כשבועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, יצעד היום (ה') במצעד החיים באושוויץ בראש משלחת של החברה, הוא יחשוב על אמו, רבקה בת 85, שנולדה וגדלה פחות מאלף קילומטרים משם, בשטפנשט שברומניה. היא נאלצה להימלט משם במלחמת העולם השנייה, ולהסתתר במדינה שהשלטון בה היה בן בריתם של הנאצים, אך חלקים ממנה היו בשליטה רוסית.
"אמא גדלה בעיר שהייתה בה קהילה יהודית גדולה, והתפרסמה עם הרבי משטפנשט, שנחשב לצדיק ועושה ניסים גדול. אביה גויס לצבא הרוסי והיא, ביחד עם אמא ושני אחיה, נדדו ברומניה אחרי שגורשו מביתם ועברו תלאות קשות. תושב מקומי הרשה להם להתגורר במתבן, ואחרי שנים קיבל תואר של חסיד אומות העולם".
האם ואחיה שרדו, ובאורח נדיר הצליחו אחרי המלחמה להתאחד עם אב המשפחה ששרד את השירות הצבא הסובייטי, והמשפחה עלתה לארץ, תחילה הילדים ובהמשך ההורים.
1 צפייה בגלריה
משלחת התעשייה האווירית לאושוויץ
משלחת התעשייה האווירית לאושוויץ
משלחת התעשייה האווירית לאושוויץ
(צילום: התעשייה האווירית)
זיכרון השואה הוא בדרך כלל עניין אישי. למה יש צורך במשלחת רשמית של בכירי התעשייה האווירית? "יש עוד עובדים בחברה עם סיפורים דומים לשלי, בנים ובנות לניצולי שואה. כבר היו משלחות של עובדים בחברה במצעד החיים, זו פעם ראשונה שאנחנו יוצאים כהנהלה. העולם מזכיר לנו היום יותר מתמיד, שאירועים כאלה יכולים לחזור, ולנו כחברה טכנולוגית ועסקית יש עוד תפקיד ערכי, לשמור שזה לעולם לא יקרה שנית. זו חלק מהתרבות הארגונית שלנו. אנחנו נוסעים כדי לזכור מי אנחנו, לספר את הסיפור ולשלב אותו בעשייה שלנו".
גרמניה היא כיום לקוח בולט של התעשייה האווירית, זכר השואה עולה בשיחות איתם? "לא. אני לא מזהה את גרמניה של היום עם גרמניה של אז. אנחנו לוקחים אורחים מגרמניה ליד ושם, בדיוק כמו שאנחנו לוקחים לשם לקוחות ממדינות אחרות. אנחנו עושים את זה די הרבה, כי אני חושב שמי שעושה איתנו עסקים, ועסקים ביטחוניים הם קשרים של הרבה שנים ושל סכומים משמעותיים ומשמעותיים מאוד ללקוחות, חשוב שיכיר את השריטות שלנו כאנשים וכאומה. יד ושם ממחיש בצורה הטובה ביותר לאורחים מחו"ל מי אנחנו ולמה אנחנו כאלה. עברנו שם איתם אירועים מאוד מחברים. לא רק עם אורחים גרמנים, גם עם הודים ואמריקנים".
פורסם שבעקבות המלחמה באוקראינה גרמניה עשויה להפוך ללקוחה זרה ראשונה של החץ-3. "יש התעניינות גרמנית בחץ-3, שבזכות יכולותיו מסוגל להגן על מרחב הגנה גדול מפני טילים באליסטיים, ומתאים מאוד לתנאים בגרמניה. יש גם מדינות אחרות באירופה, וגם במקומות אחרים, שהביעו עניין בברק-8 MX שלנו, שיש לו יכולות אחרות בתחום ההגנה האווירית והגנה מפני טילים".