הביטוח הלאומי העביר מענק אכלוס עצמאי עד כה ל-85 אלף זכאים, בסכום כולל של 272 מיליון שקל. כך עדכן היום (שלישי) נציג הביטוח הלאומי בדיון שנערך בוועדת העבודה והרווחה. כמו כן, לאחר חלוקת המענק נמצאו קרוב ל-10,000 אי התאמות בין ההצהרות על אכלוס עצמאי לנתוני המלונות, והכספים יקוזזו מאותם אנשים שכבר קיבלו אותם.
"יכול להיות שזה נעשה בתום לב או מתוך אי הבנה של הקריטריונים, אבל העובדה היא שאנשים לא תמיד דיווחו בצורה מדויקת", אמרה בדיון תאיר ראבוחין ממשרד האוצר, שציינה כי המדינה שילמה את המענק על סמך הצהרה בלבד כדי לתת מענה מהיר לאזרחים שפונו, ואי ההתאמות התגלו על ידי חברה שנשכרה למטרה זו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
כזכור, מתן המענק מגיע במסגרת החלטת ממשלה שקבעה כי הזכאות תיקבע למי שכתובת המגורים שלו עודכנה ברשות האוכלוסין וההגירה ומקום מושבו פונה בעקבות המלחמה, ושאינו לן בבית מלון במימון המדינה. מדובר ב-200 שקל ליום למבוגר ו-100 שקל לילד. למשפחה עם שני ילדים הסכום יכול להגיע לעד 18 אלף שקל בחודש.
רק בשבוע שעבר הודיע הביטוח הלאומי כי העביר יותר מ-148 מיליון שקל למפוני הצפון והדרום, אחרי עיכוב של יותר מחודש מאז ההבטחה שיקבלו את הכסף. הסיבה לעיכוב נעוצה במחדל ניהולי ותפקודי של משרדי הממשלה, שלמעשה לא ידעו איפה נמצאים כל המפונים, וכך לא יכלו לדעת למי מהמבקשים אכן מגיע התשלום.
בדיון היום הוחלט גם על תיקון להסכם, שבעקבותיו זכאי גמלת סיעוד, שמעסיקים עובד סיעודי, יקבלו בנוסף ל-200 השקלים ליום שלהם, 200 שקלים נוספים ליום עבור העובד. בדיון הובהר כי זכאים לתוספת גם הורים לילד עם מוגבלות המעסיקים בעבורו עובד זר ברישיון. לדרישת יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר, תוקן הנוסח כך שהובהר שגם עובדים סיעודיים ישראלים המתגוררים עם המטופל יהיו זכאים לתוספת למענק, ולא רק עובדים זרים. מבין 85 אלף הזכאים שקיבלו את המענק, 500 הם סיעודיים.
2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
סניף ביטוח לאומי

ירידה בקצב המוצאים לחל"ת

בתוך כך, הביטוח הלאומי עדכן היום כי חלה ירידה בקצב המוצאים לחל"ת בימים האחרונים - נתון התואם לדוחות הלמ"ס האחרונים. כך, בסוף אוקטובר תחילת נובמבר עמד קצב המוצאים לחל"ת על 5,000-6000 ליום ובימין האחרונים מדובר בכ-2,000 ביום. מתחילת המלחמה ה-7/10 –153,442 ביקשו דמי אבטלה מהביטוח הלאומי כאשר 113,068 יצאו לחל"ת שלא מרצון.