורבני רציף בין ערי הקריות לחיפה ולנשר באמצעות ייעודי קרקע למגורים, אזורי תעסוקה, מערכות תשתית, ביסוס תחבורה ציבורית, פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים. בנוסף, היא שמה דגש על חיבור בין אזורי המגורים לחוף הים ולמוקדי התעסוקה באזור.
התוכניות המפורטות שיקודמו בהתאם לתוכנית המתאר יוכלו לכלול היקפים מוערכים של 100-130 אלף יחידות דיור, כ-5.5 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה; כ-4.4 מיליון מ"ר עבור מבני ציבור; כ-3 מיליון מ"ר עבור שטחי מסחר; כ-2,500 חדרי מלון וכאמור פארק מטרופוליני שישתרע על פני שטח של כ-5,300 דונם, ויישען על נחל הקישון ובהמשכו יתחבר לפארק מורד הקישון. כמו בתוכניות אחרות המקודמות בימים אלה, מבקשת התוכנית להפחית את השימוש בכלי רכב פרטיים.
עם זאת, כאמור, התוכנית לא קובעת יעד לפינוי המפעלים המזהמים. בהודעה לבורסה שפרסמה היום קבוצת בזן נכתב כי "אישור תמ"א 75 צפוי להקשות על החברה את היכולת להוציא היתרי בנייה חדשים ולאשר תוכניות עתידיות מכוח חוק התכנון והבנייה בשטח מתחם בזן במפרץ חיפה. יודגש, תמ"א 75 אינה מציינת מועד להפסקת פעילות החברה, ולהערכת החברה אין בה כדי לפגוע בפעילות הקיימת, בתוכניות ובהיתרים שהונפקו...".

"חלופה שתוציא את המפעלים הפטרוכימיים מהמפרץ"

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אמליח, אמר בעקבות האישור הסופי כי "אישור תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה הוא יום היסטורי למדינת ישראל בכלל ולתושבי מפרץ חיפה בפרט. לראשונה, המדינה שמה על השולחן חלופה תכנונית, שתוציא את המפעלים הפטרוכימיים מהמפרץ, וזאת תוך עמידה ביעדים השאפתניים בהחלטת הממשלה. העובדה כי התוכנית אושרה היום, הופכת את פינוי המפעלים ממפרץ חיפה לעובדה מוגמרת. מדובר בתוכנית בעלת חשיבות לאומית למשק הישראלי, שתתרום לשיפור איכות חיי התושבים מטרופולין חיפה בכלל והעיר חיפה בפרט, ותיתן מענה להיצע יחידות דיור בתוך המרקם העירוני".
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן, הוסיף: "לאחר שנים רבות בהן דובר על שינוי פני מפרץ חיפה, לנוכח זיהום האוויר והחלטות ממשלה רבות בנושא, החליטה הממשלה על אישור התוכנית – שיש בה כדי להוביל שינוי משמעותי, תוך העלאת רמת איכות החיים לטובת תושבי האזור ותושבים חדשים שיגיעו".
מנכ"ל רמ"י, יעקב קוינט, אמר כי "אישורה של תוכנית הדגל שער המפרץ היא בשורה אמיתית, שתחזק את חוסנו הכלכלי והחברתי של מטרופולין חיפה והצפון כולו. הקו המנחה הוא יצירת מרקם אורבני שוקק חיים, המשלב מגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים, אשר כפועל יוצא יוביל לשיפור איכות חייהם של התושבים ולהפחתה משמעותית של זיהום האוויר".
מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, רות אפריאט, ציינה: "אישור תמ"א 75 מהווה אבן דרך חשובה ביותר למימוש החזון למפרץ חיפה והפיכתו לאזור מטרופוליני מוביל, הכולל שימושי מגורים, תעסוקה, פארקים ועוד. התוכנית תאפשר טיפול בזיהומים הקשים שנגרמו לאורך השנים כתוצאה מהמפעלים הקיימים באזור, תוך מתן מענה לצרכים האנרגטיים של מדינת ישראל. רמ"י תמשיך בקידומן של התוכניות המפורטות והתוכניות למשק האנרגיה על מנת להוציא את החזון מן הכוח אל הפועל".
יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, עו"ד שרית גולן שטיינברג, מסרה: "בהמשך לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ועדת השרים קיבלה היום החלטה אמיצה וחשובה לעתיד אזור מפרץ חיפה כולו כשאישרה את תמ״א 75. תקופת החירום, אותה אנו חווים בימים אלה, משמשת כתזכורת לחשיבות הרבה שבקידום מהיר של תמ"א 75, הכוללת את הוצאתם של החומרים המסוכנים מלב ריכוזי האוכלוסייה, סכנה שממשיכה לרחף מעל לתושבי האזור כולו. במציאות שבה יש עדיין מפעלים דוגמת בזן, שלא הפנימו את השינוי שהאזור עתיד לעבור ומנסים להמשיך ולקדם תוכניות להקמת תחנת כוח מזהמת חדשה, טוב עשתה ועדת השרים כשאישרה את התמ"א, וחיזקה בכך את הוודאות ביחס לעתידו של אזור מפרץ חיפה, שיהפוך מאזור תעשייה למרכז העסקים והמגורים הגדול במטרופולין חיפה, ואני מצפה שכלל חברי הממשלה יתמכו בתוכנית ברורה לנגד עיניה את טובת תושבי מפרץ חיפה".
המהנדס דני קרוננברג, מומחה לחומרים מסוכנים וחבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, אמר ל-ynet כי הוא הזהיר כבר לפני כשנתיים וחצי "שחלקים גדולים בתוכנית המוצעת אינם ברי ביצוע, שכן התוכנית כוללת הקמת בנייני מגורים בקרבה רבה מדי למסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה חיפה, והדבר ייצור מטרדים קשים. חלקים בתוכנית נמצאים בתחומי טווחי הביטחון הנדרשים מחומרים מסוכנים הנמצאים בנמל המפרץ ובאוניות העוגנות בו, ולכן אסור לבנות מבני מגורים בטווחים אלו. במקרה של תקרית חומרים מסוכנים בנמל המפרץ, כגון התבקעות מכולה שנמצאים בה חומרים רעילים, או במקרה של דליקה גדולה בנמל, עלול להתרחש אסון רב נפגעים בחלקים נרחבים בשכונה המתוכננת. הדבר כבר קרה כ-120 ק"מ מצפון לתוכנית, כאשר לפני כ-3 שנים התרחש פיצוץ בנמל ביירות, שהחריב חלקים ניכרים ממנה".